37 029 läst ·
190 svar
37k läst
190 svar
Takstolar som sviktar
Jag förstår, dock är jag inte inte kunnig i ännet så jag har svårt för att avgöra vad som är bäst att göra för att minska och räta upp nedböjningen. Eftersom jag hade redan köpt 6,5m fingerskarvade så tänkte jag om jag kunde nyttja dom till något konstruktivt till lösningen.J justusandersson skrev:Om det bara gäller nedböjning pga underramens egenvikt så är det ingen lösning, eftersom denna ju ökar proportionellt. Däremot klarar konstruktionen en större last. Observera att jag aldrig har föreslagit detta eftersom jag tycker att åtgärden teoretiskt är meningslös. Samtidigt måste jag erkänna att 20 mm är en betydligt större siffra än vad man kan räkna sig fram till. I en sådan här tråddiskussion kan man bara tala för en lösning man tror på, att argumentera emot andras förslag blir bara jobbigt. TS måste själv utvärdera inläggen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag förstår att det blir förvirrande för dig. Men jag har svårt att låtsas att jag tycker något annat än vad jag tycker. Prova i alla fall med att sätta fast en fingerskarvad regel och utvärdera det. Det kanske är så att dagens omotiverat stora nedböjning beror på de dåliga skarvarna. Kan du komma ner till tredjedelen av 20 mm har du absolut vunnit något.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Har bara läst delar av tråden men varför göra det så svårt för sig? Om du redan har köpt fingerskarvade 45x145 så fäst dom bredvid befintliga men höj upp dom med halva bredden. Då avlastar dom takstolarnas svagaste punkt som är den inringade skarven som är riktigt dåligt gjord från början. Dessutom får du en vind som håller för att lasta lättare saker på. Att det blir lite nedböjning måste väl ändå vara accepterat på en garagevind, du har väl inte tänkt bo där?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej absolut inte, har inte tänkt att bo där utan bara få upp lite saker som man normalt annars har i garaget. Jag vill såklart inte göra det svårt för mig, tvärtom men jag vill såklart ha en hållbar lösning för att få bort nerböjningen och jag vill kunna lägga lite saker på vinden, inte så mycket mer än så. Men som sagt det är många förslag som i mina öron låter vettiga här och är extremt tacksam för all hjälp & input. Däremot har jag svårt att bedöma vad jag nu behöver göraF Finndjävel skrev:Har bara läst delar av tråden men varför göra det så svårt för sig? Om du redan har köpt fingerskarvade 45x145 så fäst dom bredvid befintliga men höj upp dom med halva bredden. Då avlastar dom takstolarnas svagaste punkt som är den inringade skarven som är riktigt dåligt gjord från början. Dessutom får du en vind som håller för att lasta lättare saker på. Att det blir lite nedböjning måste väl ändå vara accepterat på en garagevind, du har väl inte tänkt bo där?
[bild]
Om det kan underlätta för dig så är mitt råd att du värderar justusanderssons råd högre än de flesta andra. Hans svar kan backas upp med teori och han spekulerar inte.M M@ZE skrev:
Redigerat:
Jo så är det, då han är konstruktör. Dock har det funnits många bra förslag. Dock är jag inte säker på hur jag skall göra med dom befintliga för att räta upp dom.W witten skrev:
Ok jag får göra ett försök med dom 2 första. Fick ju bra förslag på att fästa dom :J justusandersson skrev:Jag förstår att det blir förvirrande för dig. Men jag har svårt att låtsas att jag tycker något annat än vad jag tycker. Prova i alla fall med att sätta fast en fingerskarvad regel och utvärdera det. Det kanske är så att dagens omotiverat stora nedböjning beror på de dåliga skarvarna. Kan du komma ner till tredjedelen av 20 mm har du absolut vunnit något.
Träskruv 6,0x80 s200 i dubbla rader. Eventuellt ännu tätare precis där strävorna kommer går mot underramen.
Din lösning ser såklart enklast ut och klart görbar utan någon extra kostnad. Dock undrar jag om det kommer bli samma nerböjning (även om jag får upp dom i våg innan) ?F Finndjävel skrev:Har bara läst delar av tråden men varför göra det så svårt för sig? Om du redan har köpt fingerskarvade 45x145 så fäst dom bredvid befintliga men höj upp dom med halva bredden. Då avlastar dom takstolarnas svagaste punkt som är den inringade skarven som är riktigt dåligt gjord från början. Dessutom får du en vind som håller för att lasta lättare saker på. Att det blir lite nedböjning måste väl ändå vara accepterat på en garagevind, du har väl inte tänkt bo där?
[bild]
Men klart värt alternativ och jag tittar och lyssnar på alla smarta förslag.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Nej, nedböjningen kommer att minska avsevärt. Som det är byggt nu med en allt för klen hanbjälke som dessutom är generalskarvad mitt på med en allt för klen spikplåt så vilar i stort sett hela vikten ifrån stödbenen på de småskruvar man lagt i spikplåten. Om du först rätar upp takstolen med en domkraft underifrån och sen fäster de fingerskarvade som jag visade så kommer du att få en hanbjälke som i praktiken är ~220mm samtidigt som den kommer att fördela lasten ifrån stödbenen på hela längden och inte enbart på skarven.M M@ZE skrev:
Byggarna som gjorde takstolarna hade inte mycket koll. Fabriksbeställda och hemlevererade takstolar till ett helt garage brukar kosta 300-400 euro mera än att köpa allt material ifrån brädgården. Jag kan nog garantera att dom fakturerat mera för arbetstiden som det tog att bygga dom än så, samt att du fått rättdimensionerade takstolar från början.
Ja det är möjligt att detta var dåligt gjort och utfört av snickarna, men jag som lekman litade på deras kunskaper.F Finndjävel skrev:Nej, nedböjningen kommer att minska avsevärt. Som det är byggt nu med en allt för klen hanbjälke som dessutom är generalskarvad mitt på med en allt för klen spikplåt så vilar i stort sett hela vikten ifrån stödbenen på de småskruvar man lagt i spikplåten. Om du först rätar upp takstolen med en domkraft underifrån och sen fäster de fingerskarvade som jag visade så kommer du att få en hanbjälke som i praktiken är ~220mm samtidigt som den kommer att fördela lasten ifrån stödbenen på hela längden och inte enbart på skarven.
Byggarna som gjorde takstolarna hade inte mycket koll. Fabriksbeställda och hemlevererade takstolar till ett helt garage brukar kosta 300-400 euro mera än att köpa allt material ifrån brädgården. Jag kan nog garantera att dom fakturerat mera för arbetstiden som det tog att bygga dom än så, samt att du fått rättdimensionerade takstolar från början.
Så detta är en lösning som skulle kunna vara ett riktigt bra alternativ dels ekonomisk och utförandemässigt. Har så svårt att veta om detta är en lösning som skulle fungera rent belastningsmässigt (skall inte ha så mkt där uppe) och inte böja ner så alltför mkt.
Någon åsikt om denna lösning @justusandersson ?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
När jag räknar på det kommer jag fram till att konstruktionen klara ca 50 kg per kvm inklusive egenvikt. Lösningen är dock inte kompatibel med mitt förslag med limträ. Vad är taklutningen och i vilken snözon finns garaget?
Lutningen på taket är 30 grader och snözon 2 (Stockholm - Tyresö)J justusandersson skrev:
Det beror på att du inte får de svar du vill ha. Nämligen att du kan sätta dina prima fingerskarvade regler som förstärkning på befintliga takstolar och att allt kommer bli skitbra med bra lastförmåga och minimal svikt. Inse ditt misstag istället och ta lärdom till nästa gång. I vissa ämnen är det bättre att fråga först och handla sen än tvärtom.M M@ZE skrev:
Den här typen av konfirmationssökande evighetstrådar är inte ovanliga varken på BH eller andra forum.
Gilla svaren du får, värdera själv eller med andras hjälp vem som har bäst svar utifrån ett objektivt synsätt (ofta den som kan backa med fakta, hänvisningar, beräkningar, etc och som ingen kan eller säger emot).
I denna tråden är det solklart att du ska ta Justus lösningar och kopiera rakt av.
Inget ont om andra skribenter (inkl mina egna inlägg) men i tråd efter annan har Justus visat hur bra han kan denna typen av ämnen. Om du sammanställer alla hans inlägg så kan du få fram en todo-lista i punktform på hur du hanterar både befintlig nedböjning samt bjälklag för ovanvåningens förrådsändamål.
Printa ut den listan och börja bocka av från topp till botten, sen är du hemma.
Nu tror jag dock inte att du har läst mitt inlägg tillräckligt noga. Jag har inte handlat först och frågat sen, utan dom fingerskarvade reglarna var till för att komplementera befintliga takstolar så jag skulle få cc60 istället för cc120 och det UTAN att jag hade någon aning om hur mycket det verkligen hade sviktat. Så mitt inlägg kom efter det och hade ingenting med att förstärka eller rädda en från början dålig konstruktion.S Slarvpellen skrev:Det beror på att du inte får de svar du vill ha. Nämligen att du kan sätta dina prima fingerskarvade regler som förstärkning på befintliga takstolar och att allt kommer bli skitbra med bra lastförmåga och minimal svikt. Inse ditt misstag istället och ta lärdom till nästa gång. I vissa ämnen är det bättre att fråga först och handla sen än tvärtom.
Den här typen av konfirmationssökande evighetstrådar är inte ovanliga varken på BH eller andra forum.
Gilla svaren du får, värdera själv eller med andras hjälp vem som har bäst svar utifrån ett objektivt synsätt (ofta den som kan backa med fakta, hänvisningar, beräkningar, etc och som ingen kan eller säger emot).
I denna tråden är det solklart att du ska ta Justus lösningar och kopiera rakt av.
Inget ont om andra skribenter (inkl mina egna inlägg) men i tråd efter annan har Justus visat hur bra han kan denna typen av ämnen. Om du sammanställer alla hans inlägg så kan du få fram en todo-lista i punktform på hur du hanterar både befintlig nedböjning samt bjälklag för ovanvåningens förrådsändamål.
Printa ut den listan och börja bocka av från topp till botten, sen är du hemma.
Sen kan det ju komma bra idéer och tankar som ex kanske inte @justusandersson har tänkt på men som skulle kunna vara en duglig lösning med redan inköpt material. Jag gråter inte av att jag har 6st fingerskarvade brädor liggandes, det var nog mer att ”går dom att utnyttja” till något som kan bidra till en lösning eller del av en lösning. Det skulle ju kunna vara så att nån som kan räkna på last inte tänkt på alternativa lösningar som den senast från @Finndjävel. Men för mig är det kanske svårare att utvärdera förslaget om det lastmässigt skulle kunna fungera, något som ex @justusandersson eller någon som kan konstruktioner/last kan, men en del kanske inte vill kommentera andras lösningar eller idéer vad vet jag.
Jag har också förstått att om jag gör enligt justus förslag så är jag hemma, men kan inte förkasta ifall det kommer ett annat förslag som i mina öron låter vettigt det med. Då kan man väl diskutera den lösningen tilllsammans om det är lastmässigt något som skulle fungera. Hade jag varit den som kunde detta och det dyker upp ett förslag som kanske också fungerar så hade jag iaf sagt att ”ja ingen dum idé, det skulle också kunna fungera, fast bara för last med 50kg/m2. Det finns kanske inte bara 1 enda lösning på problemet även om jag är väldigt medveten om justus kompetens inom området.
Redigerat: