Tomture61
J Jamtstårsa skrev:
Spelar ingen roll att garantitid är 2 år men saluför man en mer exklusiv modell så måste det ju finnas reservdelar till även den betydligt längre än så och för övrigt så bör det ju hålla längre. Gustavsbergs mer vanliga artiklar är ju kända för lång hållbarhet annars. Ser TS inlägg mer som en varning att inte köpa den där modellen
Förstår inte denna missuppfattning att spolknappen ej finns som reservdel .
Snabb googling så hittade jag den , variant med runda knappar + krom färgad 🙂

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det är inte hela spolknappen med front och allt utan en del inne i spolknappen, se andra bilden i inlägg 28.

TS skriver följande i första inlägget:
Och nej – jag tänker inte lägga omkring 2 000 kr på en ny spolknapp vart fjärde år.

Tomture61
Demmpa Demmpa skrev:
Det är inte hela spolknappen med front och allt utan en del inne i spolknappen, se andra bilden i inlägg 28.

TS skriver följande i första inlägget:
432 :- hårt skattade kronor hos blandat.se
😉

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja det verkar som att du
Du gissar vilt om vad andra anser, tycker och tänker. Som med de flesta gissningar är dina oftast fel.
och några andra användare med få inlägg
Det blir inte lika många inlägg om man håller sig till ämnet som om man oombedd kommenterar allt och alla.
älskar Bygghemma.
Som ett förtydligande: Nej, jag älskar inte Bygghemma.
Jag är inte lagd åt det hållet att jag älskar företag. 😘

E EllM skrev:
Jag kan bara instämma. Valde Gustavsbergs Graphic serie till mitt nya badrum. Redan vid installationen så fick skåpet ett litet slag o "blemma" i ytan. Kort därefter reste sig hela ytan och svällde upp. Det visar sig vara vanlig spånskiva i skåpet. Inte något man önskar ha i ett fuktigt badrum. Det borde vara impregnerat trä i stommen, under plastfolien kan jag tycka.

Kunde likaväl köpt ett Ikea skåp, för en tredjedel av kostnaden. Man tänker ju att det finns en anledning till att köpa ett premiumklassat badrumsskåp för 7000 eftersom det ska tåla fukt i ett badrum. Att man kan ta så hutlöst betalt för något som inte håller kvalitet, är för mig en gåta.
Fick byta toa-stol för något år sedan, en 20 år gammal GB-toa där spolningen inte funkade längre.
Ersatte den med en ny GB-toa och lade märke till att utloppet har krympt från ca 110 mm till ca 70 mm.
Gör man lite större konster med papper, så går det inte att spola ner det i toan, det blir lätt stopp, med
efterföljande nöje att försöka rensa avloppet. Toaletterna är så snålspolande nu för tiden så man måste spola flera gånger under tiden man uträttar sina konster, det är väl knappast inte att spara på vatten.👎😡

Farstatjej90
Bönhas Bönhas skrev:
Du gissar vilt om vad andra anser, tycker och tänker. Som med de flesta gissningar är dina oftast fel.

Det blir inte lika många inlägg om man håller sig till ämnet som om man oombedd kommenterar allt och alla.

Som ett förtydligande: Nej, jag älskar inte Bygghemma.
Jag är inte lagd åt det hållet att jag älskar företag. 😘
Det blir kanske ungefär lika mycket inlägg som det finns tankar att dela med sig av.

• Gilla
ansgar46 och 1 till
  • Laddar…
Ingen missuppfattning. Spolknappen i sin helhet, ”spolknappsats” finns att köpa för mellan 1800-2000 kr. Men när en liten bräcklig plastring går sönder ska det inte behövas att konsumenten köper en helt ny då den lilla bräckliga ringen borde finnas som reservdel. Jag förmodar att jag inte på något sätt är unik i att råka ut för plastringen går sönder.

N nb. skrev:
Är det denna knapp?

[länk]

Ah, om jag nu läser hela ditt långa inlägg en gång till handlar det om att spolknappen som reservdel kan du få men du vill ha den nedbruten i reservdelar i sig och vill ha en reservdel i reservdelen.

Tja, nånstans är nog problemet att man av ekonomiska skäl behöver begränsa sig till att lagerhålla en rimlig mängd reservdelar och då kan det bli mer av moduler.
Precis, den är det 👍

Farstatjej90
T TobiasGren skrev:
Ingen missuppfattning. Spolknappen i sin helhet, ”spolknappsats” finns att köpa för mellan 1800-2000 kr. Men när en liten bräcklig plastring går sönder ska det inte behövas att konsumenten köper en helt ny då den lilla bräckliga ringen borde finnas som reservdel. Jag förmodar att jag inte på något sätt är unik i att råka ut för plastringen går sönder.
Kan du inte 3d-printa den?🤔 Finns kanske nån på forumet som kan hjälpa dig ?

• Gilla
TobiasGren
  • Laddar…
Kan du inte 3d-printa den?🤔 Finns kanske nån på forumet som kan hjälpa dig ?
Det var ju absolut en tanke 🤔

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Tomture61
T TobiasGren skrev:
Varför köpa ngt för flera tusen 🤔
Hittade samma för 432 :- hos blandat.se
Sök Gustavsberg XS , ser exakt ut som bild du bifogat .

• Gilla
YuGi och 2 till
  • Laddar…
Varför köpa ngt för flera tusen 🤔
Hittade samma för 432 :- hos blandat.se
Grymt, inte den i glas men helt klart ett rimligt pris för att köpa i syfte att ”slakta” för att skörda reservdelar. Den i vitt glas är aningen dyrare.

Tack för att du hittade denna 🙏

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
T TobiasGren skrev:
Tänk noga efter innan du väljer produkter från Gustavsberg. Ta del av mina erfarenheter och bilda dig en egen uppfattning innan du lägger tusentals kronor på produkter som inte går att reparera utan måste bytas ut i sin helhet. Här är min kortversion – Gustavsberg utan smink.
Bakgrund

År 2021 renoverade jag mitt badrum. Som medveten konsument valde jag inredning från både Gustavsberg och Villeroy & Boch. En av flera produkter var en spolknapp i vitt glas: Gustavsberg Triomont XS med pneumatisk spolknapp, marknadsförd som en premiumlösning.

Efter endast fyra års normalt bruk i en normalstor familj sprack ena spolknappen, vilket gjorde toaletten delvis obrukbar. (Tillfälligt löst med hink och vatten – en “modern” och “värdig” lösning i ett fyra år gammalt badrum…)
Så gick det till
  • Återförsäljaren (Bygghemma) konstaterade korrekt att reklamationsrätten gått ut och hänvisade mig vidare till tillverkaren för hjälp med reservdelar.
  • Gustavsberg svarade först att de inte säljer reservdelar direkt och hänvisade tillbaka till återförsäljaren – som redan avvisat ärendet.
  • Därefter blev det mail som studsade fram och tillbaka mellan mig och Gustsfsberg där de ihärdigt vidhöll att inga reservdelar fanns. Jag stod på mig, skickade bilder och beskrev i text vad dom var sönder. Till slut efter att jag surnat till ordentligt så ”magiskt” hittades en reservdel – trodde jag. De hade missat alla bilder och beskrivningar kring vad som faktiskt var trasigt, trots upprepade förtydliganden, i text och bild skickades fel komponent.
  • När jag återigen tydliggjorde vilken del som var defekt och bifogade nya bilder kom slutbeskedet:
    “Vi har tyvärr inte det ni behöver som reservdel och eftersom garanti och möjlighet till reklamation har utgått kan vi tyvärr inte hjälpa er.”
Konsekvens
En dyr och påkostad toalett måste i praktiken bytas ut i sin helhet, eftersom tillverkaren varken vill eller kan erbjuda den mest grundläggande servicen: en enkel plastdel som gör produkten användbar igen.
Detta gäller dessutom en inbyggd lösning, vilket innebär ännu högre kostnader. Och nej – jag tänker inte lägga omkring 2 000 kr på en ny spolknapp vart fjärde år. Tack för den, Gustavsberg.

Varumärket vs. verkligheten
Det här är inte bara ett kundserviceproblem – det går rakt emot de värden Gustavsberg själva lyfter: ambitiösa hållbarhetsmål, klimatneutralitet, certifieringar och livscykelperspektiv. De talar om ”Sustainable Design Logic”, EPD-deklarationer och produkter som ska vara långlivade och hållbara.

Men vad är dessa löften värda om man inte ens kan tillhandahålla en reservdel till en mycket enkel premiumprodukt efter fyra år? När konsumenten tvingas kassera och ersätta hela lösningen istället för att reparera? Det är raka motsatsen till hållbarhet.

Slutsats & råd
För min del är beslutet enkelt: jag kommer nu successivt att växla bort alla produkter från Gustavsberg och istället välja Ifö eller andra tillverkare som, enligt beprövad erfarenhet, erbjuder högre kvalitet, bättre kundservice och framför allt genuin hållbarhet – där reservdelar faktiskt finns.

👉 Mitt råd till dig som står inför en badrumsrenovering: välj bort Gustavsberg. Lägg dina pengar på ett varumärke som inte bara pratar om hållbarhet, utan visar det i praktiken.

PS. Läs på bättre än jag gjorde. Jag ser nu allt fler besvikna kundomdömen – jag önskar att jag hade gjort den hemläxan tidigare.

Konsekvens för mig utöver kostnader och jobb är att jag har som mål att uppmärksamma andra konsumenter genom att skriva en recension likt denna på alla relevanta forum, jag kommer fokusera på Sverige först men vi konsumenter har rättigheter i hela Europa…

Jag kan slutligen tycka att det är synd att Gustavsberg inte redan nu efterlever EU:s direktivet ”Right to Repair" som trädde i kraft den 30 juli 2024. Men då direktivet ger företagetn två år på sig att efterleva direktivet kanske Gustavsberg har som strategi i sitt hållbarhetsarbete att vänta in i det sista.
Tyvärr måste jag säga att blandarna håller låg kvalitet/pålitlighet också...

Tomture61
Å Åbyfor skrev:
Tyvärr måste jag säga att blandarna håller låg kvalitet/pålitlighet också...
Vet inte riktigt vad du tycker är dåligt 🤔
Mina från 2008 funkar fortfarande , har bytt slitdelarna i de som används mest , men det är allt .

Vet inte riktigt vad du tycker är dåligt 🤔
Mina från 2008 funkar fortfarande , har bytt slitdelarna i de som används mest , men det är allt .
Köpte 3, 2 var trasiga/läckte vid leverans (1 hade trasig termostat, 1 läckte i spindeln). Sen fick jag en för plåster på såren (köksblandare, läcker efter knappt ett år).

Jag tycker det är lite dålig kvalitet :-/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.