Talar med dom? Ringer polisen? Det hade iaf jag gjort om jag upptäckt att det plötsligt grävs rakt igenom min trädgård.F finn petersen skrev:
Men finns det mer information runt bakgrunden, du aldrig varit i kontakt med Telia? Hur kommer det sig att grannen påstår att grävning kommer att ske snart? Är det grannen som beställt fiber till sig och fått info att ledningen kommer via din fastighet?
Hej
Är grannen och du vänliga mot varandra eller kan det vara så att grannen av någon anledning vill skrämma dig?
Om du är hemma på dagarna så lär du märka om det börjar grävas. Alternativt så kan du ringa Telia och fråga om det finns något planerat arbete på din adress/fastighet.
Är grannen och du vänliga mot varandra eller kan det vara så att grannen av någon anledning vill skrämma dig?
Om du är hemma på dagarna så lär du märka om det börjar grävas. Alternativt så kan du ringa Telia och fråga om det finns något planerat arbete på din adress/fastighet.
Telia kontaktet mig 2 år sen om jag var interessert, nej tak. sen har jag inte hört från dom. Grannen ska inte heller ha Fiber och är inte nöjd med att dom vill grave i hans nya infiltration. Han säjer att dom inte får grave langs vägen för vägverket, men det ger ju inte dom rätt at gräva på min tomt.sysmali skrev:
Talar med dom? Ringer polisen? Det hade iaf jag gjort om jag upptäckt att det plötsligt grävs rakt igenom min trädgård.
Men finns det mer information runt bakgrunden, du aldrig varit i kontakt med Telia? Hur kommer det sig att grannen påstår att grävning kommer att ske snart? Är det grannen som beställt fiber till sig och fått info att ledningen kommer via din fastighet?
Ställ frågan till Telia om vad som gäller, annars blir det bara massa gissanden utifrån vad din granne hört/tror av någon annan, som hört av någon.....F finn petersen skrev:Telia kontaktet mig 2 år sen om jag var interessert, nej tak. sen har jag inte hört från dom. Grannen ska inte heller ha Fiber och är inte nöjd med att dom vill grave i hans nya infiltration. Han säjer att dom inte får grave langs vägen för vägverket, men det ger ju inte dom rätt at gräva på min tomt.
Ok.F finn petersen skrev:Telia kontaktet mig 2 år sen om jag var interessert, nej tak. sen har jag inte hört från dom. Grannen ska inte heller ha Fiber och är inte nöjd med att dom vill grave i hans nya infiltration. Han säjer att dom inte får grave langs vägen för vägverket, men det ger ju inte dom rätt at gräva på min tomt.
Låter ytterst märkligt. Hur har grannen fått info att denna grävning kommer ske och att det ska grävas i din trädgård?
Vad jag vet så krävs ett avtal, servitut eller ledningsrätt för att de ska ha rätt att lägga kabel på privat mark. Utan detta är det olovligt markintrång. Finns något av detta?
Vet faktisk inye varifrån han har sit info. Det finns varken avtal,servitut eller ledningsrätt. Har skrivit mail til GlobalConnect, som firman heter.sysmali skrev:
Då var det inte grannen.....F finn petersen skrev:
Utan mera "broderande" av rykten.😂 Jo, det har betydelse utifrån rykten och fakta.
Ta inte illa upp, men det är bättre att ge rätt info från start av tråd, annars är risken att bli ifrågasatt.
Grävskopegubbar är dock rätt praktiskt lagda.
Avsaknad av papper och tillstånd är inte nödvändigtvis ett hinder när skopan börjar skopa sas.
Det finns en poäng i att forska i vem som påståtts vill gräva och ta ett samtal (ej epost) med vederbörande.
Avsaknad av papper och tillstånd är inte nödvändigtvis ett hinder när skopan börjar skopa sas.
Det finns en poäng i att forska i vem som påståtts vill gräva och ta ett samtal (ej epost) med vederbörande.
Jag håller med dig. Nyfiken varför är ett samtal bättre än skriven information (om man får svar) enligt dig?Unikt namn skrev: