hsd
A AndersS skrev:
Är väl då ett tecken på att utan alla de hushåll som valt fiber skulle inte de mobila bredbandstjänsterna fungera så bra. 😉
Fiber och mobilt fungerar i "symbios", vilket många tyvärr inte vill inse eller kanske inte förstår.
Så om någon använder mobilt bredband i kvarteret och fungerar utmärkt kan det bidragande till det vara att 75% har fiberanslutning, kanske något att fundera över.
För oss som har arbetet och varit del av utvecklingen sedan det påbörjades på 90-talet är det en självklarhet.😇
Javisst så är det, men nu ser man många som trots fiber går över till mobilt bredband
Säkert en kostnadsfråga eftersom fibertjänsterna blir dyrare och dyrare
 
hsd hsd skrev:
Javisst så är det, men nu ser man många som trots fiber går över till mobilt bredband
Säkert en kostnadsfråga eftersom fibertjänsterna blir dyrare och dyrare
Är det så många som byter från fiber till mobilt bredband?
Eller är det så att de som köper fastighet idag som inte har anslutit fiber provar med mobilt bredband?
Samtidigt som många klarar sig med lägre hastigheter. Vi har idag 150/150, har nedgraderat en 500/500 för 2-3 år sedan, då till 100/100.
 
kashieda kashieda skrev:
En bra störkälla riktad mot satelliten fixar det också...
Starlink-satellitetna rör sig snabbt på relativt låg höjd, så det är svårt att störa ut allihop som är synliga på himlavalvet.
 
useless useless skrev:
Starlink-satellitetna rör sig snabbt på relativt låg höjd, så det är svårt att störa ut allihop som är synliga på himlavalvet.
Det räcker att skicka tillräckligt mycket skit i deras riktning för att de "äkta" sändarna ska drunkna. Internet funkar dåligt om det bara går paket åt ena hållet.
 
Det är mycket som går att göra i teorin, men i praktiken så fungerar satcom rätt bra i Ukraina och även mobilnätet. I praktiken så kan man störa enstaka celler men inte hela nätet eller större delar av det. GPS är alltid stört, antingen av fienden eller de själva. En antenn på en basstation håller i några veckor innan den går upp i rök, så det är ett kontinuerligt arbete att underhålla nätet. En bit in i landet fungerar det "som vanligt" (allt är ju relativt här).
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
hsd
A AndersS skrev:
Är det så många som byter från fiber till mobilt bredband?
Eller är det så att de som köper fastighet idag som inte har anslutit fiber provar med mobilt bredband?
Samtidigt som många klarar sig med lägre hastigheter. Vi har idag 150/150, har nedgraderat en 500/500 för 2-3 år sedan, då till 100/100.
Kan bara svara från min " horisont" , väldigt mycket knorrande på höjda priser och Marabou knep, sänka hastigheten en bit med prishöjning och våldsamma höjningar för nästa steg flera svär över bortkastade pengar till fiberinstallationen
Flera som gått över till mobilt bredband och fått acceptabel hastighet till lägre pris
 
  • Haha
Marcus-AA
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Kan bara svara från min " horisont" , väldigt mycket knorrande på höjda priser och Marabou knep, sänka hastigheten en bit med prishöjning och våldsamma höjningar för nästa steg flera svär över bortkastade pengar till fiberinstallationen
Flera som gått över till mobilt bredband och fått acceptabel hastighet till lägre pris
Skulle vara lite intressant att se lite statistik. PTS brukar komma med lite på vårkanten som jag förr brukade läsa, kanske dags att kolla igen vad de har.
 
Det stora driftsäkerhetsproblemet med Starlink är väl godtycket hos den megolaman som har kontroll över systemet.

Men, konkurrerande system kommer väl dyka upp :-)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Det stora driftsäkerhetsproblemet med Starlink är väl godtycket hos den megolaman som har kontroll över systemet.

Men, konkurrerande system kommer väl dyka upp :-)
Ukraina bygger ett eget
 
A ajn82 skrev:
Ukraina bygger ett eget
Det borde nog alla seriösa militärmakter göra. Det är lite knasigt att den moderna krigföringen har blivit så beroende av ett privatägt kommunikationssystem att en avstängning för ena sidan påverkar krigets kortsiktiga utfall.

Med det kan man också fundera på hur mycket Musk&co egentligen har kontroll över ett system som visat sig så viktigt. Kan tänka mig att om företagsledningen inte gör exakt så som myndigheterna säger så dyker det upp bistra gubbar i svart kostym och solglasögon och tar över.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Fiber med "fast" inkoppling är snart ett minne blott.

2G/3G/4G/5G... osv

Jag vill sticka ut hakan att när dessa som vägrat "fiberutbyggnad för framtiden" snart är omsprungna med mobila lösningar.

Men man måste ju även förstå hur många som skodde sig på "fiberutbyggnaden"...
Det dyker alltid upp en och annan korkskalle med såna här "analyser". Fullkomligt trams.

Sanningen är precis tvärtom, i framtiden kommer alla uppkopplade fordon och mobiler att behöva den mobila kapaciteten, samt naturligtvis några hus som inte kan få fiber. Men enda anledningen till att det fungerar såpass bra so, det gör är att 80% av hushållen är uppkopplade med just fiber.


/M
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Tubes och 3 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
En störsändare eller ett minsta tecken på ofred så är alla varianter av 5G döda. Starlink t.ex. kommer däremot fortsätta fungera som tänkt. Rent ekonomiskt så är det väldigt rimligt att skippa fiber på grund av nätbolagens helt orimliga påslag.
Mobilsystemet sägs fungera i stor utsträckning i Ukraina.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Det gör det definitivt. Dumt att ringa Telenor om det är Telia som tänker gräva…
Läs hela TS resonemang …
 
P
useless useless skrev:
Så du menar att en störsändare slår ut all 5G, men Starlink är helt immunt mot radiostörningar?

Hur funkar det i praktiken? Går det inte att bygga störsändare för de frekvensband Starlink använder?
Det är lättare att störa ut en 5G-terminal än en Starlinkterminal, men Sverige bör nog inte förlita sig på teknik som vi inte har kontroll över.
 
P
useless useless skrev:
Jag har både fiber och obegränsad surf (Telia). De gånger fibernätet har krånglat och jag kört mobilt istället har det inte gått att jobba hemifrån.
Vilken nominell prestanda har ditt mobilabonnemang och i vilken slags omgivning använder du det för ditt arbete?
Mobildataprestanda kan variera en del utanför tätorterna och i tätorterna kan det bli trångt i basstationerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.