M M@ZE skrev:
alternativt som Pacman42 föreslog med att göra extra takstolar
Jag ska försöka kommentera det senare idag. Hinner inte just nu.

M M@ZE skrev:
Tack för input. Jag tror jag förstår hur du menar att jag använder mina redan inköpta fingerskarvade 45x145 hela längden (6,5m) då antar jag ? Och skruvar i befintliga som är skarvad på mitten efter att fått upp den i neutralt läge. Eller skulle det räcka att skruva en 45x145 nån meter om sidorna skarven ?

Låter ju faktiskt väldigt vettigt.
Ja, det kan du också göra. Men om du ändå har virket skulle jag nog köra på längs hela vägen för att få det ordentligt. Ska du endast köra någon meter åt vart håll skulle jag satt laskor på båda sidor om underramen och skruvat rakt igenom hela tvärsnittet på 135 mm med rejäla skruvar på 6(eller 8)x120. Helst till och med kanske SFS WT-T 6,5x130.
Utan att ha räknat på det själv så skulle jag vara nervös för skarven av spikplåt, men det är bara jag.
Ja, som justusandersson skriver så får det bukt på deformationen. Dock är jag tveksam till om det håller med utförande som det är idag. Men det får stå för personen som dimensionerat det.

Förutsatt att golvet är plant så kan du ju mäta höjden golv-underram ute vid ytterväggarna och sedan jämföra med golv-underram vid mitten. Annars tycker jag snöre låter som en bra tanke.

Om det endast är för att kunna lagra saker på vinden så tycker jag extra takstolar låter mycket. Bättre med bara balkar så länge det inte är större vikter som ska upp?
På ett ungefär kan du belasta 45x220 C24, längd på 6 m, s-avstånd 600 mm med cirka 100 kg/kvm. Dock kan deformationen bli lite större än vad man tycker är ok i bostadshus. Men som jag förstått det så är det ett garage och med vindsbjälklag, så då kanske man kan acceptera större deformationer? Om inte får man antingen lägga bjälkarna tätare alternativt gå upp i storlek något och välja limträ eller kerto istället.

Kan du inte använda dom fingerskarvade reglar du redan köpt, placera dom mellan varje takstol. Sedan lägger du på ytterligare en 45’a ovanpå, och sedan golv på detta. På så sätt påverkar du inte takstolarna överhuvudtaget utan ”bara” väggkonstruktionen i ditt garage. Du får alltså en luftspalt mellan dom befintliga takstolarna och golvet på 45mm.
Då får du visserligen 120cm mellan reglarna så det kanske sviktar lite beroende på vad du tänkt använda som golv. Men då får du antingen lägga till extra fingerskarvade reglar intill varje takstol och 45’a ovanpå. Alternativt så tvättställer du 45’or ovanpå med cc30 tex och sen golv.

Sedan vi började diskussionen i den här tråden har spännvidden sjunkit från 6,5 till 6 meter, vilket inte är en försumbar förändring. Det betyder att du kan lägga limträ 56x225 mellan takstolarna och klara en last inkl egenvikt på 100 kg/kvm utan onormal nedböjning. Detta måste vara huvudalternativet. 45x145 + 45x45 skruvlimmat ger 2 cm extra nedböjning på mitten. 45x220 ger 1 cm extra nedböjning på mitten. Varför lägga ut pengar på något som är nästan bra?

Bygga extra takstolar kan fungera om de är rätt dimensionerade, men det är ett jättejobb att få dem på plats utan att lyfta av taket. Fackverkstakstolar är den säkraste typen vid större spännvidder, men då blir hela vinden full av stolpar.

• Gilla
murak och 2 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Sedan vi började diskussionen i den här tråden har spännvidden sjunkit från 6,5 till 6 meter, vilket inte är en försumbar förändring. Det betyder att du kan lägga limträ 56x225 mellan takstolarna och klara en last inkl egenvikt på 100 kg/kvm utan onormal nedböjning. Detta måste vara huvudalternativet. 45x145 + 45x45 skruvlimmat ger 2 cm extra nedböjning på mitten. 45x220 ger 1 cm extra nedböjning på mitten. Varför lägga ut pengar på något som är nästan bra?

Bygga extra takstolar kan fungera om de är rätt dimensionerade, men det är ett jättejobb att få dem på plats utan att lyfta av taket. Fackverkstakstolar är den säkraste typen vid större spännvidder, men då blir hela vinden full av stolpar.
J justusandersson skrev:

Jag räknade på hur mkt det går åt att göra egna takstolar om jag tittar på befintliga, det blir 35 löpmeter per takstol á 25,95 löpmetern x 6 takstolar. Detta blir 6300:-.

5 limträ 56x225 kostar på byggmax 5094:-. Dom väger 36kg, är väl hanterbart. Sen är det kanske svårt att fö upp dom mellan facken då halva garaget är läktat och skruvad gips så jag undrar om en dom går att vrida in på plats i varje fack. Men med tanke på jobbets insats så är det ju snabbaste och enklaste i mina lekmanna öron.

Sen går det väl åt rätt mkt 36mm brädor, dock hittar jag inga sådana indet måttet :thinking:. Vad tänkte du på för typ av brädor för golvet ?

Redigerat:
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
... Det betyder att du kan lägga limträ 56x225 mellan takstolarna och klara en last inkl egenvikt på 100 kg/kvm utan onormal nedböjning. Detta måste vara huvudalternativet. 45x145 + 45x45 skruvlimmat ger 2 cm extra nedböjning på mitten. 45x220 ger 1 cm extra nedböjning på mitten. Varför lägga ut pengar på något som är nästan bra?
Det kan jag hålla med om, å andra sidan så kommer man undan med ca halva priset på 45x220 istället för limträ 56x225 för att minska deformationen med 1 cm. I bostadshus skulle jag definitivt rekommendera limträ, i garage är det inte lika viktigt med nedböjningen. Men det är nog upp till TS att fundera på vilken nivå hen vill lägga det på. :)

Visade bilden på takstolarna för några kollegor som blev lite fascinerade över att det hållit så länge. Har det framkommit ungefär var i landet detta garage är?

Ursäkta men, skulle det vara 6,5meter mellan väggarna i ditt garage??? Det är knappast några 6,5meter om man kollar på bilden med takstolarna. Man ser ju tom glesen i innertaket lite lätt. Har du 30cm cc så känns det som max 4meter brett.....

C crazytok skrev:
Ursäkta men, skulle det vara 6,5meter mellan väggarna i ditt garage??? Det är knappast några 6,5meter om man kollar på bilden med takstolarna. Man ser ju tom glesen i innertaket lite lätt. Har du 30cm cc så känns det som max 4meter brett.....
Va ??

Innermåttet är 5836mm mätt med min Blåa Bosch lasermätare ett par gånger ;)

Det är dom fingerskarvade 45x145 som är beställda i fast mått om 6,5m för det var så dom fanns.

Redigerat:
F FreddruS skrev:
Det kan jag hålla med om, å andra sidan så kommer man undan med ca halva priset på 45x220 istället för limträ 56x225 för att minska deformationen med 1 cm. I bostadshus skulle jag definitivt rekommendera limträ, i garage är det inte lika viktigt med nedböjningen. Men det är nog upp till TS att fundera på vilken nivå hen vill lägga det på. :)

Visade bilden på takstolarna för några kollegor som blev lite fascinerade över att det hållit så länge. Har det framkommit ungefär var i landet detta garage är?
Du menar 45x220 limträ va ? Desto mindre jag spendera desto bättre men det skall ju såklart vara i förhållande till att det blir tillräckligt bra utan att taket ser ut som en banan :rofl:

Ligger på 599:-/st på Bauhaus. Det blir 250:- billigare per balk mot 56x225.

M M@ZE skrev:
Du menar 45x220 limträ va ? Desto mindre jag spendera desto bättre men det skall ju såklart vara i förhållande till att det blir tillräckligt bra utan att taket ser ut som en banan :rofl:
Nej, med 45x220 menar jag C24.
Håller kommer det göra för ca 100kg/kvm, men som redan kommenterats så kommer det deformera något mer (enl. tidigare 1 cm mer) än om man kör på 56x225 limträ.

Den är felkalibrerad!! :p

Då ljuger verkligen bilden, ser INTE ut som 6,5m i bredd! :)

Men har du 60cm mellan glesen då? Man brukar vanligen ha 30-40cm på takgles.

Oavsett, om du nu har 6meter. Sätt dina dina 45x220 tvärsöver som du tänkt! Men som jag skrev tidigare, lägg till en 45mm regel ovanpå så du kommer ovanför takstolens regel. Försök att göra en konstruktion utav golvet som inte påverkar dom befintliga takstolarna alls tänker jag. Komplettera med desto fler 45x220 beroende på hur tungt du tänkt lägga däruppe och hur stabilt du vill ha det. Det kommer såklart svikta, och du får väl tänka dig för när du lägger upp saker, lägg det så nära ytterväggarna du kan.

F FreddruS skrev:
Nej, med 45x220 menar jag C24.
Håller kommer det göra för ca 100kg/kvm, men som redan kommenterats så kommer det deformera något mer (enl. tidigare 1 cm mer) än om man kör på 56x225 limträ.
Ok sorry, trodde du menade Limträ. Hur står sig C24 mot samma dimension i Limträ 45x225 ?

C crazytok skrev:
Den är felkalibrerad!! :p

Då ljuger verkligen bilden, ser INTE ut som 6,5m i bredd! :)

Men har du 60cm mellan glesen då? Man brukar vanligen ha 30-40cm på takgles.

Oavsett, om du nu har 6meter. Sätt dina dina 45x220 tvärsöver som du tänkt! Men som jag skrev tidigare, lägg till en 45mm regel ovanpå så du kommer ovanför takstolens regel. Försök att göra en konstruktion utav golvet som inte påverkar dom befintliga takstolarna alls tänker jag. Komplettera med desto fler 45x220 beroende på hur tungt du tänkt lägga däruppe och hur stabilt du vill ha det. Det kommer såklart svikta, och du får väl tänka dig för när du lägger upp saker, lägg det så nära ytterväggarna du kan.
Haha den kanske ljuger ;) ... men nä det stämmer, sitter 5st 120 gips och den sista är lite kapad, fick inte med den första gipsen på bilden ...

Nu har jag inte 45x220 Fingerskarvad C24 utan 45x145 då jag som lekman köpte lika som takstolarna och som famnas i 6,5m färdiga längder.

• Tak med synliga träbjälkar där gipsskivor monteras, den översta delvis synlig och kapad, med skyddsplast och byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Den bilden kändes ju helt annorlunda än den första. Jag ger mig! ;)

Oj, bara 145mm på 6m. Ja det var klent! Men, om nu taket har hållt med snölast osv på 145, så kan jag ju aldrig tänka mig att det inte skulle hålla för lite grejer på vinden! Men jag vidhåller fortfarande att du lägger till en 45’a ovanpå för att inte påverka dom befintliga takstolarna överhuvudtaget när du lägger på golvet. Komplettera istället med fler 45x145 (fast dom kan du ju gå upp till 45x190 med en gång ist för en extra 45’a ovanpå).

C crazytok skrev:
Den bilden kändes ju helt annorlunda än den första. Jag ger mig! ;)
Vilken tur att du ger dig, för det är ju inte 6,5 meter har han ju skrivit flera gånger, det är drygt 5,8 :rofl::D:rofl:

• Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.