47 187 läst ·
65 svar
47k läst
65 svar
Tappade hantel i golvet (parkett!!)
Finns det en reserv-bräda till övers så kan man fräsa ur den dåliga brädan några cm innanför och sedan pilla bort det lösa så hela längden av den trasiga brädan är borta så kanterna runtom är oskadade hela parkettbrädor. Den nya brädan sågar man bort fjädern och undersidan av noten och limmar sedan dit och lägger press. På detta sättet kan man få en perfekt reperation.
handhavandet är i stort sett samma för alla typer av parkett/klickgolv.
Man ser tydligt på bild att träfibrerna har gått av helt, att blöta/värma etc kommer inte att fungera. Antingen är det byta brädan eller göra det mindre synligt med vaxstavar.
handhavandet är i stort sett samma för alla typer av parkett/klickgolv.
Man ser tydligt på bild att träfibrerna har gått av helt, att blöta/värma etc kommer inte att fungera. Antingen är det byta brädan eller göra det mindre synligt med vaxstavar.
Förstod inte riktigt vad du menar.Fadai skrev:
Kan lyfta hantlar men är ingen vidare snickare.
Kan detta va något
https://www.bauhaus.se/vax-for-golv...dqwlD5H2wuSsiELvbMBZyrMnR9bFUsRxoCIZYQAvD_BwE
Ångan får träet att svälla, och återta sin form när det torkar, då bör märket åtminstone bli mindre påtagligt. Om fibrer krossats kan du inte laga det helt m ångmetoden. Du har redan fått förslag på hur du fyller ut resten.
Jag tappade en tving som landade "rätt" (så fel som det bara kan bli) rakt i golvet. Det blev ett 0,5 x 1,5cm jack i golvet.
Blötte området ordentligt, sen på med en handduk och strykjärnet på det. Sen repeterade ca 5-6 gånger och det nedtryckta området lyckades komma upp igen. Efter det har jag "duttat" med ett väldigt fint sandpapper och sen som slutfinish har jag köpt ett reparationskit för golv med vax som man kan smälta ner och få det fint igen.
Blötte området ordentligt, sen på med en handduk och strykjärnet på det. Sen repeterade ca 5-6 gånger och det nedtryckta området lyckades komma upp igen. Efter det har jag "duttat" med ett väldigt fint sandpapper och sen som slutfinish har jag köpt ett reparationskit för golv med vax som man kan smälta ner och få det fint igen.
Det kan gå med ånga. Prova med een tapetborttagare elller dylikt. Ek brukar mjukna väldigt bra när nä man "basar"det
Eller ta ett foto på hanteln. Skriv ut i lagom storlek, inklusive datum för händelsen. Lägg bilden i botten på hålet. Fyll sedan med glasklar epoxi. Sen har du en tredimensionell dagboksanteckning att förevisa om samtalsämnena skulle tryta när du har gäster.
Kolla bara att epoxyn inte löser upp färgerna i bilden. Plasta i såfall in bilden först.
Kolla bara att epoxyn inte löser upp färgerna i bilden. Plasta i såfall in bilden först.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 inlägg
Var glad att det inte var i badrummet.
Använd din hemförsäkring och ta dit en golvfirma som byter den skadade delen!
Har du en bit golv över så pröva att göra en liknande skada som du kan öva på innan du ger dig på den riktiga...
Det är klart den går att laga men d om du aldrig har gjort det tidigare så förvärra det inte...
Fyll i med vax eller något så länge, så blir iallafall inte skadan värre i väntan på den riktiga reparationen...
Det är klart den går att laga men d om du aldrig har gjort det tidigare så förvärra det inte...
Fyll i med vax eller något så länge, så blir iallafall inte skadan värre i väntan på den riktiga reparationen...