Krilleman Krilleman skrev:
Fast det bygger ju på det fasta kopparnätet.

Ytterst få har det kvar idag.
Tror att det var med glimten i ögat.😉 så tolkade jag det utifrån min egen historia.
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Andrehandymagi
F finn petersen skrev:
Fibernät
Jag har sagt nej till att installera fibernät. Ändå säger min granne att Telia snart kommer och gräver rakt igenom min trädgård. De har varken kontaktat mig eller fått mitt tillstånd att gräva. Vad gör jag i den situationen?
Det du skriver motsäger sig självt, gräver Telia på din tomt eller säger din granne att Telia ska gräva på din tomt?
 
Baba_yaga Baba_yaga skrev:
Du vet inte vad du snackar om, det ser man.
Fiber för en hundralapp. 😂 Retande
Jag har 600/600 fiber o betalar hälften av vad du gör så snacka inte dynga.
Har oxå öppet stadsnät
Så jävla trött på folk som är födda i en kraftig uppförsbacke
Vill ha allt o helst inte betala ett skit för det
Bara för att du inte är nöjd och betalar alldeles för mycket, det är inte mitt problem
Jag bekostat indragning av fiber både hemma och i ett fritidshus, men det stämmer att fiberabonnemangen är dyrare. Kanske inte dubbla om man ska ha obegränsat med mobildata, och mobilen tar jag ju med till fritidshuset så det kostar inget extra.
 
  • Gilla
Sinuhe
  • Laddar…
Andrehandymagi Andrehandymagi skrev:
Det du skriver motsäger sig självt, gräver Telia på din tomt eller säger din granne att Telia ska gräva på din tomt?
IP Only som nu heter Glocalnet är ett av de mest klagade på företagen i fiberdjungeln.
Kolla vilket mobila internet ni kan få - valde själv detta och har nu 5G med obegränsad datamängd hos telia och kan titta på apple tv, disney, HBOMax, Netflix mm utan problem både hemma i bostaden och i fritidshuset. Grannarna köpte fiber till fritidshus och betalade 28 500 kr och får nu betala månadsavgifter som är obetydligt billigare än mitt telia avtal för 2 mobiltelefoner, en surfplatta med eget mobilkort, filmkanalerna ovan samt internet och telia cloud för molnlagring. Mobila internet blir bara bättre, på Ericsson jobbar man idag med att utveckla 7G...
 
  • Gilla
finn petersen
  • Laddar…
S Sinuhe skrev:
IP Only som nu heter Glocalnet är ett av de mest klagade på företagen i fiberdjungeln.
Kolla vilket mobila internet ni kan få - valde själv detta och har nu 5G med obegränsad datamängd hos telia och kan titta på apple tv, disney, HBOMax, Netflix mm utan problem både hemma i bostaden och i fritidshuset. Grannarna köpte fiber till fritidshus och betalade 28 500 kr och får nu betala månadsavgifter som är obetydligt billigare än mitt telia avtal för 2 mobiltelefoner, en surfplatta med eget mobilkort, filmkanalerna ovan samt internet och telia cloud för molnlagring. Mobila internet blir bara bättre, på Ericsson jobbar man idag med att utveckla 7G...
Du menar att då kommer ingen att gräva om det är fiber för stamledning... 😇
 
S skogaliten skrev:
Fast ute på landet, som vi bor t.ex., så finns inte alltid ett mobilnät med vettig kapacitet.

Vi kan inte ens ringa talsamtal via mobilnätet inomhus, än mindre använda några internet baserade tjänster. Wifi krävs för samtal.

Vi levde i många år med mobilt internet, antenn monterad på taket, diverse förstärkare utan att ändå kunna få tillräcklig "sprutt" för att t.ex. streama TV eller för den delen kunna skicka/ta emot större filer via internet.

Teams kunde vi köra UTAN kamera, och naturligtvis inte dela filer.

På sommaren var det mycket värre, när sommargästerna belastade nätet.

För oss var det en befrielse att kunna använda en fiberanslutning med vettig hastighet.
Jag bor mitt i skogen när Traryd och har ingen als problem med mobilnät...ser Netflix och streamer utan problem. 140 kr pr månad....skulle jag ha fiber koster det start 25-30.000 och därefter 6-700 kr pr månad....så nej tack til fiber härifrån.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Har du planterat träd & buskar utom din egen tomtgräns?

Hur ska dessa då dö om dom sitter på din egendom och fiberbolaget gräver utanför tomtgräns?
Dom vil ju gräva INOM min tomtgräns. Granne frågade om dom inte kunne gräva langs vägen, men det fik dom inte för Vägverket...
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Andrehandymagi Andrehandymagi skrev:
Det du skriver motsäger sig självt, gräver Telia på din tomt eller säger din granne att Telia ska gräva på din tomt?
Nu visar det sig at det inte är Telia, men Globalnet, men ja, dom har pratat med min granne och meddelat honom att dom kommer att gräva om et par weckor, på hans tomt och på min...jag har inget hört.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
En äldre man med röd kofta höjer näven och texten "GET OFF MY LAWN" visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säger man
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Ställ saker ivägen så dom inte kan gräva då om du inte vågar prata med grävmaskinisten...
 
  • Gilla
finn petersen
  • Laddar…
Inte det bäste fibernät company....
 
  • Rating för Globalconnect, internetleverantör, med 220 omdömen och betyg 1,6 av 5 stjärnor.
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
F finn petersen skrev:
Inte det bäste fibernät company....
Utan att ha undersökt särskilt noga, så är det nog många bolag/selskab som har riktigt låga betyg...
 
S Sir Duke skrev:
Utan att ha undersökt särskilt noga, så är det nog många bolag/selskab som har riktigt låga betyg...
Men när man läser vad folk har av erfaring med GobalConnect, blir man lite chockad
 
hsd
De fick grävförbud i flera kommuner under namnet ip only
Det var väl en anledning till namnbyte
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S Sinuhe skrev:
IP Only som nu heter Glocalnet
Glocalnet är/var något helt annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.