52 153 läst ·
183 svar
52k läst
183 svar
Tänk efter innan du väljer produkter från Gustavsberg
Självklart. Men det är också intressant att bemöta när sådant påstås trots att det inte är sant. Det finns inget som tyder på varken generella kvalitetsproblem eller dåliga garantier. Det tycker jag är lika intressant att påpeka.D DrDeath100 skrev:
Speciellt eftersom du antyder att det finns generella kvalitetsproblem utan minsta bevis.
Tack snälla för att du sprider denna info. Står själv inför badrumsrenovering och denna input är ovärderlig! 🤗T TobiasGren skrev:Tänk noga efter innan du väljer produkter från Gustavsberg. Ta del av mina erfarenheter och bilda dig en egen uppfattning innan du lägger tusentals kronor på produkter som inte går att reparera utan måste bytas ut i sin helhet. Här är min kortversion – Gustavsberg utan smink.
Bakgrund
År 2021 renoverade jag mitt badrum. Som medveten konsument valde jag inredning från både Gustavsberg och Villeroy & Boch. En av flera produkter var en spolknapp i vitt glas: Gustavsberg Triomont XS med pneumatisk spolknapp, marknadsförd som en premiumlösning.
Efter endast fyra års normalt bruk i en normalstor familj sprack ena spolknappen, vilket gjorde toaletten delvis obrukbar. (Tillfälligt löst med hink och vatten – en “modern” och “värdig” lösning i ett fyra år gammalt badrum…)
Så gick det till
Konsekvens
- Återförsäljaren (Bygghemma) konstaterade korrekt att reklamationsrätten gått ut och hänvisade mig vidare till tillverkaren för hjälp med reservdelar.
- Gustavsberg svarade först att de inte säljer reservdelar direkt och hänvisade tillbaka till återförsäljaren – som redan avvisat ärendet.
- Därefter blev det mail som studsade fram och tillbaka mellan mig och Gustsfsberg där de ihärdigt vidhöll att inga reservdelar fanns. Jag stod på mig, skickade bilder och beskrev i text vad dom var sönder. Till slut efter att jag surnat till ordentligt så ”magiskt” hittades en reservdel – trodde jag. De hade missat alla bilder och beskrivningar kring vad som faktiskt var trasigt, trots upprepade förtydliganden, i text och bild skickades fel komponent.
- När jag återigen tydliggjorde vilken del som var defekt och bifogade nya bilder kom slutbeskedet:
“Vi har tyvärr inte det ni behöver som reservdel och eftersom garanti och möjlighet till reklamation har utgått kan vi tyvärr inte hjälpa er.”
En dyr och påkostad toalett måste i praktiken bytas ut i sin helhet, eftersom tillverkaren varken vill eller kan erbjuda den mest grundläggande servicen: en enkel plastdel som gör produkten användbar igen.
Detta gäller dessutom en inbyggd lösning, vilket innebär ännu högre kostnader. Och nej – jag tänker inte lägga omkring 2 000 kr på en ny spolknapp vart fjärde år. Tack för den, Gustavsberg.
Varumärket vs. verkligheten
Det här är inte bara ett kundserviceproblem – det går rakt emot de värden Gustavsberg själva lyfter: ambitiösa hållbarhetsmål, klimatneutralitet, certifieringar och livscykelperspektiv. De talar om ”Sustainable Design Logic”, EPD-deklarationer och produkter som ska vara långlivade och hållbara.
Men vad är dessa löften värda om man inte ens kan tillhandahålla en reservdel till en mycket enkel premiumprodukt efter fyra år? När konsumenten tvingas kassera och ersätta hela lösningen istället för att reparera? Det är raka motsatsen till hållbarhet.
Slutsats & råd
För min del är beslutet enkelt: jag kommer nu successivt att växla bort alla produkter från Gustavsberg och istället välja Ifö eller andra tillverkare som, enligt beprövad erfarenhet, erbjuder högre kvalitet, bättre kundservice och framför allt genuin hållbarhet – där reservdelar faktiskt finns.
👉 Mitt råd till dig som står inför en badrumsrenovering: välj bort Gustavsberg. Lägg dina pengar på ett varumärke som inte bara pratar om hållbarhet, utan visar det i praktiken.
PS. Läs på bättre än jag gjorde. Jag ser nu allt fler besvikna kundomdömen – jag önskar att jag hade gjort den hemläxan tidigare.
Konsekvens för mig utöver kostnader och jobb är att jag har som mål att uppmärksamma andra konsumenter genom att skriva en recension likt denna på alla relevanta forum, jag kommer fokusera på Sverige först men vi konsumenter har rättigheter i hela Europa…
Jag kan slutligen tycka att det är synd att Gustavsberg inte redan nu efterlever EU:s direktivet ”Right to Repair" som trädde i kraft den 30 juli 2024. Men då direktivet ger företagetn två år på sig att efterleva direktivet kanske Gustavsberg har som strategi i sitt hållbarhetsarbete att vänta in i det sista.
Men riktigt gamla stolar finns? I vår förra bostad hsde vi en 30 år gammal Cera(tror jag det var). Hittade ny gummibälg hos Ronnebyrör.C cpalm skrev:Tror inte Gustavsberg är ensamma tyvärr.
Har försökt hitta reservdelar till andra "halvnya" muggar, men praxis verkar vara att det inte finns några reservdelar till utgångna modeller, utöver vissa utvalda "slitdelar".
Problemet är att nya modeller kommer rätt ofta nuförtiden, så de blir också snabbt obsoleta.
Och enskilda smådelar finns nog inte nödvändigtvis ens till nya stolar.
Tröttsamt, men tanken är uppenbarligen att man skall byta hela stolen om någon lite plastpigg går av på fel ställe.
Ifö kanske är bättre?
Att lämna garanti är helt frivilligt för tillverkaren. Däremot har vi sedan en ett tag tillbaks tre års reklamationsrätt där köparen har ansvar att visa att det är fabrikationsfel.Tomture61 skrev:
Utan att veta din modell på toalettstol , men här är ett urval [länk]
Garantitiden på det mesta är 2 år i Sverige , efter detta så är det upp till en själv att fixa trasiga saker .
Antingen via proffs eller fixa själv .
Har en vanlig toastol från Gustavsberg , installerad 2008 , funkar fortfarande .
Enbart sitsen som är utbytt pga en oförsiktig brukare .
Ja, grejen med de gamla klassiska modellerna är väl att det än idag finns så många där ute så det fortfarande är värt att hålla med delar, men det är fortfarande bara ett högst begränsat urval av delar. Vi har också en Ifö från 60-talet och ett genomgående problem med dessa är att bottenventilen blir utsliten, men den går t.ex. inte att få tag på.F Fideliox skrev:
Intressant. Har exakt samma skada på min spolknapp från Gustavsberg, dock en annan modell. Fick precis som du, svar om att vi var tvungna att köpa en helt ny knapp. Men nu ska jag ge det ett nytt försök…T TobiasGren skrev:
Det är så med "moderna" grejer. Har en SVEDBERGS äldre toastol. Skickade en bild och genast kom svar med bild på reservdelar till spolmekanismens alla delar. Det tillverkades prylar som var avsedda att kunna lätt repareras på "den gamla goda tiden".
Inga badrumsskåp tål fukt i badrum. Om någon kan rekommendera ett normalt fint designat badrumsskåp/handfatsskåp som inte är spån och kommer klara all fukt och skvimpande vatten det utsätts för så tipsa oerhört gärna. Vårt premium badrumsskåp med tryck öppna lådor såg galet ut längst ner på bägge sidor. Efter 1 års användning… Frun är dock sjukt händig på spackling/målning så hon skar bort allt som svällt upp, spacklade nya jämna underkanter och målade i en jättemysig blågrön färg som passar perfekt. Sedan dess (typ 5 år) inte en fuktskada. Men lite trist att utföra det jobbet när man köpt ett premiumskåp för många tusenlappar.E EllM skrev:Jag kan bara instämma. Valde Gustavsbergs Graphic serie till mitt nya badrum. Redan vid installationen så fick skåpet ett litet slag o "blemma" i ytan. Kort därefter reste sig hela ytan och svällde upp. Det visar sig vara vanlig spånskiva i skåpet. Inte något man önskar ha i ett fuktigt badrum. Det borde vara impregnerat trä i stommen, under plastfolien kan jag tycka.
Kunde likaväl köpt ett Ikea skåp, för en tredjedel av kostnaden. Man tänker ju att det finns en anledning till att köpa ett premiumklassat badrumsskåp för 7000 eftersom det ska tåla fukt i ett badrum. Att man kan ta så hutlöst betalt för något som inte håller kvalitet, är för mig en gåta.
