S Stadsfiskalen skrev:
Nej, det är ju den lilla fläcken i det mörkade området :crysmile::crysmile: Vad i helvete tänkte du?
Han måste driva :crysmile:

T
K Kisti skrev:
Allt behöver inte vara så felfritt och perfekt!
Låt livet lämna spår, det gör inget.
Förstår din tanke, vill dock inte att påverka en värdering i framtiden

T
Tackar för alla svar hittills.
Är inne på att testa värma med fukt som tidigare nämts. Steg två är vax, slipa lacka.
Skulle allt gå åt skogen så får jag väl bita i det sura och pröjsa 1500 på hemförsäkringen.
Återkommer med resultat

Raka Raka skrev:
Vax verkar vara den bästa lösningen. Men då är frågan hur vet man om golvet är oljat eller lackat? Sitter och ska beställa ett reperationskit och då finns det till både oljat och lackat golv.
Lackat brukar ju ha en blank hård yta. Finns även med matt yta. Oljat är mer åt det obehandlade hållet. Ungefär som skillnaden mellan skin och mocka.

K Kisti skrev:
Allt behöver inte vara så felfritt och perfekt!
Låt livet lämna spår, det gör inget.
Ja, det är en bra rekommendation. Jag har också tappat en hantel i golvet. Blev så vid flytten. Den gropen har fått vara kvar.
Tänkte jag skulle fylla den med plastiskt trä när jag får tid och lust. Kanske när jag blir pensionär. (Mycket jobb som skall göras då :))

• Gilla
Kisti
  • Laddar…
T tompabighouse skrev:
Kommer det att sänka värderingen då?

Jag spenderade en del tid och pengar på att städa bort div skavanker innan jag sålde senaste. Sedan visade det sig att köparna skulle riva ut och göra om det mesta iaf. Det lär ha varit helt bortkastat jobb för mig.

• Gilla
Kisti och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Finns reparationskitt för parkettgolv på bla bauhaus. Blir det pengar över så prova tonfisk. Bygger muskler så du slipper tappa hantel igen.
Min man tappade strykjärnet (eller rättare sagt han lämnade sladden hängande och satte på robotdammsugaren som slet ner strykjärnet...) det blev flera fula märken men syns knappt efter att vi lagat med reparationskitet. Så det rekommenderas varmt!

• Wow
Maria T
  • Laddar…
P
Han gjorde vad med robotdammsugaren sa du ?? :seenoevil::crysmile:

• Haha
Kung Louie och 3 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Han gjorde vad med robotdammsugaren sa du ?? :seenoevil::crysmile:
OK, inser att ordvalet KAN missuppfattas om man har tillräckligt livlig fantasi :) Han satte alltså igång robotdammsugaren, inget annat.

• Gilla
Kung Louie och 1 till
  • Laddar…
T tompabighouse skrev:
Ärligt talat, hur petiga har vi blivit i det här landet om ett litet jack i parketten sänker värderingen?

• Gilla
Kisti
  • Laddar…
Jag blev väldigt nöjd med resultatet. Det är lack med i kittet som går att polera glansigt eller mattas ned.

• Splitbild som visar träyta före och efter behandling med lack, den vänstra delen är matt, den högra glansig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackning av ett reparationskit för lackade träytor, som kan poleras till matt eller glansig finish.
    Skapa konto
  • Öppet reparationskit med lackstänger, slipblock, duk, och applikationsverktyg för att polera ytor glansiga eller matta.
    Skapa konto
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Har lagat liknande skada, använde Plastic Paddings tvåkomponents träfärgat spackel (finns olika nyanser), sedan tog jag sonens tuschpennor i olika bruna färger för att återskapa ådringen, till sist lite klarlack som jag duttade på med en svamp. Idag kan jag fan inte hitta skadan...

• Gilla
xhosa och 2 till
  • Laddar…
YuveYu YuveYu skrev:
Har lagat liknande skada, använde Plastic Paddings tvåkomponents träfärgat spackel (finns olika nyanser), sedan tog jag sonens tuschpennor i olika bruna färger för att återskapa ådringen, till sist lite klarlack som jag duttade på med en svamp. Idag kan jag fan inte hitta skadan...
Och när klarlacken torkat 10-20min så rubbar du lite med någon fin slipduk (>1000 korn) för att återskapa en mattare yta som inte glänser mer än golvet.

Jag lagade med Biltema Kemiskt trä och sen råkade jag ha en Wood Touch Up Pen från Lidl hemma som passade till ådringarna, blev riktigt bra, hittar inte lagningen utan att gå ner på knä.

Låt bli vatten helt, funkar bara bra om fibrerna är hela här är de helt krossade.
Borra ur och köp ett pluggborr, gör din egen plugg av samma material i rätt storlek limma, slippa lätt och försiktigt sen olja med härdande olja så slipper du lacka om hela golvet.
Mvh Bengt möbelsnickare i över 30 år.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.