37 028 läst ·
190 svar
37k läst
190 svar
Takstolar som sviktar
Jaha, då blir det svårare då det inte finns någon nock. Då måste man hänga upp dem från takstolarna bredvid istället. Det går det också. Men nu börjar det bli band/wire kors och tvärs. Då förstår jag din bild bättre.
Med dessa förutsättningar så hade jag nog gjort (lite klenare) kopior på de befintliga takstolarna som jag byggt ihop på plats. Men jag hade undvikit skarven på underliggaren, men dina reglar klarade ju hela sträckan utan skarv så det problemet är ju löst i alla fall.
Med dessa förutsättningar så hade jag nog gjort (lite klenare) kopior på de befintliga takstolarna som jag byggt ihop på plats. Men jag hade undvikit skarven på underliggaren, men dina reglar klarade ju hela sträckan utan skarv så det problemet är ju löst i alla fall.
Befintliga takstolarna 45x145 är skarvade på mitten med spikbläck. Dom som jag beställt från Fredells 45x145 är fingerskarvade från fabrik. Med andra ord så skulle du använda mina beställda reglar och bygga extra takstolar så det blir dubbelt så många som idag ?pacman42 skrev:
Jaha, då blir det svårare då det inte finns någon nock. Då måste man hänga upp dem från takstolarna bredvid istället. Det går det också. Men nu börjar det bli band/wire kors och tvärs. Då förstår jag din bild bättre.
Förlåt min okunskap och om jag inte riktigt hänger med
Skulle det alltså bli bättre att göra fler takstolar än att bara sätta upp mina balkar som dom är ?
Ja, takstolen tar ju vikt från mitten av balken och fördelar ut den mot änden.
Förenklat kan man säga att V:et som ligger mot taket trycks ihop och drar i ändarna av den underliggande balken så att de blir en stabil konstruktion som man sedan hänger upp balken i. Hållbarheten på en sådan konstruktion överträffar en enda balk flera gånger (nu var det så länge sedan jag räknade på det så jag kommer inte ihåg hur mycket). Ensamma balkar i golv/tak har man bara av en enda orsak - att man inte vill ha stolpar i rummen ovan och under.
Förenklat kan man säga att V:et som ligger mot taket trycks ihop och drar i ändarna av den underliggande balken så att de blir en stabil konstruktion som man sedan hänger upp balken i. Hållbarheten på en sådan konstruktion överträffar en enda balk flera gånger (nu var det så länge sedan jag räknade på det så jag kommer inte ihåg hur mycket). Ensamma balkar i golv/tak har man bara av en enda orsak - att man inte vill ha stolpar i rummen ovan och under.
Ok jag förstår, det blev mer komplicerat och förmodlogen över min förmåga om jag behöver bygga extra takstolar på platspacman42 skrev:
Ja, takstolen tar ju vikt från mitten av balken och fördelar ut den mot änden.
Det är inte svårt. Använd 145x45 och skruva ihop med plåtförband enligt befintlig konstruktion på plats. När du gjort delarna till den första så har du mallar för att tillverka de andra delarna.
Det svåra med att göra takstolar är att få dem helt lika varandra (man brukar därför tillverka en mall/vagga för detta) men det problemet har ju inte du då du har taket och golvet som mall.
Åk till din lokala bygghandel och köp 145x45 så att det räcker till den första och gör ett försök. Du kommer att vara riktigt nöjd när du lyckats med den och sen går resten av bara farten.
Det svåra med att göra takstolar är att få dem helt lika varandra (man brukar därför tillverka en mall/vagga för detta) men det problemet har ju inte du då du har taket och golvet som mall.
Åk till din lokala bygghandel och köp 145x45 så att det räcker till den första och gör ett försök. Du kommer att vara riktigt nöjd när du lyckats med den och sen går resten av bara farten.
Haha ja så sant Pacman42, antar att dom behöver fästas med nån regel på insidan för att få den att hålla på plats längst upp då kag inte kan spika från andra hållet nu när spånten redan är spika i befintliga takstolar som håller dom på plats ?pacman42 skrev:
Om jag lyckas med detta, då är det väl inga problem att skruva spån ovanpå sen ? Då behöver jag inte heller regla upp så jag får cc60. Det skulle iof vara för att få lite tjockare isolering än 145 i golvet.
Infästningen kan göras genom att skruva en nock mellan befintliga takstolar. Den skall ju enbart hålla de ny takstolar a på plats så den behöver nog inte ens vara mer än 45x45. Hade dock ökat på litegrann för att få lite mer att skruva i.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det allra enklaste är att lägga in nya limträbjälkar med c/c 1200 mm mellan de befintliga takstolarna. Väljer du dimensionen 90x270 klarar bjälklaget en förvaringslast på åtminstone 50 kg/kvm. Vill du få ner konstruktionshöjden kan du istället använda 165x225, men det blir dyrare. Ovanpå limträbjälkarma lägger du 1,5" (ca 36 mm) golvbrädor. Att bygga om takstolarna är mycket mer omständigt. Dina fingerskarvade 45x145 får du spara till något annat projekt.
Tack för råd, ja det låter såklart enklare. Men räcker det med cc120 för att lägga 1,5” sen ovanpå ?J justusandersson skrev:Det allra enklaste är att lägga in nya limträbjälkar med c/c 1200 mm mellan de befintliga takstolarna. Väljer du dimensionen 90x270 klarar bjälklaget en förvaringslast på åtminstone 50 kg/kvm. Vill du få ner konstruktionshöjden kan du istället använda 165x225, men det blir dyrare. Ovanpå limträbjälkarma lägger du 1,5" (ca 36 mm) golvbrädor. Att bygga om takstolarna är mycket mer omständigt. Dina fingerskarvade 45x145 får du spara till något annat projekt.
Hur blir det då med isoleringen mellan takstolarna, antar att befintliga skivor inte kommer passa
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Absolut, det har jag personlig erfarenhet av dessutom. Befintliga isoleringsskivor behöver putsas lite på bredden. Skaffa en riktig isoleringskniv modell machetas så är det inte så svårt.M M@ZE skrev:
Skulle det visa sig att 6,5 meter blir betydligt dyrare än 6 meter finns det ju sätt att jobba sig runt det problemet, beroende på hur bottenytan disponeras. Kör beställningsspåret ordentligt i botten först. Det fina med limträ är att det finns så många bredder att välja på.
Produkter som diskuteras: "isoleringskniv"
Isoleringsknivar
Isoleringsknivar är specialverktyg utformade för att skära genom olika typer av isoleringsmaterial på ett säkert och effektivt sätt. De har ofta ett långt och tunt blad som gör det möjligt att skära genom tjocka lager isolering utan att
Läs mer
Ja jag får kolla runt lite, men går det inte med ex 56x270 el 90x225 ?J justusandersson skrev:Absolut, det har jag personlig erfarenhet av dessutom. Befintliga isoleringsskivor behöver putsas lite på bredden. Skaffa en riktig isoleringskniv modell machetas så är det inte så svårt.
Skulle det visa sig att 6,5 meter blir betydligt dyrare än 6 meter finns det ju sätt att jobba sig runt det problemet, beroende på hur bottenytan disponeras. Kör beställningsspåret ordentligt i botten först. Det fina med limträ är att det finns så många bredder att välja på.
56x225 förvisso bara 6m ser jag på Byggmax/Bauhaus för 849:-
En sak som jag kom på är att jag köpt en vindslucka med trappa som är 680x1130 och den blir ju svår att få in mellan. Jag kan ju åtminstone använda befintlig 45x145 för att skruva in ena sidan av trappan, men blir svårt på andra sidan om man inte växlar av mot dom befintliga 45x145
Skulle förvisso kunna byta vindstrappan till en som är 540x1130 men skulle helst vilja ha en bred såklart.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
56x270 fungerar om du minskar förrådslasten från 50 till 30 kg/kvm, och det är väl inte helt orealistiskt. Detsamma gäller för 90x225.
Trappan måste ju passas in på lämpligt sätt. Att förskjuta en limträbjälke några cm är inget större problem. Att avväxla mot en befintlig takstol tror jag heller inte är någon svårighet. De största lasterna uppstår när någon står på trappan, och då mest i horisontalled.
Har du en måttsatt planritning över garaget?
Trappan måste ju passas in på lämpligt sätt. Att förskjuta en limträbjälke några cm är inget större problem. Att avväxla mot en befintlig takstol tror jag heller inte är någon svårighet. De största lasterna uppstår när någon står på trappan, och då mest i horisontalled.
Har du en måttsatt planritning över garaget?