Samma problem om man upplåter en byggnad/skorsten för installation av mobilantenner. Nära nog omöjligt att kunna bli av med dom vid en eventuell rivning av huset
 
F finn petersen skrev:
Fiber är väl inte samhällsviktig infrastruktur, specielt inte då jag inte ska ha det.
Mja - det kan det vara. Men då handlar det om ledningar på nationell eller regional nivå. Inte till enstaka fastigheter.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
F finn petersen skrev:
Om dom ska gräva vid tomtgräns, försvinnar ca 60 träd och buskar som jag planteret dom senaste 4 år. Skulle i värste fall låta dom gräva längre i
Varför pratar du med folk på ett forum istället för de som är ansvariga eller de som skall gräva?

//
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
När fiber skulle installeras i vårt område så hade det installerande bolaget planerat för att gräva längs med hela vår tomt (på vår tomt), något vi aldrig blivit tillfrågade om eller gett medgivande till. När vi nekade dem att göra det när de var på plats blev de helt perplexa. De började erbjuda en massa rabatter om vi gick med på det, påstod att vi förstörde hela områdets installation om vi nekade mm mm. Vi stod på oss och sa nej. De fick OK av en av grannarna att gå över hans tomt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
F finn petersen skrev:
Om dom ska gräva vid tomtgräns, försvinnar ca 60 träd och buskar som jag planteret dom senaste 4 år. Skulle i värste fall låta dom gräva längre inne på tomten, men det kan ju ge problem på sikt om det ska byggas där och det sänker ju fastighetens värde.
OK - då är det ju ingen framkommlig väg.

När dom grävde in fiber från gränsen till huset hos oss så var det handgrävning. T o m under stengärdsgården (hål på bägge sidor, pillade in dukten där m h a järnrör).

Men kolla med GC.
Om markavtal (GC:s sida)
https://globalconnect.se/markavtal-och-tillstand-ett-omfattande-arbete/
 
F finn petersen skrev:
Fibernät
Jag har sagt nej till att installera fibernät. Ändå säger min granne att Telia snart kommer och gräver rakt igenom min trädgård. De har varken kontaktat mig eller fått mitt tillstånd att gräva. Vad gör jag i den situationen?
Föreslå att de ska ta koppling i luften.Det har vi.
 
V Vera Novakova skrev:
Föreslå att de ska ta koppling i luften.Det har vi.
Värt att fråga förstås. Men när vi försökte föreslå varianter så svarade de ärligt att vinstmarginalen är just grävjobbet. Så de ville inte tumma på det.
 
sysmali
V Vera Novakova skrev:
Föreslå att de ska ta koppling i luften.Det har vi.
Det har vi också.

Men givetvis går luftledningen över en yta dit jag helst vill ha leveranser till, vilket har genererat vissa problem då virke och liknande lastas av med kran.

Det gäller att tänka på allt.
 
F finn petersen skrev:
Fibernät
Jag har sagt nej till att installera fibernät. Ändå säger min granne att Telia snart kommer och gräver rakt igenom min trädgård. De har varken kontaktat mig eller fått mitt tillstånd att gräva. Vad gör jag i den situationen?
Glocal connect grävde fiber hos mig, ingen av dom som gjorde grävjobbet pratade svenska eller engelska, jag krävde att dom tog dit chefen som jag pratade med, och fick klart hur dom skulle gräva, sedan började gubbarna gräv åt ett helt annat håll, grävde rakt över min infiltration, vilket jag upptäckte senare.
Se till att ha koll på hur dom gräver, åk inte bort under tiden, att gräva på din tomt utan ditt tillstånd går inte.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
K Kadabra skrev:
Fråga efter deras markupplåtelseavtal,privat tomt eller efter om de har ledningsrätt via lantmäteriet.
Om trådstartaren inte blivit tillfrågad och godkänt något markupplåtelseavtal så har entreprenören ingen rätt att gräva.
Har ledningsägaren sökt ledningsrätt ska trådstartaren blivit kallad som sakägare till den förrättningen.
Så uppenbarligen saknar fiberägaren/entreprenör någon nu gällande rätt att gräva på tomten.
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn
Jimsilver Jimsilver skrev:
Det är bra att känna till skillnaden på grävskopor och grävmaskiner. Grävskopegubbar jobbar på fabriken som tillverkar grävskopor. De som kör grävmaskin benämns grävmaskinister.
Jag tänket att en grävmaskinist är det ordning och reda på. Han gräver enligt plan där det finns nödvändiga tillstånd.

Cowboyen som fiberinstallatörer vanligen kontrakterar kan köra lite hur som helst oavsett tillstånd. Har du någon bättre benämning av den senare?
 
  • Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
1. Ta reda på vad som är verkligt i det här.
2. Om det är verkligt att någon kan tänkas gräva på din fastighet bör du tänka på att de kan börja gräva utan att fråga dig och utan någon som helst tillstånd. Har erfarenhet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
F finn petersen skrev:
Om dom ska gräva vid tomtgräns, försvinnar ca 60 träd och buskar som jag planteret dom senaste 4 år. Skulle i värste fall låta dom gräva längre inne på tomten, men det kan ju ge problem på sikt om det ska byggas där och det sänker ju fastighetens värde.
Men grävningen för fiber, om den sköts av vettiga grävoperatörer är ju max 50 cm bred.

Att så många växter skulle behöva förstöras låter osannolikt.

Det är liksom inte något brett och djupt krondike som anläggs.


Jag tror att via dialog med fiberföretaget, och med de som verkligen gräver, så går det att hitta en bra väg, där just din tomt blir, eller inte blir involverad.

Och så se till att det finns en anslutningspunkt till ditt hus/din fastighet.

Det höjer värdet på fastigheten, och gör den mycket mer lättsåld. Nästa ägare kanske är en person/familj som vill/ska arbeta eller studera på distans, och behöver en trygg och säker uppkoppling.
 
J jonte0 skrev:
Varför pratar du med folk på ett forum istället för de som är ansvariga eller de som skall gräva?

//
Tänker dom har weekend...😅....Har skrivit til Dom. Får se vad dom svarer
 
  • Gilla
jonte0 och 1 till
  • Laddar…
F finn petersen skrev:
Fibernät
Jag har sagt nej till att installera fibernät. Ändå säger min granne att Telia snart kommer och gräver rakt igenom min trädgård. De har varken kontaktat mig eller fått mitt tillstånd att gräva. Vad gör jag i den situationen?
olaga intrång om tillstånd
 
  • Gilla
finn petersen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.