56 150 läst ·
199 svar
56k läst
199 svar
Tänk efter innan du väljer produkter från Gustavsberg
Alla fel som uppträder inom två år räknas inte som ursprungsfel och att tillverkaren ska stå för åtgärd.T tergo skrev:
Däremot så är det tillverkaren som har bevisbördan att visa att det inte är ursprungligt fel för att köparen/kunden ska stå för åtgärden.
För fel som uppträder mellan två och tre år så är det köparen/kunden som har bevisbördan att visa att felet är ursprungligt för att tillverkaren ska stå för åtgärden.
https://www.konsumentverket.se/konsumentratt-process/reklamera-vara/
Precis, så gjorde jag med tillslut. Skar bort, slipade ner , spacklade och lade till sist ett nytt lager dekorplast ovanpå.heisiandiishe skrev:
Inga badrumsskåp tål fukt i badrum. Om någon kan rekommendera ett normalt fint designat badrumsskåp/handfatsskåp som inte är spån och kommer klara all fukt och skvimpande vatten det utsätts för så tipsa oerhört gärna. Vårt premium badrumsskåp med tryck öppna lådor såg galet ut längst ner på bägge sidor. Efter 1 års användning… Frun är dock sjukt händig på spackling/målning så hon skar bort allt som svällt upp, spacklade nya jämna underkanter och målade i en jättemysig blågrön färg som passar perfekt. Sedan dess (typ 5 år) inte en fuktskada. Men lite trist att utföra det jobbet när man köpt ett premiumskåp för många tusenlappar.
Den dekorplasten jag köpte har en segare yta än skåpets folie så den klarar bättre stötar och slag efter min foliering.
Men galet, att de kan tillverka och sälja skåp som inte klarar fukt i ett badrum och vi konsumenter accepterar att betala hutlösa pengar för badrumsskåp som vi själva får laga o reparera 😀
Spelar ingen roll att garantitid är 2 år men saluför man en mer exklusiv modell så måste det ju finnas reservdelar till även den betydligt längre än så och för övrigt så bör det ju hålla längre. Gustavsbergs mer vanliga artiklar är ju kända för lång hållbarhet annars. Ser TS inlägg mer som en varning att inte köpa den där modellenTomture61 skrev:
Utan att veta din modell på toalettstol , men här är ett urval [länk]
Garantitiden på det mesta är 2 år i Sverige , efter detta så är det upp till en själv att fixa trasiga saker .
Antingen via proffs eller fixa själv .
Har en vanlig toastol från Gustavsberg , installerad 2008 , funkar fortfarande .
Enbart sitsen som är utbytt pga en oförsiktig brukare .
Nog tål de fukt i vanligt badrum men inte om det duschas mycket och ofta är fuktigt där. Förr var ju badrumsskåpen alltid i plåt (de som satt över tvättställ). Själv har jag klädtork över badkaret och det märks framförallt på vintern vad fuktigt det blir på rör, väggar mm så därför har jag en avfuktare som jag kör när det är som värst. Fläktar fungerar nog inte alltid tillräckligt bra för att dra ut fuktenE EllM skrev:Precis, så gjorde jag med tillslut. Skar bort, slipade ner , spacklade och lade till sist ett nytt lager dekorplast ovanpå.
Den dekorplasten jag köpte har en segare yta än skåpets folie så den klarar bättre stötar och slag efter min foliering.
Men galet, att de kan tillverka och sälja skåp som inte klarar fukt i ett badrum och vi konsumenter accepterar att betala hutlösa pengar för badrumsskåp som vi själva får laga o reparera 😀
Produkter som diskuteras: "Fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för att du väcker frågan! Jag har också en dassig erfarenhet: 2019 installerade en Nautic 1500 som ibland slutade stänga inflödet när tanken var full. Dessbättre gällde garantin, och en tekniker kom ut och "fixade". Problemet uppstod ganska omgående igen. Denna gång fick jag en ny insats på posten som jag skulle installera själv. Det har jag inte pallat att göra, dels för att problemet kommer och går, dels därför att jag misstänker att inte heller denna åtgärd kommer att lösa problemet. Om man hade identifierat problemet och kunnat lösa det, borde väl teknikern har gjort detta tänker jag? Nu får jag istället vakta toaletten och stänga ventilen med ett extratryck när muggen själv inte lyckas. Behöver jag nämna att mina äldre toaletter från 1970- och 80-talet funkar utmärkt att reparera med standardreservdelar?J Jimmynil skrev:
Ja vissa tillverkare (inte bara inom VVS) lovar ju att tillhandahålla reservdelar i exempelvis 10 år efter att en modell dragits bort från marknaden.J Jamtstårsa skrev:Spelar ingen roll att garantitid är 2 år men saluför man en mer exklusiv modell så måste det ju finnas reservdelar till även den betydligt längre än så och för övrigt så bör det ju hålla längre. Gustavsbergs mer vanliga artiklar är ju kända för lång hållbarhet annars. Ser TS inlägg mer som en varning att inte köpa den där modellen
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Då kan det ju vara bra att veta att vi har en toalett från Gustavsberg sen några år som naturligtvis inte gick sönder under installationen och som spolar bort papper utmärkt vid första försöket med liten spolning etc.Blingdal skrev:
Den är redan översatt. Toyota skulle ta 25000 för att byta kondensor och kyl. Gör jobbet själv tänker jag. Kondensor och kyl köper jag för 3500 ca 1/3 vad Toyota tar. Vid demontering av kylen var jag tvungen klippa av elkabeln till sensorn för kylvattnet. Sensorn skall Toyota ha 2300 för köpt av mig för 83kr. Behöver dock honkontakten som gick sönder. Finns ej att köpa som reservdel om du inte betalar 61000:- för hela matarkabeln. Så skurkarna finns överallt runt omkring. Angående Gustavsberg. Köpte kranar (Nautic)av Gustavsberg. Köks och handfatskranar keramiska packningar som enligt Gustavsberg skulle vara outslitliga. Dom fungerar så att två keramiska plattor med hål i rör sig i olika riktningar mot varandra när man styr handtaget åt olika håll. Plattorna är glanspolerade så något vatten kan inte komma förbi, bara genom hålen. Problemet är att slipningen gör att delarna fungerar som C.E Johanssons världsberömda passbitar dom sluter så tätt att de keramiska plattorna får svårt att röra sig i sidled. Det löser Gustavsberg med att på något sätt (kanske sintra in) få en oljig yta. Efter ca 1 år börjar oljan ta slut och kranen börjar bli trög. Efter två år om man vill tex lyfta spaken lite försiktigt sitter den fast tills man ökat trycket den lossnar och sprätter upp till fullt utlopp. Så värdelöst.T TobiasGren skrev:
Köpte första kranarna 2009. Är nu inne på 5e omgången
Bild på passbitar som som sitter ihop trots sin egen tyngd
Husägare
· Västragötaland
· 348 inlägg
ulfben skrev:
Ett tips i all välmening: vet du om att du kan be ChatGPT vara kortfattad? Testa det nästa gång, och varje gång.
nu har dem magiskt hittat den reserv del dem inte hade och enligt gårdagens mail skickades den till mig igår … Nu kan jag snart våga tro att jag kan ta bort vår ”spolhink” 👍E Emma C Nilsson skrev:
Husägare
· Västragötaland
· 348 inlägg
Husägare
· Västragötaland
· 348 inlägg
Jag skrev att det var ju kortversionen! Ville du läsa den långa? 😂 Titeln är: Filosofiska tankar om Gustavsberg, meningen med livet och den mänsklig frustrationens drivkrafter. 137 sidor 🤪ulfben skrev: