J JohanLun skrev:
Är inte kommunens slogan "Långtifrån lagom"? Känns som taggtråd och neoklassiska kolonner och förgyllda lejon passar i långtifrån lagom. Tillsammans med taggtråd? Trump style?
fel kommun men glömsta hade samma rykte som botkyrka

Taggtråd över ett lågt stängsel låter inte som något för att hålla vilda djur borta.
Låter mer som det finns personer i området som inte respekterar tomtgränser.

Och att det skulle vara farligt för barn låter väldigt krystat.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Det är Botkyrkas slogan.
Jag tror JohanLun är något på spåret...
Om man ska vara lite fördomsfull så tror jag de nybyggda villorna i det området (Glömsta) är personer från Botkyrka som gör en klassresa och tar med sig lite av sin kultur med sig, det är en hel del sten, marmorpelare, grindar och staket med spjutspetsar...

Maria T
K Kontoristen7 skrev:
Jag tror JohanLun är något på spåret...
Om man ska vara lite fördomsfull så tror jag de nybyggda villorna i det området (Glömsta) är personer från Botkyrka som gör en klassresa och tar med sig lite av sin kultur med sig, det är en hel del sten, marmorpelare, grindar och staket med spjutspetsar...
Det finns en hel del såna "pilspetsstaket" i området ja, men nu var det just taggtråd jag såg och hade i åtanke med inlägget. Men medger att såna staket nog är lika farliga (eller ofarliga) som taggtråd.

Maria T Maria T skrev:
Det finns en hel del såna "pilspetsstaket" i området ja, men nu var det just taggtråd jag såg och hade i åtanke med inlägget. Men medger att såna staket nog är lika farliga (eller ofarliga) som taggtråd.
Taggtråd på det sättet är inte farligt ( min åsikt) men kan vara obehagligt och framför allt förstöra kläder. Har hänt när batnen var små och klättra genom stängsel med taggtråd.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Kör man inte elstängsel numera?
Förekommer men kräver mera skötsel. Måste röjas och hållas rent från gräs/växtlighet. Här är det oftast för att hålla vildsvin borta från odlingar och beteshagar, 2-3 lägre ståltrådar med el men då med en taggtråd överst för att hålla betesdjur inne.😉 Men enbart taggtråd är överlägset vanligast.
Hästhagar med el kräver ständigt underhåll, jag vet...

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Har inte per se uttryckt att det är ett problem - jag råkade se något som jag inte tidigare sett, nämligen taggtråd ovanpå ett trådstaket i några villaträdgårdar i tättbebyggt område. Kommunen tyckte tydligen att det kunde vara en olägenhet; jag tänker inte gå vidare med någon anmälan utan ställde frågan här för att få veta om det är vanligt förekommande landet över att villaträdgårdar där det finns en trottoar invid har taggtråd.
Det kanske är grannarna som är problemet här..

Små barn kan väl knappast skadas av taggtråd som sitter 120 cm upp, och om en vuxen person skadas när dom klättrar över så får dom skylla sig själv, rent etiskt/moraliskt. Att vi sen har idioter till politiker som hellre skyddar skurkar är hederligt folk är en annan sak. Jag skulle säga, sluta upp med Karen-beteende och sköt dig själv.

Gällande rådjur så är det inte ett problem i verkligheten heller, eller har du sett många rådjur hänga från staket på ställen där taggtråd är tillåten?

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Maria T
A Adam F skrev:
Små barn kan väl knappast skadas av taggtråd som sitter 120 cm upp, och om en vuxen person skadas när dom klättrar över så får dom skylla sig själv, rent etiskt/moraliskt. Att vi sen har idioter till politiker som hellre skyddar skurkar är hederligt folk är en annan sak. Jag skulle säga, sluta upp med Karen-beteende och sköt dig själv.

Gällande rådjur så är det inte ett problem i verkligheten heller, eller har du sett många rådjur hänga från staket på ställen där taggtråd är tillåten?
För det första - jag har inte nämnt något om att taggtråd skulle vara en fara för barn, det är andra som dragit fram den förevändningen.

För det andra - ja, jag har faktiskt vid ett tillfälle sett ett rådjurskid som fastnat på ett taggtrådsstängsel, där mamma rådjur och ett syskon stod på andra sidan och var helt utom sig.

För det tredje - att tråden spårade något ur om att det skulle vara för att man vill hålla vissa grannar ute kan du inte heller lasta mig för.

För det fjärde - och nu kokas det ner till din otillfredsställande läsförståelse - jag skrev att jag inte tänkte göra något ärende av detta, men den viktiga biten missade du i din iver att kalla mig för en Karen.

J
Här har faktiskt en gång ett rådjur fastnat mellan grannens plank och gunnebostängsel. Tror de med gemensamma krafter lyckades baxa upp rådjuret så han kom loss... De hoppar högt men slår ibland i eller kommer bara halvvägs.

Jag förstår inte syftet med att sätta taggtråd i en villaträdgård. Vem eller vad vill man hålla ute? En människa tar väl bara en avbitare eller en tjock filt? Rådjuren klättrar ju inte över, om de klarar hoppa över så kommer de över, annars så kommer de att skada sig eller inte våga hoppa alls. Så höjden är troligen mer avgörande en nåt vasst på toppen... Det är väl typ får man kan stänga in med taggtråd? Nu är jag stadsbo, men jag förstår faktiskt inte alls vad den ska vara bra för annat än göra illa djur och ge folk stelkramp. Om det då inte är på en ren bondgård eller en industrianläggning...

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Vem eller vad vill man hålla ute?
Som du säger är det nog inte förhärdade yrkeskriminella med tänger och filtar utan ungdomar som genar, busringer, pallar äpplen eller liknande.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
J
O [old rusty] skrev:
Som du säger är det nog inte förhärdade yrkeskriminella med tänger och filtar utan ungdomar som genar, busringer, pallar äpplen eller liknande.
För normala ungar, iallafal på min tid, så var det oskyldiga pojkstreck...

Men iofs, nu kastar ju 12 åringar handgranater, kanske skyddar de mot dem också... Det är väl inte FÖR osannolikt att några av de som kommit upp sig i den kriminella världen skaffar villa. Gärna med ett lejon i fuskguld och fuskmarmor? Och lite taggtråd... Mysigt!

P
Vi kan väl egentligen konstatera att det normlat sett inte finns nåt förbud eller straff där taggtråd i villaträdgård har en tydlig påföljd.. så då är det väl mest troligt inte straffbart att sätta taggtråd runt villaträdgården och görs det så inte förbipasserande fastnar i det av misstag är risken för påföljder eller ev åtgärd rätt obefintligt..

Sen är väl nästa problem likt tjuven som halkar på din uppfart för du sandat för dåligt att det ev kan gå att den vägen komma åt den som har glas på muren eller taggtråd överst på staketet att man orsakat nån onödigt lidande och skador men det lär vara rätt få som anmäler att man skadat sig på sånt och svårigheten att förklara vad tusan man själv gjorde där blir väl lite tråkig att svara på.. men risken att nån skadar sig så allvarligt att nån ens anmäler är väl förvinnande låg för att inte säga nära obefintlig..Och dessutom ska man vinna ett liknande mål... det känns som bitvis ny outforskad mark juridiskt

Och återigen hur ska samma regelanvändning hindra att pundaren som klättrar över stängslet in på bangården eller till rälsen och skadar sig på samma typ av taggtråd eller nån som är uta på bondens ägor och lyckas skada sig på samma typ av taggtråd där , det finns ju fortfarande stora mängder taggtråd på alla gamla gårdar och åkrar och betesmarker.. är du så klantig att man gör illa sig på taggtråd så är du nånstans du inte borde vara eller så är det dags för bättre koll på sin omgivning..

Tills nån bevisat att taggtråd är olovligt så får vi nog inse att den är lovlig så länge du inte är häst i hästhage...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.