Hej!
I sommar kommer jag byta tak på stugan samtidigt som tillbyggnad ska byggas. Det befintliga tak (60kvm) består av saxtakstolar med ca 20cm mineralull isolering på "nedre" delen av saxen, dvs kallvind princip som har knappt möjlighet för inspektion och ingen plats för åtgärder. Inomhus är ganska nyligen renoverat med fuktspärr mm mot taket, men det märktes att råsponten har haft fukt problem tidigare och därav ska bytas.
Tillbyggnads delar ska ha isolerat tak, dvs ca 30cm mineralull och luftspalt mot råsponten enl regelbok.
Just nu undrar jag att köra tak isolering över hela takyta, dvs även över befintliga kallvinden, men undrar då vad blir bäst metod:
a) behålla 20cm isolering och lägga till så mycket takstolsregel tjocklek tillåter. Det lämnar mig med ca 30cm glapp mellan isoleringar. Ska den ventileras? - låter som massa fukt problem, eller?
b) proppa isolering över hela takstolens höjden ~60cm. Låter inte ekonomiskt alls, men blir varmt.
c) behålla som kallvind just den delen av huset med att fylla på isolering vid takbyte ...och hoppas det håller 40 år till.
Kommentarer och andra förslag/erfarenheter tas gärna emot!