Unikt namn
sysmali sysmali skrev:
Jag håller med dig. Nyfiken varför är ett samtal bättre än skriven information (om man får svar) enligt dig?
Min erfarenhet säger att mail ofta stannar i kontorsbubblan eller inte läses alls.
Medan gubben i fält lyssnar på samtal (även om det kan krävas ett par olika innan man landar hos rätt person).

Men det kan ju förståss funka annorlunda hos global.
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med, prata med gubben i maskinen. Det kan gå fort och fel när det grävs. Jag har egen erfarenhet från grannskapet. Detaljplanen hade noll värde när grävmaskinen började gå. Men väg och VA blev det, som inte ens hamnade ungefär rätt. Men nu ligger det där det ligger och kontorsfolket fick lösa juridiken efteråt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Detta är inte Telia. IP-Only var namnet på en av Sveriges största kommunikationsoperatörer. 2023 bytte IP-Only namn och blev en del av GlobalConnect. Men som någon skrev så får det inte grävas på privat mark utan tillstånd. På detta forumet är det lätt att anklaga vissa aktörer pga endast hörsägen
 
  • Gilla
Kustgubben och 1 till
  • Laddar…
F finn petersen skrev:
Fibernät
Jag har sagt nej till att installera fibernät. Ändå säger min granne att Telia snart kommer och gräver rakt igenom min trädgård. De har varken kontaktat mig eller fått mitt tillstånd att gräva. Vad gör jag i den situationen?
Fråga efter deras markupplåtelseavtal,privat tomt eller efter om de har ledningsrätt via lantmäteriet.
 
F finn petersen skrev:
Fibernät
Jag har sagt nej till att installera fibernät. Ändå säger min granne att Telia snart kommer och gräver rakt igenom min trädgård. De har varken kontaktat mig eller fått mitt tillstånd att gräva. Vad gör jag i den situationen?
Självklart får dom inte gräva över din tomt utan tillstånd, om det nu är som du säger, gör polisanmälan.
Dock verkar det ligga mer bakom än vad du skriver…
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Som sagts så ta kontakt med den som ska dra fibern och neka. Rätt säker på att de oavsett behöver ditt godkännande men det är lite vilda västern med fiber, man kan få ersättning men det brukar vara småpengar som inte alls gör det värt att låta dem gräva. Du kan inte bygga där sedan och om du råkar gräva av fibern så får du betala. Där vi har sommarstuga fick vi för några år sedan information om att fiber skulle dras längs vägen. Plötsligt fick vi reda på att de hade satt ut pinnar över vår tomt/mark och skulle dra den där istället. Där vi nu i sommar ska bygga Attefall. Jag kontaktade dem och sa att de inte får, om de absolut behövde dra på vår fastighet skulle det vara vid tomtgräns. De valde att inte gräva hos oss.
 
  • Gilla
Staffan_V och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Grävskopegubbar är dock rätt praktiskt lagda.
Avsaknad av papper och tillstånd är inte nödvändigtvis ett hinder när skopan börjar skopa sas.

Det finns en poäng i att forska i vem som påståtts vill gräva och ta ett samtal (ej epost) med vederbörande.
Det är bra att känna till skillnaden på grävskopor och grävmaskiner. Grävskopegubbar jobbar på fabriken som tillverkar grävskopor. De som kör grävmaskin benämns grävmaskinister.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Tystnad och 11 till
  • Laddar…
Du kan inte hindra detta. En ledningsrätt är en lagstadgad rättighet som ger en ledningsägare (exempelvis ett el- eller vattenbolag) rätt att dra och bibehålla ledningar över någon annans mark. Denna rättighet regleras i Ledningsrättslagen (1973:1144) och är skapad för att säkerställa samhällsviktig infrastruktur
 
  • Arg
uuu
  • Laddar…
Claes Sörmland
S SPR skrev:
Du kan inte hindra detta. En ledningsrätt är en lagstadgad rättighet som ger en ledningsägare (exempelvis ett el- eller vattenbolag) rätt att dra och bibehålla ledningar över någon annans mark. Denna rättighet regleras i Ledningsrättslagen (1973:1144) och är skapad för att säkerställa samhällsviktig infrastruktur
Det finns ingen ledningsrätt i trådens fall. Se inlägg #7.

Och man missar inte att en ledningsrätt tvångsvis inrättas över ens mark. Man kallas till förrättningsmöte, man får papper, man får meddelande om beslut att överklaga och man får ersättning i form av en utbetalning för intrånget på ens mark.
 
  • Gilla
SonnyListon och 17 till
  • Laddar…
S SPR skrev:
Du kan inte hindra detta. En ledningsrätt är en lagstadgad rättighet som ger en ledningsägare (exempelvis ett el- eller vattenbolag) rätt att dra och bibehålla ledningar över någon annans mark. Denna rättighet regleras i Ledningsrättslagen (1973:1144) och är skapad för att säkerställa samhällsviktig infrastruktur
Fiber är väl inte samhällsviktig infrastruktur, specielt inte då jag inte ska ha det.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Vi fick fiber via IP-only (numera Global Connect) för en packe år sedan. Det var en fiberförening som drev projektet.

Det var mycket noga med avtal med vägförening och markägare. Ingen fiber grävdes in till fastigheter som inte beställt. Däremot grävde man ner duct (fiberrör) till tomtgräns på en del fastigheter för ev senare installation.

Sedan var det ett antal fastigheter som låg på "fel" sida en trafikverksväg. Det tog ett halvår extra innan de kvarnarna malt - men dom fick fiber också.
Ev försöker GC dra en vals (jag tror inte det - dom har gjort sådant här förr), men dom har ingen rätt att dra över din tomt. Dom kan kräva ledningsrätt, men det behövs en lantmäteriförrättning för det.
Du får ju i praktiken byggnadsförbud där ledningen ligger.

Men fundera på vad du vill. Kan man dra fibern i tomtgräns? Du kanske kan förhandla dig till ett lågt pris för inkoppling, det sänker ju inte direkt fastighetens värde. Sedan behöver du inte använda fibern. Hoss oss kostar det noll om vi inte har någon operatör.
 
  • Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
S SPR skrev:
Du kan inte hindra detta. En ledningsrätt är en lagstadgad rättighet som ger en ledningsägare (exempelvis ett el- eller vattenbolag) rätt att dra och bibehålla ledningar över någon annans mark. Denna rättighet regleras i Ledningsrättslagen (1973:1144) och är skapad för att säkerställa samhällsviktig infrastruktur
Är det sista som används och kan orsaka sådan fördröjning att man t.o.m. väljer att inte gå vidare att bygga i området. Allt beroende av omfattning och påverkan.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K karlanka skrev:
Vi fick fiber via IP-only (numera Global Connect) för en packe år sedan. Det var en fiberförening som drev projektet.

Det var mycket noga med avtal med vägförening och markägare. Ingen fiber grävdes in till fastigheter som inte beställt. Däremot grävde man ner duct (fiberrör) till tomtgräns på en del fastigheter för ev senare installation.

Sedan var det ett antal fastigheter som låg på "fel" sida en trafikverksväg. Det tog ett halvår extra innan de kvarnarna malt - men dom fick fiber också.
Ev försöker GC dra en vals (jag tror inte det - dom har gjort sådant här förr), men dom har ingen rätt att dra över din tomt. Dom kan kräva ledningsrätt, men det behövs en lantmäteriförrättning för det.
Du får ju i praktiken byggnadsförbud där ledningen ligger.

Men fundera på vad du vill. Kan man dra fibern i tomtgräns? Du kanske kan förhandla dig till ett lågt pris för inkoppling, det sänker ju inte direkt fastighetens värde. Sedan behöver du inte använda fibern. Hoss oss kostar det noll om vi inte har någon operatör.
Om dom ska gräva vid tomtgräns, försvinnar ca 60 träd och buskar som jag planteret dom senaste 4 år. Skulle i värste fall låta dom gräva längre inne på tomten, men det kan ju ge problem på sikt om det ska byggas där och det sänker ju fastighetens värde.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
När Telia grävde för fiber hos oss så fick vi en karta som visade var fibern skulle gå.
Jag meddelade dem då att deras förslag var olämplig på grund av stenmurar och risk för uppgrävning av en underjordisk källåder.

De gjorde då en ny karta som drog fibern en lämpligare väg.
Så kolla med dem hur deras karta ser ut, den bör finnas på nätet.

Tänk också på att om ni inte drar in fiber i huset så sänker ni värdet på huset vid en eventuell försäljning med 35-50 000 kr. Det är ungefär vad det kostar att dra in fibern vid ett senare tillfälle.
 
  • Gilla
  • Wow
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
R RH_Dreambox skrev:
När Telia grävde för fiber hos oss så fick vi en karta som visade var fibern skulle gå.
Jag meddelade dem då att deras förslag var olämplig på grund av stenmurar och risk för uppgrävning av en underjordisk källåder.

De gjorde då en ny karta som drog fibern en lämpligare väg.
Så kolla med dem hur deras karta ser ut, den bör finnas på nätet.

Tänk också på att om ni inte drar in fiber i huset så sänker ni värdet på huset vid en eventuell försäljning med 35-50 000 kr. Det är ungefär vad det kostar att dra in fibern vid ett senare tillfälle.
Bra tips, men förutom ny karta med ny sträckning, så gäller det att vara på plats när det grävs. Finns många exempel på att grävfirman gjort lite hur som helst. En väldigt färsk tråd här i forumet vittnar om just det...
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.