30 475 läst ·
143 svar
30k läst
143 svar
Telia gräver på min tomt
Du har rätt i att det var först med 3G.Krilleman skrev:
Erkänner att när vi fuskade/testade i slutet av 90-talet hade vi mest fokus på det markbundna.🙄
Vi "fuskade" var utifrån teknik som inte var den rätta utifrån vad som senare utvecklades.Krilleman skrev:
Vad som är "trend" och "historiskt upprepad" vet jag inget om.
Däremot skickade via "data" mobilliknande i början av 80-talet i kommersiella lösningar.😉
Med fakta på bordet, vilka slutsatser kan dras av detta?A AndersS skrev:
Runt 2000 så planerades 4G/LTE. Övergång till datadrivna nät. Givetvis hade man den typ av tjänsten på näthinnan. Dock fanns inte terminalerna för det då, om vi verkligen pratar 2000. Iphone lanserades 2007 och 4G 2009. Med iphone exploderade det. Så jo, man hade dessa tjänster i tanken.Krilleman skrev:
Nu är vi mitt i standardiseringen av 6G. Man ser rätt väl vilka tekniker och användningsområden som är på gång. Om du hade en närmare koppling till branschen skulle du inse att du inte behövde gissa så inihelsike mycket. Givetvis är det ingen som vet exakt vad det är som tar fart på marknaden men man kan se vad som bubblar och inriktningen.Krilleman skrev:
Det är andra saker än fart och kapacitet som är i fokus.
- Det är fortfarande många 5G-tekniker som ska ta fart på marknaden, typiskt kopplat till prioritering.
- Wearables (typ smarta glasögon) tillsammans med edge computing
- Mobilnätet som sensor.
- Olika lösningar kopplat till digitala tvillingar, gärna i kombination med wearables. Det är den klassiska "virtual reality" i modern tappning.
- programmerbara mobilnät - "on demand" funktioner i modern tappning.
Det finns mycket öppen info om allt detta - du skulle bli bättre på att gissa om du läste på.
Vad gäller fiberpriser så kommer normala marknadsmekanismer reglera detta. Operatörerna har investerat miljarder i detta och behöver ha fortsatt intäkt från fibernätet. Ser man en betydande ström av kunder ut ur sina nät kommer priserna justeras. Roten till prisökningarna vi ser på vissa håll är inte kostnadsdrivna, det är bara nätägarna som vill hämta in mer pengar snabbare. PTS kommer kunna hjälpa marknaden här också med regler för lokalt tillträde, men lobbyverksamheten är tung här.
Klicka här för att svara