Krilleman Krilleman skrev:
Runt millennieskiftet så trodde ingen att vi skulle kunna kolla på streaming "live" i våra mobila enheter...
Jo, vi funderade på hur det skulle göras, men visst vi var kanske inte så många. Men först körde vi över "bredband", ADSL och fiber.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
Krilleman Krilleman skrev:
Men faktum kvarstår att alla är vi olika! 👍
Inte jag!
 
Krilleman
P pmd skrev:
Inte jag!
För att dra detta en ytterligare sväng extra:

Kunde man vi se på "on demand" när vi reser med bil, buss eller tåg då? (alltså utom hemmets lugna fiber-vrå?)

Det kunde man inte efter millennieskiftet.
 
Krilleman Krilleman skrev:
För att dra detta en ytterligare sväng extra:

Kunde man vi se på "on demand" när vi reser med bil, buss eller tåg då? (alltså utom hemmets lugna fiber-vrå?)

Det kunde man inte efter millennieskiftet.
Du har rätt i att det var först med 3G.
Erkänner att när vi fuskade/testade i slutet av 90-talet hade vi mest fokus på det markbundna.🙄
 
Krilleman
A AndersS skrev:
Du har rätt i att det var först med 3G.
Erkänner att när vi fuskade/testade i slutet av 90-talet hade vi mest fokus på det markbundna.🙄
Vad menar du med att "vem" fuskade?

Det verkar gå i trend... Även idag...

Historien upprepar sig, precis som vanligt.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vad menar du med att "vem" fuskade?

Det verkar gå i trend... Även idag...

Historien upprepar sig, precis som vanligt.
Vi "fuskade" var utifrån teknik som inte var den rätta utifrån vad som senare utvecklades.
Vad som är "trend" och "historiskt upprepad" vet jag inget om.
Däremot skickade via "data" mobilliknande i början av 80-talet i kommersiella lösningar.😉
 
Krilleman
A AndersS skrev:
Vi "fuskade" var utifrån teknik som inte var den rätta utifrån vad som senare utvecklades.
Vad som är "trend" och "historiskt upprepad" vet jag inget om.
Däremot skickade via "data" mobilliknande i början av 80-talet i kommersiella lösningar.
Med fakta på bordet, vilka slutsatser kan dras av detta?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Med fakta på bordet, vilka slutsatser kan dras av detta?
Vet inte, beskriver bara fakta.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Runt millennieskiftet så trodde ingen att vi skulle kunna kolla på streaming "live" i våra mobila enheter... (smartphones var precis på gränsen att bli "allmänna")
Runt 2000 så planerades 4G/LTE. Övergång till datadrivna nät. Givetvis hade man den typ av tjänsten på näthinnan. Dock fanns inte terminalerna för det då, om vi verkligen pratar 2000. Iphone lanserades 2007 och 4G 2009. Med iphone exploderade det. Så jo, man hade dessa tjänster i tanken.

Krilleman Krilleman skrev:
Vad gläntar på framtiden?

Ska utvecklingen stanna av helt beträffande det mobila nätet som redan fungerar ypperligt idag för gemene man?
Nu är vi mitt i standardiseringen av 6G. Man ser rätt väl vilka tekniker och användningsområden som är på gång. Om du hade en närmare koppling till branschen skulle du inse att du inte behövde gissa så inihelsike mycket. Givetvis är det ingen som vet exakt vad det är som tar fart på marknaden men man kan se vad som bubblar och inriktningen.

Det är andra saker än fart och kapacitet som är i fokus.
  • Det är fortfarande många 5G-tekniker som ska ta fart på marknaden, typiskt kopplat till prioritering.
  • Wearables (typ smarta glasögon) tillsammans med edge computing
  • Mobilnätet som sensor.
  • Olika lösningar kopplat till digitala tvillingar, gärna i kombination med wearables. Det är den klassiska "virtual reality" i modern tappning.
  • programmerbara mobilnät - "on demand" funktioner i modern tappning.
Det betyder inte att inget händer runt fart. Redan i dagens teknik har vi tex fart att hämta vi högre frekvensband, helt outnyttjat i de flesta länder.

Det finns mycket öppen info om allt detta - du skulle bli bättre på att gissa om du läste på.

Vad gäller fiberpriser så kommer normala marknadsmekanismer reglera detta. Operatörerna har investerat miljarder i detta och behöver ha fortsatt intäkt från fibernätet. Ser man en betydande ström av kunder ut ur sina nät kommer priserna justeras. Roten till prisökningarna vi ser på vissa håll är inte kostnadsdrivna, det är bara nätägarna som vill hämta in mer pengar snabbare. PTS kommer kunna hjälpa marknaden här också med regler för lokalt tillträde, men lobbyverksamheten är tung här.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.