Det är bara tokigt att inte gräva in fiber i huset om den ska dras så nära. Du kanske klarar dig med mobilt bredband nu, men förutsättningar ändras.
 
  • Gilla
andreascarlsson och 2 till
  • Laddar…
Nu är det värt att kolla andra möjligheter att få internet till sitt hem. Det ät inte alltid billigast med trådbundet, men dock är det ofta en fördel ekonomiskt vid försäljning. Man måste ta i beaktande hur många år det tar att de båda alternativen blir ekonomiskt likvärdiga. <Det är dumt att räkna kortsiktigt, en internetanslutning ska man ju ha i många år-
 
N NoiseMaker skrev:
Det är bara tokigt att inte gräva in fiber i huset om den ska dras så nära. Du kanske klarar dig med mobilt bredband nu, men förutsättningar ändras.
Vi installerade fiber för ett gäng år sedan. Öppet stadsnät eller vad det kallades. Typ så att många aktörer skulle få leverera genom fibern och det sas kunna pressa priset på bredband till en hundralapp. Nu sitter vi här med erbjudanden om 649 spänn i månaden för att kolla mejlen. Så nu tecknade vi mobilt bredband i stället för halva priset. Fiber känns lite som solceller, bra i teorin men inte i praktiken...
 
  • Gilla
Tystnad och 5 till
  • Laddar…
R RH_Dreambox skrev:
När Telia grävde för fiber hos oss så fick vi en karta som visade var fibern skulle gå.
Jag meddelade dem då att deras förslag var olämplig på grund av stenmurar och risk för uppgrävning av en underjordisk källåder.

De gjorde då en ny karta som drog fibern en lämpligare väg.
Så kolla med dem hur deras karta ser ut, den bör finnas på nätet.

Tänk också på att om ni inte drar in fiber i huset så sänker ni värdet på huset vid en eventuell försäljning med 35-50 000 kr. Det är ungefär vad det kostar att dra in fibern vid ett senare tillfälle.
Fast det där är bara vad säljarna använder som argument för att få folk att köpa direkt. De vill sälja oavsett när, och det brukar gå att hoppa på senare för samma pengar som det kostade från början. Det händer till och med att de kör kampanjer med rabatt för de som vill ansluta senare.
 
  • Gilla
Flintylaren och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Vi installerade fiber för ett gäng år sedan. Öppet stadsnät eller vad det kallades. Typ så att många aktörer skulle få leverera genom fibern och det sas kunna pressa priset på bredband till en hundralapp. Nu sitter vi här med erbjudanden om 649 spänn i månaden för att kolla mejlen. Så nu tecknade vi mobilt bredband i stället för halva priset. Fiber känns lite som solceller, bra i teorin men inte i praktiken...
Fast ute på landet, som vi bor t.ex., så finns inte alltid ett mobilnät med vettig kapacitet.

Vi kan inte ens ringa talsamtal via mobilnätet inomhus, än mindre använda några internet baserade tjänster. Wifi krävs för samtal.

Vi levde i många år med mobilt internet, antenn monterad på taket, diverse förstärkare utan att ändå kunna få tillräcklig "sprutt" för att t.ex. streama TV eller för den delen kunna skicka/ta emot större filer via internet.

Teams kunde vi köra UTAN kamera, och naturligtvis inte dela filer.

På sommaren var det mycket värre, när sommargästerna belastade nätet.

För oss var det en befrielse att kunna använda en fiberanslutning med vettig hastighet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
R RH_Dreambox skrev:
Tänk också på att om ni inte drar in fiber i huset så sänker ni värdet på huset vid en eventuell försäljning med 35-50 000 kr. Det är ungefär vad det kostar att dra in fibern vid ett senare tillfälle.
Det var nästan sant 2016 men det är 2026 och man orkar inte ens slå på wifi på telefonen eftersom mobildata fungerar så bra. Inget funderande på var man har täckning i huset, mobilnätet fungerar överallt. Samtidigt höjs fiberpriset för varje år. Alla billiga abonnemang är borta nu.

TS gör rätt.
 
  • Gilla
Sinuhe och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
F finn petersen skrev:
Om dom ska gräva vid tomtgräns, försvinnar ca 60 träd och buskar som jag planteret dom senaste 4 år.
Har du planterat träd & buskar utom din egen tomtgräns?

Hur ska dessa då dö om dom sitter på din egendom och fiberbolaget gräver utanför tomtgräns?
 
RoTe
H HenrikHuslöse skrev:
man orkar inte ens slå på wifi på telefonen eftersom mobildata fungerar så bra.
Data kostar ju, själv betalar jag för 5GB och tänker då inte använda nån mobildata när det finns WiFi
 
S Sir Duke skrev:
Vi installerade fiber för ett gäng år sedan. Öppet stadsnät eller vad det kallades. Typ så att många aktörer skulle få leverera genom fibern och det sas kunna pressa priset på bredband till en hundralapp. Nu sitter vi här med erbjudanden om 649 spänn i månaden för att kolla mejlen. Så nu tecknade vi mobilt bredband i stället för halva priset. Fiber känns lite som solceller, bra i teorin men inte i praktiken...
Du vet inte vad du snackar om, det ser man.
Fiber för en hundralapp. 😂 Retande
Jag har 600/600 fiber o betalar hälften av vad du gör så snacka inte dynga.
Har oxå öppet stadsnät
Så jävla trött på folk som är födda i en kraftig uppförsbacke
Vill ha allt o helst inte betala ett skit för det
Bara för att du inte är nöjd och betalar alldeles för mycket, det är inte mitt problem
 
  • Wow
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
RoTe RoTe skrev:
Data kostar ju, själv betalar jag för 5GB och tänker då inte använda nån mobildata när det finns WiFi
Absolut kostar det om man har fel abonnemang.

När vi sålde huset 2021 (med fiber anslutet två fysiska månader efter tillträde, så jag slapp faktiskt anslutningsavgiften på 22,000:- ) Så vi övergick till mobilt. Ska tilläggas att "min" fiberanslutning var fem år sen sen beställning när "alla" trodde detta var sanningen att man "måste" ha detta...

Ska tilläggas att vi numera hyr villan vi bor i.

Jag har ytterst få gånger haft problem med mobil täckning sedan dess.

Familjen har en friköpt router för 899:- och sedan dessa kört på "kampanjer" för årsvis mobilt bredband utan uppsägningstid. Just nu ligger jag på Comviq 299:- med fri surf månadsvis. Går ut om två månader. Bara teckna nytt avtal då. Insatsen hittills ha bara att byta SIM-kort varje år med liknande avtal.

Skulle rabatterade avtal gå upp till 399:- eller 499:- så skulle jag klara mig bra i väldigt många år utan anslutningsavgift.

Fler borde göra detta! 👍
 
Redigerat:
  • Gilla
Flintylaren
  • Laddar…
F finn petersen skrev:
Telia kontaktet mig 2 år sen om jag var interessert, nej tak. sen har jag inte hört från dom. Grannen ska inte heller ha Fiber och är inte nöjd med att dom vill grave i hans nya infiltration. Han säjer att dom inte får grave langs vägen för vägverket, men det ger ju inte dom rätt at gräva på min tomt.
Kan det vara så att de faktiskt gräver inom vägområdet och att de har tillstånd från Trafikverket?
Det finns tydliga riktlinjer från trafikverket hur sådan förläggning görs och det är lättare att jobba med trafikverket än att fixa tillstånd från en massa motsträviga markägare.

Det problem som ofta uppstår är att många fastighetsägare inte har koll hur brett vägområdet ofta är på statliga vägar.
 
S Sir Duke skrev:
Nu sitter vi här med erbjudanden om 649 spänn i månaden för att kolla mejlen.
För bara kolla mejl klarar man sig med enbart mobil.😂
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
För bara kolla mejl klarar man sig med enbart mobil.😂
Eller ADSL
 
Krilleman
Baba_yaga Baba_yaga skrev:
Eller ADSL
Fast det bygger ju på det fasta kopparnätet.

Ytterst få har det kvar idag.
 
Baba_yaga Baba_yaga skrev:
Eller ADSL
😂 eller VDSL som blev fiber för 15-talet år sedan hos oss 👍
 
  • Gilla
Baba_yaga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.