P
hsd hsd skrev:
Störsändare slår nog ut satellit kommunikation till och från markstationer oxå
Eventuellt, men det går att skydda markstationer bättre än basstationer.
 
Nissens
P pmd skrev:
När det handlar om en oönskad grävning spelar det nog inte så stor roll.
Det gör det definitivt. Dumt att ringa Telenor om det är Telia som tänker gräva…
 
C cotillion skrev:
En störsändare eller ett minsta tecken på ofred så är alla varianter av 5G döda. Starlink t.ex. kommer däremot fortsätta fungera som tänkt. Rent ekonomiskt så är det väldigt rimligt att skippa fiber på grund av nätbolagens helt orimliga påslag.
Så du menar att en störsändare slår ut all 5G, men Starlink är helt immunt mot radiostörningar?

Hur funkar det i praktiken? Går det inte att bygga störsändare för de frekvensband Starlink använder?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag vill sticka ut hakan att när dessa som vägrat "fiberutbyggnad för framtiden" snart är omsprungna med mobila lösningar.
Jag har både fiber och obegränsad surf (Telia). De gånger fibernätet har krånglat och jag kört mobilt istället har det inte gått att jobba hemifrån.
 
C cotillion skrev:
En störsändare eller ett minsta tecken på ofred så är alla varianter av 5G döda. Starlink t.ex. kommer däremot fortsätta fungera som tänkt. Rent ekonomiskt så är det väldigt rimligt att skippa fiber på grund av nätbolagens helt orimliga påslag.
nej det finns inget som tyder på att 5g kommer fungera så, eller inte fungera, vid minsta tecken på ofred. Och fråga vem som helst om det går att lita på att starlink fungerar, ingen bygger kritisk verksamhet på det idag.
 
Fiber kan idag ses som en färdig infrastruktur där stomnäten i tätorter finns på plats och det görs lite efteranslutningar av kunder, oftast finns duct/fiberslang framdragen vid eller nära fastighetsgränsen På landsbygd pågår väl lite fortfarande av byggande av fibernät.
Men tekniskt kan det bli uppgraderingar av utrustning för att erbjuda högre hastigheter då större delen av kundanslutningarna väl har 1 Gbit/s teknik idag, så uppstår det en "marknad" kan nästa steg bli att storskaligt byta teknik till 10 Gbit/s (Bahnhof har väl ett fåtal sådana installationer).
 
hsd
useless useless skrev:
Jag har både fiber och obegränsad surf (Telia). De gånger fibernätet har krånglat och jag kört mobilt istället har det inte gått att jobba hemifrån.
Då har Du eventuellt råkat ut för att mobilnätet varit hårt belastat , kanske beroende på att många hade problem med fibern samtidigt
Har själv varit med om det och det drabbade Telia, Tele 2 och Tre mobilnät
 
hsd hsd skrev:
kanske beroende på att många hade problem med fibern samtidigt
Är väl då ett tecken på att utan alla de hushåll som valt fiber skulle inte de mobila bredbandstjänsterna fungera så bra. 😉
Fiber och mobilt fungerar i "symbios", vilket många tyvärr inte vill inse eller kanske inte förstår.
Så om någon använder mobilt bredband i kvarteret och fungerar utmärkt kan det bidragande till det vara att 75% har fiberanslutning, kanske något att fundera över.
För oss som har arbetet och varit del av utvecklingen sedan det påbörjades på 90-talet är det en självklarhet.😇
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det kan vara svårare att nå rätt person med email. Den lämpliga gången är att ringa och diskutera ärendet och sen skriva ett brev (elektriskt brev duger nog) för att meddela vad man kommit överens om i telefonsamtalet, samt be om en bekräftelse av det.
Och/eller köp en telefon med möjlighet till samtalsinspelning.
Asus har eller i varje fall har haft mobiler med samtalsinspelning och utan varningsmeddelande till den man ringer upp så att samtalen blir mer normala.
 
P pmd skrev:
Eventuellt, men det går att skydda markstationer bättre än basstationer.
Har för mig att Starlink skickar signalen vidare via satellit, med högre latens förstås, till närmaste alternativa markstation om den inte når den närmaste.
 
Unikt namn
F Fuktskadad09 skrev:
Har för mig att Starlink skickar signalen vidare via satellit, med högre latens förstås, till närmaste alternativa markstation om den inte når den närmaste.
Störningarna sker sannolikt i området där slutanvändaren finns, tex där en antagonist tänk bomba eller göra en militär insats.
Så att "offret" tappar kommunikationen med satteliten.

Det handlar väl(?) bara om att skapa brus som överröstar de korrekta signalerna i rätt frekvensband?
 
En bra riktantenn som pekar mot satelliten löser det, om inte störkällan också kommer uppifrån
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Störningarna sker sannolikt i området där slutanvändaren finns, tex där en antagonist tänk bomba eller göra en militär insats.
Så att "offret" tappar kommunikationen med satteliten.

Det handlar väl(?) bara om att skapa brus som överröstar de korrekta signalerna i rätt frekvensband?
Bombar/spränger fienden en ortsnod i fibernätet blir det flera flugor i en smäll.
 
A ajn82 skrev:
En bra riktantenn som pekar mot satelliten löser det, om inte störkällan också kommer uppifrån
En bra störkälla riktad mot satelliten fixar det också...
 
kashieda kashieda skrev:
En bra störkälla riktad mot satelliten fixar det också...
I praktiken verkar det inte så eftersom Starlink verkar fungera bra i Ukraina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.