30 473 läst ·
143 svar
30k läst
143 svar
Telia gräver på min tomt
När fiber skulle installeras i vårt område så hade det installerande bolaget planerat för att gräva längs med hela vår tomt (på vår tomt), något vi aldrig blivit tillfrågade om eller gett medgivande till. När vi nekade dem att göra det när de var på plats blev de helt perplexa. De började erbjuda en massa rabatter om vi gick med på det, påstod att vi förstörde hela områdets installation om vi nekade mm mm. Vi stod på oss och sa nej. De fick OK av en av grannarna att gå över hans tomt.
OK - då är det ju ingen framkommlig väg.F finn petersen skrev:
När dom grävde in fiber från gränsen till huset hos oss så var det handgrävning. T o m under stengärdsgården (hål på bägge sidor, pillade in dukten där m h a järnrör).
Men kolla med GC.
Om markavtal (GC:s sida)
https://globalconnect.se/markavtal-och-tillstand-ett-omfattande-arbete/
Föreslå att de ska ta koppling i luften.Det har vi.F finn petersen skrev:
Glocal connect grävde fiber hos mig, ingen av dom som gjorde grävjobbet pratade svenska eller engelska, jag krävde att dom tog dit chefen som jag pratade med, och fick klart hur dom skulle gräva, sedan började gubbarna gräv åt ett helt annat håll, grävde rakt över min infiltration, vilket jag upptäckte senare.F finn petersen skrev:
Se till att ha koll på hur dom gräver, åk inte bort under tiden, att gräva på din tomt utan ditt tillstånd går inte.
Om trådstartaren inte blivit tillfrågad och godkänt något markupplåtelseavtal så har entreprenören ingen rätt att gräva.K Kadabra skrev:
Har ledningsägaren sökt ledningsrätt ska trådstartaren blivit kallad som sakägare till den förrättningen.
Så uppenbarligen saknar fiberägaren/entreprenör någon nu gällande rätt att gräva på tomten.
Jag tänket att en grävmaskinist är det ordning och reda på. Han gräver enligt plan där det finns nödvändiga tillstånd.Jimsilver skrev:
Cowboyen som fiberinstallatörer vanligen kontrakterar kan köra lite hur som helst oavsett tillstånd. Har du någon bättre benämning av den senare?
1. Ta reda på vad som är verkligt i det här.
2. Om det är verkligt att någon kan tänkas gräva på din fastighet bör du tänka på att de kan börja gräva utan att fråga dig och utan någon som helst tillstånd. Har erfarenhet.
2. Om det är verkligt att någon kan tänkas gräva på din fastighet bör du tänka på att de kan börja gräva utan att fråga dig och utan någon som helst tillstånd. Har erfarenhet.
Men grävningen för fiber, om den sköts av vettiga grävoperatörer är ju max 50 cm bred.F finn petersen skrev:
Att så många växter skulle behöva förstöras låter osannolikt.
Det är liksom inte något brett och djupt krondike som anläggs.
Jag tror att via dialog med fiberföretaget, och med de som verkligen gräver, så går det att hitta en bra väg, där just din tomt blir, eller inte blir involverad.
Och så se till att det finns en anslutningspunkt till ditt hus/din fastighet.
Det höjer värdet på fastigheten, och gör den mycket mer lättsåld. Nästa ägare kanske är en person/familj som vill/ska arbeta eller studera på distans, och behöver en trygg och säker uppkoppling.