Har full förståelse för att man inte vill betala 1800 kr vart fjärde år p.g.a. en känd svaghet i konstruktionen. Självklart hade Gustavsberg kunnat hantera detta på ett betydligt bättre sätt, speciellt om det är en känd svaghet.

Således tycker jag att det är bra att TS upplyser oss om vad man kan förvänta sig av Gustavsberg.

• Gilla
MichelleW och 23 till
  • Laddar…
Magnus E K
E Magnus Simonsson skrev:
Jag kan bara instämma. Valde Gustavsbergs Graphic serie till mitt nya badrum. Redan vid installationen så fick skåpet ett litet slag o "blemma" i ytan. Kort därefter reste sig hela ytan och svällde upp. Det visar sig vara vanlig spånskiva i skåpet. Inte något man önskar ha i ett fuktigt badrum. Det borde vara impregnerat trä i stommen, under plastfolien kan jag tycka.

Kunde likaväl köpt ett Ikea skåp, för en tredjedel av kostnaden. Man tänker ju att det finns en anledning till att köpa ett premiumklassat badrumsskåp för 7000 eftersom det ska tåla fukt i ett badrum. Att man kan ta så hutlöst betalt för något som inte håller kvalitet, är för mig en gåta.
Impregnerat fuktigt trä vill du inte ha i badrummet. Om ditt badrum är så konstant fuktigt att vanligt massivt trä inte klarar sig får du använda plast, aluminium, rostfritt...

Men håller med om att spånskiva (eller ännu värre MDF) inte hör hemma i den miljön.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Impregnerat fuktigt trä vill du inte ha i badrummet. Om ditt badrum är så konstant fuktigt att vanligt massivt trä inte klarar sig får du använda plast, aluminium, rostfritt...

Men håller med om att spånskiva (eller ännu värre MDF) inte hör hemma i den miljön.
Nej, mitt badrum är inte fuktigare än någon annans, men det räcker med den fukt som varmdusch i utrymmet för att spånskivan under folien reser sig. Det borde vara massivt trä, under folien, det var så jag menade ;)

• Gilla
TobiasGren
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Har full förståelse för att man inte vill betala 1800 kr vart fjärde år p.g.a. en känd svaghet i konstruktionen. Självklart hade Gustavsberg kunnat hantera detta på ett betydligt bättre sätt, speciellt om det är en känd svaghet.

Således tycker jag att det är bra att TS upplyser oss om vad man kan förvänta sig av Gustavsberg.
Nu vet man ju inte om nästa spolknapp håller 4 år eller längre. Men det framstår ju som en rätt så mycket enklare lösning att byta spolknapp istället för att byta hela toaletten.

• Gilla
Perpetual och 12 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Kan inte hålla med eftersom
  1. Det framgår inte i tråden att det är en känd svaghet.
  2. Gustavsberg säljer spolknappar, så det är bara att byta
  3. Och dessutom framgår det inte att den nya spolknappen kommer gå sönder efter 4 år
B Bästerortarn skrev:
Precis!
TS har i inlägg #1 informerat oss om att det finns spolknappar som reservdelar om det skulle behövas även några år efter att garantin gått ut.

Min erfarenhet är dessutom att det finns reservdelar till Gustavsbergs toaletter väldigt länge. Precis som det gör till IFÖ och IDO mfl

• Gilla
aspa-hasse och 10 till
  • Laddar…
M Morgonskiftet skrev:
Nu vet man ju inte om nästa spolknapp håller 4 år eller längre. Men det framstår ju som en rätt så mycket enklare lösning att byta spolknapp istället för att byta hela toaletten.
Fast 2000 kr för en knapp? 2000 kr får man ju nästan en ny toalett (i det billigare segmentet) som borde hålla i 20 år...

• Gilla
MichelleW och 17 till
  • Laddar…
Kan bara hålla med om Gustavsberg.
Har 2 vanliga toastolar från dem som är installerade 2020. Båda har porslinet spruckit till cisternen vilket gör det riktigt svårt att hålla tätt om man öppnar den samt att lutar man mot dem så riskerar man en vattenläcka (vilket barn ibland gör..)
Då jag köpte huset 2021 och öppnade dessa 2022 så ser jag att de lossnar bitar från när jag skruvar upp den så kan jag utgå från att de spruckit redan vid installationen. Reservdel är typ 2000 kr och med tanke på kvalitén på dessa så är man ju inte intresserad av att köpa dessa för de lär ju spricka direkt jag monterar dit dem.
Kanske någon säger att jo men samma batch du hade otur men har även pratat med rörmokare vilket jag känner flera och får då höra att jo detta är de ökända för.

Som att det inte är nog så är de helt odugliga till att spola ned papper. Du måste hålla in knappen under hela tiden för de 2-3 sekunder den spolar räcker inte för att få ned papper. Så då står man där och håller ned knappen för spolning i 5 sekunder varje gång och likt förbannat så är papper ändå kvar där hälften av gångerna. Vilket man även märker med besökare att de har samma problem. Var förbi hos grannen för inte så längesen och ser at de har likadan toastol, frågar vad de tycker. Exakt samma problem att toastolen duger inte till att spola med.

Samma med köksblandaren Nautic har den i tvättstugan som också är från 2020. Maken till värdelös stråle man kan få. Oavsett vad du gör så sprutar det vatten åt alla håll.

Duschblandare i badrummet vilket också är från Gustavsberg modellår 2020, har jag redan behövt byta termostaten på för att den gav upp.

Förra ägaren av huset försökte göra rätt och tänkte att Gustavsberg ska ju vara ett bra märke det vill jag ha. Snacka om att bli lurad! Jag som inte är avtalspart med rörfirman kan ju inte göra mkt åt det. Men tro mig det blir aldrig en till Gustavsberg produkt och jag är snabb att sprida detta vidare.

• Gilla
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
J Jimmynil skrev:
kan jag utgå från att de spruckit redan vid installationen. Reservdel är typ 2000 kr och med tanke på kvalitén på dessa så är man ju inte intresserad av att köpa dessa för de lär ju spricka direkt jag monterar dit dem.
Om man monterar rätt går de inte sönder vid installationen. Dvs handhavandefel inte materialfel.
J Jimmynil skrev:
Som att det inte är nog så är de helt odugliga till att spola ned papper. Du måste hålla in knappen under hela tiden för de 2-3 sekunder den spolar räcker inte för att få ned papper. Så då står man där och håller ned knappen för spolning i 5 sekunder varje gång och likt förbannat så är papper ändå kvar där hälften av gångerna. Vilket man även märker med besökare att de har samma problem. Var förbi hos grannen för inte så längesen och ser at de har likadan toastol, frågar vad de tycker. Exakt samma problem att toastolen duger inte till att spola med.
Ett ganska vanligt problem på alla toaletter oavsett märke om man använder mycket papper eller snarare om vattenmängden per spolning inte är justerad korrekt.
J Jimmynil skrev:
Samma med köksblandaren Nautic har den i tvättstugan som också är från 2020. Maken till värdelös stråle man kan få. Oavsett vad du gör så sprutar det vatten åt alla håll.
Dåligt underhåll misstänker jag. Partiklar i vattnet som fastnat i strålsamlaren. Är insatsen i strålsamlaren rensad/bytt?
J Jimmynil skrev:
Duschblandare i badrummet vilket också är från Gustavsberg modellår 2020, har jag redan behövt byta termostaten på för att den gav upp.
Så skall det inte vara.

Men inget av det har väl något med spolknappar att göra

• Gilla
  • Haha
TCG och 7 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Fast 2000 kr för en knapp? 2000 kr får man ju nästan en ny toalett (i det billigare segmentet) som borde hålla i 20 år...
👍
Min erfarenhet är att just spolknappar med "rätt design" kan vara dyraste delen av en toalett.

• Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Kan inte hålla med eftersom
  1. Det framgår inte i tråden att det är en känd svaghet.
  2. Gustavsberg säljer spolknappar, så det är bara att byta
  3. Och dessutom framgår det inte att den nya spolknappen kommer gå sönder efter 4 år

Precis!
TS har i inlägg #1 informerat oss om att det finns spolknappar som reservdelar om det skulle behövas även några år efter att garantin gått ut.

Min erfarenhet är dessutom att det finns reservdelar till Gustavsbergs toaletter väldigt länge. Precis som det gör till IFÖ och IDO mfl
Jag läste lite för snabbt och blandade ihop inlägg så du har rätt att det inte har framkommit att detta skulle vara ett känt fel.

Men jag tycker fortfarande att det är rätt uselt att ta 1800 kr för en del som går sönder redan efter 4 år. Och jag hade inte direkt litat på tillverkaren eller produkten om den initialt bara höll i 4 år.

• Gilla
TobiasGren och 3 till
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Måste man verkligen byta allt? Finns det ingen möjlighet att bara byta spolknappen?
Det går säker att byta bara ”spolknapp” om du då menar hela knappsatsen. Men jag vill inte lägga 1800kr på en ny knappsats när det bara är en liten plastring som är sönder. Jag skulle säkert kunna välja en av deras billigare knappsatser i plast men kag köpte deras premium knappsats av en estetisk anledning.

• Gilla
  • Haha
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Here we go again...
Återförsäljaren har jag inte haft problem med tidigare om jag ska vara ärlig. När jag tänker efter så har jag nog alltid haft tur med mina köp. Detta är nog första gången jag råkar ut för en liknande situation. Jag har nog tidigare varit naiv och trott att företag likt Gustavsberg tar hand om sina kunder och därför är smidiga när situationer likt min uppstår. Nu vet jag kanske lite bättre.

Redigerat:
  • Gilla
DrDeath100
  • Laddar…
G Gooli skrev:
Hur ser denna dyra och ömtåliga knapp ut? Kanske det går tillverka en ny i rostfritt stål? 😏
Bilden visar knappsatsen men också den lilla plastdel som krackelerat vid spolning.

• Knappsats för spolning med krackelerad plastdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en krackelerad plastdel på en knapp till en toalett, synlig vid spolning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
Är det denna knapp?

[länk]

Ah, om jag nu läser hela ditt långa inlägg en gång till handlar det om att spolknappen som reservdel kan du få men du vill ha den nedbruten i reservdelar i sig och vill ha en reservdel i reservdelen.

Tja, nånstans är nog problemet att man av ekonomiska skäl behöver begränsa sig till att lagerhålla en rimlig mängd reservdelar och då kan det bli mer av moduler.
Som sagt så är det en reservdel som borde finnas tillgänglig och tro det eller ej idag efter att jag meddelat företaget om mina planer om att recensera företaget och dess produkter kom det ett mail där det stod ”
Hej,

Den vita delen skickas till dig per post imorgon.
Hoppas att det skall fungera med den.

Med vänlig hälsning
xxxxxxxx xxxxxxxx
Villeroy & Boch Gustavsberg AB”

Så det fanns reservdelar men man ville nog hellre att jag skulle köpa en helt nytt Trycke istället 🤔.

• Gilla
  • Wow
MichelleW och 20 till
  • Laddar…
C
Tror inte Gustavsberg är ensamma tyvärr.

Har försökt hitta reservdelar till andra "halvnya" muggar, men praxis verkar vara att det inte finns några reservdelar till utgångna modeller, utöver vissa utvalda "slitdelar".
Problemet är att nya modeller kommer rätt ofta nuförtiden, så de blir också snabbt obsoleta.

Och enskilda smådelar finns nog inte nödvändigtvis ens till nya stolar.

Tröttsamt, men tanken är uppenbarligen att man skall byta hela stolen om någon lite plastpigg går av på fel ställe.

Ifö kanske är bättre?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.