Har funderat lite på detta och jag är varken konstruktör eller nån duktig snickare men har ändå en fundering som andra varit inne på som jag vill ta upp.
Medan du har access så tycker jag du ska åtgärda de kassa skarvarna. Min icke-vetenskapsbaserade magkänsla säger mig att de skarvarna ligger på gränsen de värsta vintrarna och att det kan vara en stor anledning till att du ser den nedböjning du gör idag, dvs att skarvarna dragits isär en smula. Om det senare stämmer så bör du kunna se en glipa i underkant bakom spikplåten.

Tycker absolut att du ska stämpa upp och trycka ihop underarmen (eller vad det nu heter) så att det är fritt från glipor och sedan sätta lämplig skarv. Andra får korrigera detta men mina tankar går till någon av följande metoder:
- Spikplåt på båda sidor om, antingen fullspikade/skruvade eller för takstolar avsedda med "piggar" som spikas/pressas på plats
- Plywood-remsor typ 21mm på båda sidor om med rejäla träskruv eller genomgående skruv+mutter
- Regelvirke på båda sidor om med rejäla spik - bygger dock rätt mycket och ingen favorit men klassiskt hållbart byggsätt

Dimensionering vet andra bättre än mig. Men jag skulle påstå att den viktigaste lasten att ta hänsyn till är dragkrafterna i skarven som vill dra isär. Löser man det rätt så bör momentbelastningen från egenvikten bli sekundär.

Därefter följ Justus m fl råd att bygga ett separat bjälklag mellan takstolarna för ditt förrådsändamål!

• Gilla
M@ZE
  • Laddar…
En avväxling för att få plats med vindsluckan skulle kunna se ut som nedanstående skiss visar. Eventuellt behöver avståndet mellan limträbjälkarna justeras någon cm för att den stora trappvarianten ska få plats. De avväxlande reglarna behöver inte vara limträ men det är praktiskt med samma höjd.
3D-skiss av takstolar med utrymme för en vindslucka, visar reglar och avväxlingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
M@ZE
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
En avväxling för att få plats med vindsluckan skulle kunna se ut som nedanstående skiss visar. Eventuellt behöver avståndet mellan limträbjälkarna justeras någon cm för att den stora trappvarianten ska få plats. De avväxlande reglarna behöver inte vara limträ men det är praktiskt med samma höjd.
[bild]
Wow snyggt justusandersson (y) antar enligt din bild att en av takstolarna kapas och växlas mot limträ balkarna. Känns som om man behöver hjälp med en sån lösning :oops: men jag förstår nu hur det görs. Om man lägger den på andra ledden så blir cc måttet läte längre mellan 2 limträbalkar än cc120, är det acceptabelt med tanke på golvet och svikt ?

Det kan väl bara röra sig om någon cm. I så fall försumbart.

• Gilla
M@ZE
  • Laddar…
Om det nu ändå ska petas in ett par fullånga limträbalkar kan det enklaste vara att plocka bort några fasadbrädor ovanför garageporten och långa in dom den vägen. Förutsatt att det låter sig göras utan att ödelägga färgen.

• Gilla
M@ZE
  • Laddar…
Bra förslag, dock kan det bli problematiskt att svänga rätt balkarna på grund av takstolarnas snedsträvor..

D Djurmo skrev:
Om det nu ändå ska petas in ett par fullånga limträbalkar kan det enklaste vara att plocka bort några fasadbrädor ovanför garageporten och långa in dom den vägen. Förutsatt att det låter sig göras utan att ödelägga färgen.
Ja mkt bra förslag, den hade jag inte tänkt på (y). Men som Bossespecial säger, tveksamt om dom kommer gö att vrida på sin plats i respektive fack.

Jag hade testat den enklaste o billigaste lösningen först.

Se bild i inlägg #83, men använt hålband!
https://www.bauhaus.se/joma-halband...Hxw4a_2OFk-U80RoCxiUQAvD_BwE#full-description

Börja med att stämpa upp taket i garaget så det är i våg + några mm i sättmån.
Montera hålbanden, finns det möjlighet att vika dom rum bjälken är det att föredra.
Använd avsedd skruv i stället för spik, då kan man justera ett ett slakt band i efterhand.
Ett sådant band kan belastas med något många hundra kilo.
I en industri hänger allt i taket med sådana band.

L Leif i Skåne skrev:
Jag hade testat den enklaste o billigaste lösningen först.

Se bild i inlägg #83, men använt hålband!
[länk]

Börja med att stämpa upp taket i garaget så det är i våg + några mm i sättmån.
Montera hålbanden, finns det möjlighet att vika dom rum bjälken är det att föredra.
Använd avsedd skruv i stället för spik, då kan man justera ett ett slakt band i efterhand.
Ett sådant band kan belastas med något många hundra kilo.
I en industri hänger allt i taket med sådana band.
Hålband i all ära men summan av alla krafter blir iallafall likadan och understrävan kommer belastas likartat men kanske mer utspritt. Problemet är ju att takstolen är beräknad att bära taket och inget mer. Som det ser ut så bär det knappt nån snö heller....Att ha förråd där uppe skulle man ha tänkt på mycket tidigare och även om man fyller på med limträ så lär det nog svikta skapligt ändå.

S Stefan1972 skrev:
Hålband i all ära men summan av alla krafter blir iallafall likadan och understrävan kommer belastas likartat men kanske mer utspritt. Problemet är ju att takstolen är beräknad att bära taket och inget mer. Som det ser ut så bär det knappt nån snö heller....Att ha förråd där uppe skulle man ha tänkt på mycket tidigare och även om man fyller på med limträ så lär det nog svikta skapligt ändå.
När jag lät bygga garaget så var hela tanken från början förmedlat att jag vilk kunna ha vind där uppe framöver, sen varför det blev så klent virke med mera vet jag inte. Men menar du att det kommer svikta med den lösningen med limträ 56x225 som skall bära golvet ? Det har ju fler räknat på här :thinking:.

Min spontana känsla säger :

1. Stämpla upp, få lod på befintliga takstolar (hur jag nu mäter det ??)
2. Skruva fast mina nya fingerskarvade 45x145 i sidorna på befintliga takstolar för att stadga upp/förstärka.
3. Beställa Limträ 56x225 och sätta mellan takstolarna som kommer bära golvet på vind för att inte påverka befintliga takstolar.
4. Skruva spontat golv, helst 32-36mm brädor.

Åsikter på ovanstående ?

• Gilla
Slarvpellen
  • Laddar…
(y)

R
M M@ZE skrev:
När jag lät bygga garaget så var hela tanken från början förmedlat att jag vilk kunna ha vind där uppe framöver, sen varför det blev så klent virke med mera vet jag inte. Men menar du att det kommer svikta med den lösningen med limträ 56x225 som skall bära golvet ? Det har ju fler räknat på här :thinking:.

Min spontana känsla säger :

1. Stämpla upp, få lod på befintliga takstolar (hur jag nu mäter det ??)
2. Skruva fast mina nya fingerskarvade 45x145 i sidorna på befintliga takstolar för att stadga upp/förstärka.
3. Beställa Limträ 56x225 och sätta mellan takstolarna som kommer bära golvet på vind för att inte påverka befintliga takstolar.
4. Skruva spontat golv, helst 32-36mm brädor.

Åsikter på ovanstående ?
Med murarsnöre o slangvattenpass så fixar du det mesta.

R RapidSledge skrev:
Med murarsnöre o slangvattenpass så fixar du det mesta.
Ah ok, aldrig använt .. låter lite hedenhös :crysmile: men är säkert grymt. Men murarsnöre har jag så det skulle man kunna spänna runt stagen hårt och se om det böjer sig något i mitten.

Det jag har också just nu iof är en Black and Decker krysslaser (ingen top noch modell direkt). Även ett 180 hultaforspass.

Redigerat:
R
M M@ZE skrev:
Ah ok, aldrig använt .. låter lite hedenhös :crysmile: men är säkert grymt. Men murarsnöre har jag så det skulle man kunna spänna runt stagen hårt och se om det böjer sig något i mitten.

Det jag har också just nu iof är en Black and Decker krysslaser (ingen top noch modell direkt). Även ett 180 hultaforspass.
Hultafors nytillverkar slangvattenpass.

R RapidSledge skrev:
Hultafors nytillverkar slangvattenpass.
Såg det :D(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.