37 026 läst ·
190 svar
37k läst
190 svar
Takstolar som sviktar
Ser ut som snickaren som skruvade dit ankarskruven blev konfunderad över vilka hål han skulle ta.M M@ZE skrev:
Om jag förstår problemet rätt så är det innertaket som hänger ner. Om man förskjuter mellanreglarnas nederkanter mot mitten (röda pilar) någon cm så kommer undertaket lyftas (gröna pilen uppåt). Så hade jag gjort, det kostar 0 kr. Men det kräver nog att man lossar en del ankarskruvar även i överkant på grund av det grova virket i mellanreglarna som motverkar vridningen. Definitivt måste man påföra tryck underifrån under ombygget för att hålla upp innertaket, annars får man inte ihop takstolarna igen. En takstol i taget.

Dessutom borde de ligga ner mer, och kompletteras med fackverk upp mot nocken för att inte yttertaket ska dras nedåt (gröna pilar nedåt). Se bilder från takstolsfabriken i sjöbo. Snickarna är nog duktiga snickare, men takstolsbygge borde de ha tagit hjälp med. Onödigt grova mellanreglar för övrigt.

Dessutom borde de ligga ner mer, och kompletteras med fackverk upp mot nocken för att inte yttertaket ska dras nedåt (gröna pilar nedåt). Se bilder från takstolsfabriken i sjöbo. Snickarna är nog duktiga snickare, men takstolsbygge borde de ha tagit hjälp med. Onödigt grova mellanreglar för övrigt.

Redigerat:
Har ni tips om hur man skall gå tillväga med stämp för att få takstolarna i lod för att sedan skruva in mina fingerskarvade 6,5m 45x145 i underarmen på takstolarna ?
Och sen blir det att köpa 56x225 limträ och försöka få upp. Hur skall dom fästas i hammarbandet ? Vinkeljärn ?
Och sen blir det att köpa 56x225 limträ och försöka få upp. Hur skall dom fästas i hammarbandet ? Vinkeljärn ?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Menar du inte i våg? Använd din lasermätare. Om det är nedböjningen på mitten som du ska trycka upp, så börja med att mäta höjden intill ytterväggarna.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja. Obs att det heter underram.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Plattan är säkert inte helt plan, men det här är heller ingen vetenskap. 20 mm nedböjning utan last bara pga egenvikten är på tok för mycket.
Håller med dig, låter väldigt mycket och nu utan snölast. Tror du att man får ordning på det genom lösningen med skruva i dom fingerskarvade när dom är i våg ?J justusandersson skrev:
Det konstiga är att man ser ingen direkt glipa längst mer i själva skarven.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om det bara gäller nedböjning pga underramens egenvikt så är det ingen lösning, eftersom denna ju ökar proportionellt. Däremot klarar konstruktionen en större last. Observera att jag aldrig har föreslagit detta eftersom jag tycker att åtgärden teoretiskt är meningslös. Samtidigt måste jag erkänna att 20 mm är en betydligt större siffra än vad man kan räkna sig fram till. I en sådan här tråddiskussion kan man bara tala för en lösning man tror på, att argumentera emot andras förslag blir bara jobbigt. TS måste själv utvärdera inläggen.M M@ZE skrev: