47 187 läst ·
65 svar
47k läst
65 svar
Tappade hantel i golvet (parkett!!)
Tackar för alla svar hittills.
Är inne på att testa värma med fukt som tidigare nämts. Steg två är vax, slipa lacka.
Skulle allt gå åt skogen så får jag väl bita i det sura och pröjsa 1500 på hemförsäkringen.
Återkommer med resultat
Är inne på att testa värma med fukt som tidigare nämts. Steg två är vax, slipa lacka.
Skulle allt gå åt skogen så får jag väl bita i det sura och pröjsa 1500 på hemförsäkringen.
Återkommer med resultat
Lackat brukar ju ha en blank hård yta. Finns även med matt yta. Oljat är mer åt det obehandlade hållet. Ungefär som skillnaden mellan skin och mocka.Raka skrev:
Ja, det är en bra rekommendation. Jag har också tappat en hantel i golvet. Blev så vid flytten. Den gropen har fått vara kvar.K Kisti skrev:
Tänkte jag skulle fylla den med plastiskt trä när jag får tid och lust. Kanske när jag blir pensionär. (Mycket jobb som skall göras då
Kommer det att sänka värderingen då?T tompabighouse skrev:
Jag spenderade en del tid och pengar på att städa bort div skavanker innan jag sålde senaste. Sedan visade det sig att köparna skulle riva ut och göra om det mesta iaf. Det lär ha varit helt bortkastat jobb för mig.
Min man tappade strykjärnet (eller rättare sagt han lämnade sladden hängande och satte på robotdammsugaren som slet ner strykjärnet...) det blev flera fula märken men syns knappt efter att vi lagat med reparationskitet. Så det rekommenderas varmt!raveper skrev:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Jag blev väldigt nöjd med resultatet. Det är lack med i kittet som går att polera glansigt eller mattas ned.
Har lagat liknande skada, använde Plastic Paddings tvåkomponents träfärgat spackel (finns olika nyanser), sedan tog jag sonens tuschpennor i olika bruna färger för att återskapa ådringen, till sist lite klarlack som jag duttade på med en svamp. Idag kan jag fan inte hitta skadan...
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Och när klarlacken torkat 10-20min så rubbar du lite med någon fin slipduk (>1000 korn) för att återskapa en mattare yta som inte glänser mer än golvet.YuveYu skrev:
Låt bli vatten helt, funkar bara bra om fibrerna är hela här är de helt krossade.
Borra ur och köp ett pluggborr, gör din egen plugg av samma material i rätt storlek limma, slippa lätt och försiktigt sen olja med härdande olja så slipper du lacka om hela golvet.
Mvh Bengt möbelsnickare i över 30 år.
Borra ur och köp ett pluggborr, gör din egen plugg av samma material i rätt storlek limma, slippa lätt och försiktigt sen olja med härdande olja så slipper du lacka om hela golvet.
Mvh Bengt möbelsnickare i över 30 år.