J justusandersson skrev:
56x270 fungerar om du minskar förrådslasten från 50 till 30 kg/kvm, och det är väl inte helt orealistiskt. Detsamma gäller för 90x225.

Trappan måste ju passas in på lämpligt sätt. Att förskjuta en limträbjälke några cm är inget större problem. Att avväxla mot en befintlig takstol tror jag heller inte är någon svårighet. De största lasterna uppstår när någon står på trappan, och då mest i horisontalled.

Har du en måttsatt planritning över garaget?
Nej tyvärr har jag ingen planritning över garaget. Men skall man ha kvar vindstrappan som har karmyttermått 67,6 eller byta den till en en modell mindre (det blir ju 10cm förskjutning med balken isåfall )? Hade velat haft en bredare för att enklare få upp saker men kan ju självklart byta den om det ställer till konstruktionen. Jag tror inte vi kommer att förvara något direkt tungt där uppe alls.

Sen kan man ju fundera på hur man skall få upp dessa limträbalkar, antar att dom väger RÄTT mycket.

Jag hade ändå satsat på att bygga takstolar på plats. Det låter ju inte som att du behöver golv överallt heller, då räcker kanske virket du redan har beställt?

Trappans placering är egentligen viktigare än dess bredd. Det är nog klokt om du kan byta ner dig storleksmässigt. I brist på planritning, vad är garagets invändiga mått?

J justusandersson skrev:
Trappans placering är egentligen viktigare än dess bredd. Det är nog klokt om du kan byta ner dig storleksmässigt. I brist på planritning, vad är garagets invändiga mått?
Ja det går nog att byta då jag köpte allt i Torsdags. Men garaget är invändigt 6,814m (längden) x 5,836m (bredden)

Varför pratar du om 6,5 meters spännvidd när garaget bara är 5,836 meter brett? Det bör ge plats för 8 cm upplag på vardera sidan.

J justusandersson skrev:
Varför pratar du om 6,5 meters spännvidd när garaget bara är 5,836 meter brett? Det bör ge plats för 8 cm upplag på vardera sidan.
Nja jag pratade om dom fingerskarvade jag beställde och att dom var i färdiga längder om 6,5m. Så för att ligga över hammarbanden som är 14,5cm på vardera sida så skulle dom behöva vara 6,126m långa om jag skulle använt dom. Ber om ursäkt om jag varit oklar i min beskrivning.

Redigerat:
Limträbjälkarna behöver inte så långa upplag. Det räcker gott med 8 cm på varje sida. Du kan använda 6 m längder.

J justusandersson skrev:
Limträbjälkarna behöver inte så långa upplag. Det räcker gott med 8 cm på varje sida. Du kan använda 6 m längder.
Ah super, det underlättar ju såklart med färdiga 6m isåfall. 56x225 är inte och tänka på eller ? Hur räknar du ut vad lasten blir med en sån dimension ?

pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade ändå satsat på att bygga takstolar på plats. Det låter ju inte som att du behöver golv överallt heller, då räcker kanske virket du redan har beställt?
För min del så känner jag att det blir för komplicerat för mig att bygga extra takstolar som är en novis byggare. Men jag kan hålla med om att det känns enklare för någon som kan det plus att jag har virket till ”golvreglarna”.

Med 56x225 kan du inte lasta något alls, så det är rätt poänglöst.

Man anvnder elasticitetsteorin för att räkna ut nedböjningen med en viss last, materialslag, dimensioner och spännvidd. Normalt bör nedböjningen inte vara större än 1/300 av spännvidden. Är det ett golv som man går på tillkommer ett sviktkriterium. Jag har några egentillverkade hjälpmedel så att jag lätt kan skruva på olika parametrar, byta dimensioner, ändra på lasten osv på ett interaktivt sätt vilket är praktiskt. Kunskaper i byggnadsmekanik, hållfasthetslära och byggnadskonstruktion (stomdesign) underlättar.

• Gilla
murak och 2 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Med 56x225 kan du inte lasta något alls, så det är rätt poänglöst.

Man anvnder elasticitetsteorin för att räkna ut nedböjningen med en viss last, materialslag, dimensioner och spännvidd. Normalt bör nedböjningen inte vara större än 1/300 av spännvidden. Är det ett golv som man går på tillkommer ett sviktkriterium. Jag har några egentillverkade hjälpmedel så att jag lätt kan skruva på olika parametrar, byta dimensioner, ändra på lasten osv på ett interaktivt sätt vilket är praktiskt. Kunskaper i byggnadsmekanik, hållfasthetslära och byggnadskonstruktion (stomdesign) underlättar.
Jag förstår, låter som om du är riktigt kunnig i ämnet.

Hej,

Jag har tyvärr inte tid att läsa igenom alla andra kommentarer, så vet inte om detta redan har skrivits eller om ni kommit fram till lösning.
Tycker spontant att det ser rätt illa ut med spikplåtarna mitt i fält på underramen. Det gör att deformationerna ökar markant då dessa inte är skruvade/spikade för att klara någon momentbelastning i underramen. man skulle haft fingerskarvat redan från början.
För att förstärka konstruktionen skulle jag:
1. Stämpa upp underramen till neutralläge alternativt spänna upp den ytterligare 5 mm. När man släpper på stämpen kommer den hänga ner sig igen.
2. Därefter ska du använda ditt fingerskarvade virke och skruva fast dessa mot underramen. Bara mellan tummen och pekfingret: Träskruv 6,0x80 s200 i dubbla rader. Eventuellt ännu tätare precis där strävorna kommer går mot underramen. Då får du en betydligt starkare takkonstruktion jämfört med hur det ser ut idag.
När det är sammanskruvat kan du ta bort stämpningen.

Vill man ha så man kan lagra saker där uppe bör man förstärka på båda sidor om underramen, alternativt ta större dimensioner. För att veta exakt ska man nog låta någon räkna på det eller utnyttja gratisvarianter/appar på nätet, även om dessa tenderar att ge lite väl grova dimensioner ibland.

F FreddruS skrev:
Hej,

Jag har tyvärr inte tid att läsa igenom alla andra kommentarer, så vet inte om detta redan har skrivits eller om ni kommit fram till lösning.
Tycker spontant att det ser rätt illa ut med spikplåtarna mitt i fält på underramen. Det gör att deformationerna ökar markant då dessa inte är skruvade/spikade för att klara någon momentbelastning i underramen. man skulle haft fingerskarvat redan från början.
För att förstärka konstruktionen skulle jag:
1. Stämpa upp underramen till neutralläge alternativt spänna upp den ytterligare 5 mm. När man släpper på stämpen kommer den hänga ner sig igen.
2. Därefter ska du använda ditt fingerskarvade virke och skruva fast dessa mot underramen. Bara mellan tummen och pekfingret: Träskruv 6,0x80 s200 i dubbla rader. Eventuellt ännu tätare precis där strävorna kommer går mot underramen. Då får du en betydligt starkare takkonstruktion jämfört med hur det ser ut idag.
När det är sammanskruvat kan du ta bort stämpningen.

Vill man ha så man kan lagra saker där uppe bör man förstärka på båda sidor om underramen, alternativt ta större dimensioner. För att veta exakt ska man nog låta någon räkna på det eller utnyttja gratisvarianter/appar på nätet, även om dessa tenderar att ge lite väl grova dimensioner ibland.
Tack för input. Jag tror jag förstår hur du menar att jag använder mina redan inköpta fingerskarvade 45x145 hela längden (6,5m) då antar jag ? Och skruvar i befintliga som är skarvad på mitten efter att fått upp den i neutralt läge. Eller skulle det räcka att skruva en 45x145 nån meter om sidorna skarven ?

Låter ju faktiskt väldigt vettigt.

Det är en lösning om man vill stoppa takstolarnas nedböjning i sin nuvarande användning, däremot hjälper det inte om man vill komplettera med undertak och isolering samt använda utrymmet för förvaring.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är en lösning om man vill stoppa takstolarnas nedböjning i sin nuvarande användning, däremot hjälper det inte om man vill komplettera med undertak och isolering samt använda utrymmet för förvaring.
Sant, jag behöver mäta på något sätt hur mycket dom har böjt sig .. hur hör jag det lättast ? Spänna upp snöre på längden ?

Kan ju vara så att det ser värre ut när jag tittat än vad det faktiskt är.

För att få isolering samt golv osv som klarar lasten så är det antingen som du förslog med limträ alternativt som Pacman42 föreslog med att göra extra takstolar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.