37 029 läst ·
190 svar
37k läst
190 svar
Takstolar som sviktar
Är själv konstruktör och håller med justusandersson. Jag anser att de är fel monterade med spikplåten på mitten som dessutom är åt skogen spikade. Av det man kan se på första bilden är till och med någon av spikarna för nära skarven mellan reglarna.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
För att underlätta för trådskaparen kan jag också tillägga att jag är konstruktör och anser att justus förslag är rätt väg att gå
Vad är det i garaget, kan man kanske göra en lättare lösning?B bossespecial skrev:
Om jag får vara med och lämna ett alternativt sätt, hade jag valt att lösa problemet delvis från garaget. Finns det hinder för att flytta in spännvidden med vinklar i taket, 500mm från båda hållen under takstolarna gör otroligt mycket på bärigheten på vinden.
Bara en liten tanke.
Mvh P-A
Just nu håller jag på och isolerar, Plyfa och gipsar väggarna. Det är inte så mycket ingarahet för tillfället, familjens cyklar och några garderober. Jag är dessvärre inte kompetent nog att bedöma ditt förslag tyvärr P-A men uppskattar allas engagemang, så himla tacksamt att få denna hjälp.P Pagno skrev:Vad är det i garaget, kan man kanske göra en lättare lösning?
Om jag får vara med och lämna ett alternativt sätt, hade jag valt att lösa problemet delvis från garaget. Finns det hinder för att flytta in spännvidden med vinklar i taket, 500mm från båda hållen under takstolarna gör otroligt mycket på bärigheten på vinden.
Bara en liten tanke.
Mvh P-A
Jag inser att sätta en Limträ balk 56x225 mellan varje Takstol verkar vara det ni konstruktörer rekommenderar helt enkelt.
Det jag klurar på är om dom ens går att vrida på plats i dom facken där det är plastat, läktat och skruvat gips + garage motor/port. Känns som om dom kommer ta i stödbenen när man skall vrida dom in i sina respektive fack
Och klarar man lyfta dessa på plats med tanke på dess vikt ?
Det jag klurar på är om dom ens går att vrida på plats i dom facken där det är plastat, läktat och skruvat gips + garage motor/port. Känns som om dom kommer ta i stödbenen när man skall vrida dom in i sina respektive fack
Det blir ett problem att vrida, vicka upp dem på plats.M M@ZE skrev:Jag inser att sätta en Limträ balk 56x225 mellan varje Takstol verkar vara det ni konstruktörer rekommenderar helt enkelt.
Jag gör ett försök till med mitt förslag, om du tänker snedsträvor, under takstolarna, under horisontell bjälke, under golvet, mot regeln som skall sitta vertikalt under takstolen, i väggen på garaget.
Om du gör en sanwichkil, snedsträva, balkfot, som går ner på väggen en meter och en halv meter in på taket, undertaket i garaget, så minskar du spännvidden till drygt fem meter.
Om du har stämpat upp taket i garaget, stämpar upp yttertaket innan du sätter upp "stödbenen" så hade jag delat in vinden i olika fack, satt tunna skruvreglar vertikalt inne i stolarna och skruvat plyfa från båda hållen. Alltså klä in vissa takstolar helt, som väggar.
Om man gör på detta vis så behövs det planeras mera vad som man skall använda utrymmet till.
Luften får problem att cirkulera, svårare med att få ljusinsläpp via gavelfönster, svårare att ta sig fram med större material.
Dörrhål behövs planeras och reglas upp korrekt.
Alla sätt medför svårigheter, eller utmaningar.
Mvh P-A
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En 6 m lång 56x225 väger ca 38 kg. För du in dem på diagonalen i facket bör det fungera.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Att just limträ är lämpligt vill jag inte uttala mig om utan det är spåret att bygga ett nytt bjälklag som är det rätta. Det som till större delen bestämmer dimension och material skulle jag gissa på är nedböjningen. Om du accepterar en potentiell stor och synlig nedböjning är detta en viktig förutsättning för bestämning av dimensionen. Dock bör man ha en viss begränsning då det kan ställa till problem vid upplagen(regeln ”drar” i upplaget när den böjer ner). Att få reglarna på plats är lite omständigt men inte svårt, jag har precis gjort nått liknande hemma.
Jag skulle nog säga att jag helst inte skulle vilja ha nån synlig nedböjning (som går att se med blotta ögat). Limträ låter såklart som ett starkare lösning men jag kan ju inte sånt när det kommer till hur mkt det böjs osv, det verkar ni kunnaB bossespecial skrev:Att just limträ är lämpligt vill jag inte uttala mig om utan det är spåret att bygga ett nytt bjälklag som är det rätta. Det som till större delen bestämmer dimension och material skulle jag gissa på är nedböjningen. Om du accepterar en potentiell stor och synlig nedböjning är detta en viktig förutsättning för bestämning av dimensionen. Dock bör man ha en viss begränsning då det kan ställa till problem vid upplagen(regeln ”drar” i upplaget när den böjer ner). Att få reglarna på plats är lite omständigt men inte svårt, jag har precis gjort nått liknande hemma.
Jag har försökt hitta vad jag skall skruva på för typ av golv när det blir cc 120
Ok så du tror dom går att lirka in på plats trots att jag bara har 2 fack där det är helt öppet ner till garaget, resten är täckta (om man nu inte skall ta bort allt gips, läkt och plast.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är som bossespecial skriver att du bestämmer själv hur mycket det får svikta. Själv tycker jag det är otrevligt med för mycket svikt på ett golv. På mitt garageloftsgolv har jag spontade golvbrädor som är lite tjockare än vanligt, ca 36 mm, och det fungerar utmärkt. De ingick för övrigt i själva byggsatsen. Spontade brädor är dessutom mycket enklare att lägga i ett sådant utrymme än olika typer av skivmaterial.M M@ZE skrev:
Jag håller helt med, vill heller inte ha så mkt svikt i golvet, lite är väl ok men. 36mm spontade brädor låter dock dyrtJ justusandersson skrev:Det är som bossespecial skriver att du bestämmer själv hur mycket det får svikta. Själv tycker jag det är otrevligt med för mycket svikt på ett golv. På mitt garageloftsgolv har jag spontade golvbrädor som är lite tjockare än vanligt, ca 36 mm, och det fungerar utmärkt. De ingick för övrigt i själva byggsatsen. Spontade brädor är dessutom mycket enklare att lägga i ett sådant utrymme än olika typer av skivmaterial.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Mina var inte alls dyra. Jag köpte till lite. Du behöver inte ha golvkvalitet utan snäppet bättre än råspont i gran räcker. Kolla på sågar i närheten.
J justusandersson skrev:
Vart köpte du dina ?J justusandersson skrev:
En fråga, då jag har min vindstrappa som bygger 68mm så undrar jag om jag skall lägga limträbalken på det cc måttet istället i ett av facken eller den går ju att ha på längden också vilket nästan skulle passa mig bättre men då tar den upp 113cm. Alternativet var ju att byta den till en 54cm men skulle helst vilja ha den breda.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du kan ringa Mellbygarage i Stora Mellby som ligger i Västergötland. De säljer nog över hela landet och i annat fall kan de tipsa dig.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det går att avväxla limträ och takstolarnas underramar så att du kan ha luckan i garagets längdriktning, men det är en ganska stor apparat. Jag skall försöka titta på det lite senare.