37 385 läst ·
190 svar
37k läst
190 svar
Takstolar som sviktar
Såklart trist att läsa såhär i efterhand, men finns det limträbalkar i 45x145 ?J justusandersson skrev:Ja. Du kan inte förvara något som väger det minsta däruppe. Använd lått isolering och lägg inget golv på ovansidan. 6,5 meter är en otroligt lång spännvidd för den dimensionen. Bjälkarna kommer bara pga sin egen vikt att böja ner minst 6 mm. Vill du öka på den lastbärande förmågan måste du komplettera med limträbalkar på bestämda avstånd.
Trodde i min enfald att Fingerskarvad enligt länken på Moelven som är avsedda för bärande konstruktioner skulle fungera för ändamålet, varför finns det isåfall upp till 8m och beställa om den inte är till för bärande konstruktioner ?
Redigerat:
Nej limträbalkar finns inte i den dimensionen och även om de fanns skulle de vara för klena i alla fall. Limträbalkar är enkelt uttryckt bara ett sätt att bygga större träbalkar än vad som är möjligt att såga ur en trädstam.M M@ZE skrev:Såklart trist att läsa såhär i efterhand, men finns det limträbalkar i 45x145 ?
Trodde i min enfald att Fingerskarvad enligt länken på Moelven som är avsedda för bärande konstruktioner skulle fungera för ändamålet, varför finns det isåfall upp till 8m och beställa om den inte är till för bärande konstruktioner ?
Anledningen till att den finns upp till 8 meter kan ju vara för att den tex kan användas som del i ett fackverk eller som ett hammarband.
Som tidigare föreslagits måste du bygga ett bjälklag med limträ eller kertoreglar mellan ytterväggarna som är högre än takstolarnas underram så att spånskivan inte belastar underramen.
Du har också en skarv i underramen som kanske inte är dimensionerad för ett böjande moment som du skapar genom att börja belasta som du tänkt.
Men jag tycker inte du ska deppa ihop, det kan bli bra bara du gör rätt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Man måste skilja på balklängd och spännvidd. Det senare är det största avståndet mellan upplagen som balken vilar på. Det är alltid en fördel att balken ligger hel över flera upplag. Limträbalkar finns i många dimensioner, dock inte i 45x145, den skulle för övrigt inte hålla. Minimihöjden brukar vara 180 mm. Limträbalkarnas höjd måste vara högre än takstolarnas underram så att dessa inte belastas. Vilken dimension som är lämplig beror på hur mycket du vill belasta vinden.
Jag förstår, det låter som om du är kunnig i ännet. Men såklart blir jag lite deppig när jag beställt och fått allt material, även om reglarna nu inte var super dyra. Nu blir jag lite osäker på hur jag skall gå tillväga för att få detta rätt så jag kan använda loftet/vinden som förvaring. Förslåt om jag frågar men kan jag skicka ett PM om råd ?W witten skrev:Nej limträbalkar finns inte i den dimensionen och även om de fanns skulle de vara för klena i alla fall. Limträbalkar är enkelt uttryckt bara ett sätt att bygga större träbalkar än vad som är möjligt att såga ur en trädstam.
Anledningen till att den finns upp till 8 meter kan ju vara för att den tex kan användas som del i ett fackverk eller som ett hammarband.
Som tidigare föreslagits måste du bygga ett bjälklag med limträ eller kertoreglar mellan ytterväggarna som är högre än takstolarnas underram så att spånskivan inte belastar underramen.
Du har också en skarv i underramen som kanske inte är dimensionerad för ett böjande moment som du skapar genom att börja belasta som du tänkt.
Men jag tycker inte du ska deppa ihop, det kan bli bra bara du gör rätt.
Vis av erfarenhet, förvara aldrig saker på vinden. Mängden saker ökar över åren och det blir bara en skräpuppsamlingsplats.
Jag har röjt ur många vindar genom åren, både hos döda och levande släktingar. Hittar ibland saker som stått där sedan husen byggdes för hundra år sedan.
Röjde min egen vind förra året. Den var full av lister och annat virke efter föregående husägare (som inte hade koll på bärigheten). Även där hade takstolarna börja böja sig och det syns i innertaket om man tittar efter det. Jag sågade upp ved som räckte en hel vinter utav det som fanns på vinden. Idag har jag bara ett par plank som ligger där som gör att jag (och hantverkare) kan inspektera och röra mig fritt. Funderade på att göra en mer permanent lösning, men då lurar man kanske nästa husägare att det går att lagra saker där.
Jag har röjt ur många vindar genom åren, både hos döda och levande släktingar. Hittar ibland saker som stått där sedan husen byggdes för hundra år sedan.
Röjde min egen vind förra året. Den var full av lister och annat virke efter föregående husägare (som inte hade koll på bärigheten). Även där hade takstolarna börja böja sig och det syns i innertaket om man tittar efter det. Jag sågade upp ved som räckte en hel vinter utav det som fanns på vinden. Idag har jag bara ett par plank som ligger där som gör att jag (och hantverkare) kan inspektera och röra mig fritt. Funderade på att göra en mer permanent lösning, men då lurar man kanske nästa husägare att det går att lagra saker där.
Det går att hänga upp de horisontella bjälkarna i nocken. Då får du ett fungerande spann för dessa. Givetvis kommer detta att belasta själva taket. Samt att du får leva med en rad stolpar i mitten av utrymmet. Men lägger du bara upp lätta prylar som längdskidor o pulkor så håller det absolut.
Du spikar alltså fast en regel i takstolen ovanför de horisontella balkarna. Helst mitt under nocken. Sedan fäster du den horisontella i denna regel. Viktigt med längderna på reglarna. Annars blir innertaket att se vågigt ut.
Du spikar alltså fast en regel i takstolen ovanför de horisontella balkarna. Helst mitt under nocken. Sedan fäster du den horisontella i denna regel. Viktigt med längderna på reglarna. Annars blir innertaket att se vågigt ut.
Ok jag tror jag förstår, fästes alltså längst upp i takstolen där dom bryts (där det idag är spikbläck) och sen ner till mitten där dom är ihopsatta med varandra med spikbläck ?D Djurmo skrev:Det går att hänga upp de horisontella bjälkarna i nocken. Då får du ett fungerande spann för dessa. Givetvis kommer detta att belasta själva taket. Samt att du får leva med en rad stolpar i mitten av utrymmet. Men lägger du bara upp lätta prylar som längdskidor o pulkor så håller det absolut.
Så mina 6,5m Fingerskarvade 45x145 är ingen ide att sätta upp mellan varje takstol ?
Du menar typ såhär ?pacman42 skrev:
Jag skulle verkligen vilja komma i kontakt med någon om hur jag skall göra, vet inte vart jag skall vända mig bara
Redigerat:
Nej, jag tänkte mer bara det uppochnervända V:et i mitten. Det kräver ju dock att du kommer åt nocken. Med wire eller spikband så kan du då hänga upp dina 145x45 i nocken utan att upphängning blir så tung. Det är ju inget tungt golv som skall in och ingen tung last.
Du kan inte göra rätt utan att bygga nya takstolar eller ha riktigt kraftiga reglar (limträ eller som föreslagits tidigare 2x145 på höjden), frågan du har är snarare, hur få du till en OK lösning och då är upphängning från nocken inte så dum. Den är inte att rekommendera, men utifrån det du vill åstadkomma så kanske det är en godtagbar kompromiss ändå...
Jag menade själva upp och ner V:et i mitten, dom andra stagen finns där redan. När du menar nocken, dä menar du inte längst upp där dom möts eller ?pacman42 skrev:
Du kan inte göra rätt utan att bygga nya takstolar eller ha riktigt kraftiga reglar (limträ eller som föreslagits tidigare 2x145 på höjden), frågan du har är snarare, hur få du till en OK lösning och då är upphängning från nocken inte så dum. Den är inte att rekommendera, men utifrån det du vill åstadkomma så kanske det är en godtagbar kompromiss ändå...
Såhär ser det ut upp mot taket ...