25 609 läst · 190 svar
26k läst
190 svar
Takstolar som sviktar
Skönt att du ger digC crazytok skrev:Den bilden kändes ju helt annorlunda än den första. Jag ger mig!
Oj, bara 145mm på 6m. Ja det var klent! Men, om nu taket har hållt med snölast osv på 145, så kan jag ju aldrig tänka mig att det inte skulle hålla för lite grejer på vinden! Men jag vidhåller fortfarande att du lägger till en 45’a ovanpå för att inte påverka dom befintliga takstolarna överhuvudtaget när du lägger på golvet. Komplettera istället med fler 45x145 (fast dom kan du ju gå upp till 45x190 med en gång ist för en extra 45’a ovanpå).
Mycket bra råd och många bud vilket är bra. Nu blir jag lite velig hur jag skall göra.
Men du menar alltså :
1. Använd mina befintliga 45x145x6500 som beställt och fått levererade av Fredells.
2. Skruva på en extra 45x45 ovanpå dom så att dom blir 45x190 (finns ens 45x45 i 6,5m ?) eller funkar kanske med 6m på dom även om dom andra är 6,5m.
3. Då det blir cc120 vad hade du tänkt att skruva på som golv ?
Redigerat:
Måste ju inte vara hela längder, i detta fallet handlar det bara om att bygga upp på höjden för att inte ligga i nivå med takstolarna, inte hållfastighet.
På vår kallvind har vi 22mm råspont som landgång mellan cc120. Det sviktar givetvis, men det håller för mig att gå på utan problem. Och även att ha lite grejor.
Vad du lägger för golv beror ju vad du ska ha däruppe. Det Funkar ju till lättare kartonger, skidor, resväskor och dylikt.
Men vill du ha lite tyngre grejor, och kanske lite marginal. Ja då är det ju bäst att köpa ytterligare reglar för att sätta cc60. Ett alternativ kan ju vara att lägga tvärgående 45’or över alltihop och sedan råspont/golvspån ovanpå det. Vet inte vilket som är lättast eller billigast i ditt fall.
På vår kallvind har vi 22mm råspont som landgång mellan cc120. Det sviktar givetvis, men det håller för mig att gå på utan problem. Och även att ha lite grejor.
Vad du lägger för golv beror ju vad du ska ha däruppe. Det Funkar ju till lättare kartonger, skidor, resväskor och dylikt.
Men vill du ha lite tyngre grejor, och kanske lite marginal. Ja då är det ju bäst att köpa ytterligare reglar för att sätta cc60. Ett alternativ kan ju vara att lägga tvärgående 45’or över alltihop och sedan råspont/golvspån ovanpå det. Vet inte vilket som är lättast eller billigast i ditt fall.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Som jag tidigare har påpekat ger en påbyggnad med bara 45 mm på dina 45x145 inte ett acceptabelt resultat med hänsyn till nedböjningen. Du måste bygga på med minst 95 mm, helst 120 mm, helst med 6 meters längder.
Jag har inte tagit hänsyn till nedböjning.
Spelar nedböjningen någon roll för att förvara grejor?
Eller menar du att 45mm frigång inte räcker för att det sviktar såpass att det alltså kommer ta emot befintliga takstolar?
Såg inte att du svarat på mitt inlägg tidigare, läste det nu.
Med 2cm nedböjning i mitten så har du ju fortfarande 25mm fritt innan det skulle ta emot takstolarnas reglar. Sen sprider du ju ut vikten när du lägger golv ovanpå. Nej det kommer inte vinna pris för hållfastighet men det lär ju funka för att förvara lättare grejer däruppe.
45x220 eller större är såklart bättre. Men försöker ju hitta en lösning så han kan använda det han redan köpt...
Spelar nedböjningen någon roll för att förvara grejor?
Eller menar du att 45mm frigång inte räcker för att det sviktar såpass att det alltså kommer ta emot befintliga takstolar?
Såg inte att du svarat på mitt inlägg tidigare, läste det nu.
Med 2cm nedböjning i mitten så har du ju fortfarande 25mm fritt innan det skulle ta emot takstolarnas reglar. Sen sprider du ju ut vikten när du lägger golv ovanpå. Nej det kommer inte vinna pris för hållfastighet men det lär ju funka för att förvara lättare grejer däruppe.
45x220 eller större är såklart bättre. Men försöker ju hitta en lösning så han kan använda det han redan köpt...
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
2 cm utöver de 2 cm som man brukar acceptera (=1/300 av 6 meter) alltså sammanlagt 4 cm. Det ser tråkigt ut, särskilt när man förser bjälkarna med ett undertak.
1. Limträdimensionen är 56x225.M M@ZE skrev:
2. Hur det står sig i skillnad. När man räknar så är det främst höjden som ger bättre bärförmåga, så de ynka 5mm som skiljer gör inte så mycket. Men i skillnaden mellan C24 45x220 och limträ GL28cs 56x225 så är det ju så att limträ är styvare/starkare pga flera skikt och klarar därför lite mer last samt ger mindre deformationer. Var det detta du funderade på?
3. Angående dina redan existerande 6,5m 45x145. De kommer inte att klara att lagra särskilt mycket på dessa om du använder de som golvbjälkar så som dem är nu. Jag skulle sikta på att rädda upp takkonstruktionen med dessa och förstärka underramarna.
Vill du ändå använda dina 45x145 som golvbjälkar skulle jag nog göra som crazytok skriver, men kanske t.o.m. sala på en 45x70, eller som justusandersson att ha 45x95 extra, som man skruvlimmar fast (ståendes) med relativt tätt mellan skruven. Om du köper vanligt virke på 5,2 m så räcker det om du placerar dessa centriskt, blir ändå svårt att lagra så mycket ut mot takfötterna och där ute bidrar de inte så mycket till varken bärförmåga eller mot deformationen.
OBS! Du kan inte ha golvbjälkarna på bara s1200! Det kommer inte hålla för mycket alls. Rent 45x220 virke skulle klara knappt 50kg/kvm. Skruvar man samman reglar själv hemma kan man inte räkna med att det blir jämstarkt med homogent material.
Men du kanske inte ska lagra något tungt?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Tar man hänsyn till skillnaderna både vad gäller yttröghetsmoment (en ren funktion av tvärsnittsdimensionerna) och elasticitetsmodul mellan 45x220 C 24 och 56x225 limträ, så är limträbjälken knappt 60 % styvare, oberoende av spännvidden.
De där fingerskarvade 6,5m blir sjukt svajiga. Du kan ju testa själv och ställa dem med stöd bara under ändarna och sedan belasta dom, du kommer se att det är svajigt så det räcker. De kommer inte tillföra någon bärighet. Med en lodrät koppling till nocken får du motsvarande 3,25 meter spann istället vilket gör detta bjälklag stadigare. 3,25 m är helt tillräckligt, jag hade inte sullat med ett upp och nervänt V, detta gör bjälklaget endast marginellt stadigare, men mycket svårare att nyttja till skidor och bobbar. Uppochnervänt V skulle möjligen göra yttertaket något stadigare. Du får då en W-takstol om du placerar stödbenen rätt. Men om du inte tänker belasta innertaket med några större vikter och taket i övrigt verkar klara snölaster som kan bli aktuella, ja då finns ingen anledning till W-stolar.Jag hade antingen sålt dina 6,5m eller använt detta virke till upphängningen.M M@ZE skrev:
Försökte rita in på din bild... men det är lite mörkt

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som att de befintliga horisontella längderna är skarvade, endast med spikbleck, skulle tro att det är en mycket bidragande orsak till varför innertaket vill hänga ner. Så en upphängning i nock skulle nog ha gjorts redan från vörjan
Tack för rådet med staget upp till nock. Imponerande hur mycket hjälp och kunnigt folk man får hjälp avD Djurmo skrev:De där fingerskarvade 6,5m blir sjukt svajiga. Du kan ju testa själv och ställa dem med stöd bara under ändarna och sedan belasta dom, du kommer se att det är svajigt så det räcker. De kommer inte tillföra någon bärighet. Med en lodrät koppling till nocken får du motsvarande 3,25 meter spann istället vilket gör detta bjälklag stadigare. 3,25 m är helt tillräckligt, jag hade inte sullat med ett upp och nervänt V, detta gör bjälklaget endast marginellt stadigare, men mycket svårare att nyttja till skidor och bobbar. Uppochnervänt V skulle möjligen göra yttertaket något stadigare. Du får då en W-takstol om du placerar stödbenen rätt. Men om du inte tänker belasta innertaket med några större vikter och taket i övrigt verkar klara snölaster som kan bli aktuella, ja då finns ingen anledning till W-stolar.Jag hade antingen sålt dina 6,5m eller använt detta virke till upphängningen.
Försökte rita in på din bild... men det är lite mörkt
[bild]
Det ser ut som att de befintliga horisontella längderna är skarvade, endast med spikbleck, skulle tro att det är en mycket bidragande orsak till varför innertaket vill hänga ner. Så en upphängning i nock skulle nog ha gjorts redan från vörjan
Jag får försöka se om jag kan få dit snickarfirman som byggde det för 9-isch år sen.
Det blir så många bra tips här med olika lösningar, fantastiskt asså. Dock är det kanske följande som ligger närmast om man nu inte klarar sig på att enbart göra stag på varje takstol upp till nock.
1. Stämpla up befintlige takstolar i lod
2. Skruva ihop befintliga takstolar med mina fingerskarvade 45x145 för att iaf få ordning på dom.
3. Köpa limträbalkar enligt ovan förslag, vilket inte blir dyrare än att bygga nya extra takstolar.
Ända problemet jag ser med detta är hur jag skall få dom på plats med hur set ser ut idag. Alternativet är att skita ner gipset, läkt och plast.
Vore jag dig skulle jag strunta i limträ. Det ser ur att vara rätt trångt ändå så några stora mängder last kommer nog inte upp i alla fall. Att bygga nya takstolar kanske är billigt i material... Men ett veritabelt helvete att få upp på plats. Samt en himla massa extra timmar.M M@ZE skrev:Tack för rådet med staget upp till nock. Imponerande hur mycket hjälp och kunnigt folk man får hjälp av.
Jag får försöka se om jag kan få dit snickarfirman som byggde det för 9-isch år sen.
Det blir så många bra tips här med olika lösningar, fantastiskt asså. Dock är det kanske följande som ligger närmast om man nu inte klarar sig på att enbart göra stag på varje takstol upp till nock.
1. Stämpla up befintlige takstolar i lod
2. Skruva ihop befintliga takstolar med mina fingerskarvade 45x145 för att iaf få ordning på dom.
3. Köpa limträbalkar enligt ovan förslag, vilket inte blir dyrare än att bygga nya extra takstolar.
Ända problemet jag ser med detta är hur jag skall få dom på plats med hur set ser ut idag. Alternativet är att skita ner gipset, läkt och plast.
Gör en bock av dina 6.5m som du placerar mitt under nocken och på samma ledd som nocken. Bocken gör du någon cm lägre än takhöjden, sedan tar du vanliga spännband och spelar ihop benen på bocken så att den pressar upp reglarna. Du behöver nog tre till fyra par ben på bocken. När ryggen på bocken är injusterad så takreglarna är i våg så klättrar du upp och fäster dina lodräta stag.
Men det är så jag skulle gjort... jag kanske är lat
Hur vore det om man lägger en limträ längs med snedsträvan i hela längden, en på varje sida.
Med upplag i hammarbandet på kortsidorna så minskar den spannet på underarmen.
Kan fästas med avsedda spikbläck eller en 45*90 som skruvas i vinklen vid varje takstol/snedsträva.
Golvet kan sen läggas längsmed av vanliga plank eller ett billigt furugolv (andrsort).
Med upplag i hammarbandet på kortsidorna så minskar den spannet på underarmen.
Kan fästas med avsedda spikbläck eller en 45*90 som skruvas i vinklen vid varje takstol/snedsträva.
Golvet kan sen läggas längsmed av vanliga plank eller ett billigt furugolv (andrsort).
Hmm jag är tyvärr inte riktigt med på hur du menar .. å andra sidan är jag inte rätt man att avgöra huruvida det är en bra lösning iofC corre skrev:Hur vore det om man lägger en limträ längs med snedsträvan i hela längden, en på varje sida.
Med upplag i hammarbandet på kortsidorna så minskar den spannet på underarmen.
Kan fästas med avsedda spikbläck eller en 45*90 som skruvas i vinklen vid varje takstol/snedsträva.
Golvet kan sen läggas längsmed av vanliga plank eller ett billigt furugolv (andrsort).
Jag inser min otydliga formulering... 
En limträbalk på tvärs takstolarna, liggande precis i kanten på strävorna som finns där idag.
Den kan då minska upplaget på underarmen och avlastar svaj och sviktning.
Avlastningen av den balken i hammarbandet.
Genom att den då bär samtliga takstolars underarm så fördelas last och svikt jämnare.
Du kan montera ett enklare golv, samt om du vill bygga hyllor mellan takstolarna ovanpå limträbalken.
Den kan fästas med beslag avsedda för det eller genom att skruva en regelstump, 45*70 på vardera sida om takstolen mot balken.
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/gaffelankare-48-mm-fzv-15-mm-2000022888
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/takasfasten/takasfaste-2000023690
I det ekonomiska perspektivet så skulle jag övervägt att ta dina befintliga 45*145 och dubbela dem på höjden.
Lägg dem ned på marken sida vid sida, kapa till plywood till 2400*280 och skruvlimma dessa på båda sidorna om den nya balken du bygger, med omlottskarvning så det inte finns en generalskarv.
En limträbalk på tvärs takstolarna, liggande precis i kanten på strävorna som finns där idag.
Den kan då minska upplaget på underarmen och avlastar svaj och sviktning.
Avlastningen av den balken i hammarbandet.
Genom att den då bär samtliga takstolars underarm så fördelas last och svikt jämnare.
Du kan montera ett enklare golv, samt om du vill bygga hyllor mellan takstolarna ovanpå limträbalken.
Den kan fästas med beslag avsedda för det eller genom att skruva en regelstump, 45*70 på vardera sida om takstolen mot balken.
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/gaffelankare-48-mm-fzv-15-mm-2000022888
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/takasfasten/takasfaste-2000023690
I det ekonomiska perspektivet så skulle jag övervägt att ta dina befintliga 45*145 och dubbela dem på höjden.
Lägg dem ned på marken sida vid sida, kapa till plywood till 2400*280 och skruvlimma dessa på båda sidorna om den nya balken du bygger, med omlottskarvning så det inte finns en generalskarv.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Snickare har normalt inte den kompetens som krävs för att göra den typen av bedömningar. Helt klart går det att bygga takstolar lämpliga för ett garage med den spännvidden, de virkesdimensionerna och skarv med spikplåt. I varje fall i södra Sverige där snölasterna håller sig kring 2 kN/kvm eller lägre. Jag har själv sådana takstolar i mitt garage, köpt som byggsats från Mellbygarage. 6 meters spännvidd, c/c 1200 mm och de klarar lagring av en hel del. Problemet med dina takstolar är att de sannolikt är felkonstruerade. För att en spikplåtsskarvning skall vara OK måste den finnas i ett momentlöst läge. Bjälkar som spänner över flera stöd har normalt sådana lägen på bestämda avstånd från stöden. Stödbenen på dina takstolar ser ut som på en fackverkstakstol med den skillnaden att de viktiga centrala stöden saknas. De bör vara lodräta för att ta upp de dragkrafter som blir aktuella. Att bygga om dina takstolar på plats, tror jag är vanskligt av flera skäl. Därför förordar jag en lösning med nya limträbalkar, så att dina takstolar bara kan vara takstolar.