Jag håller väl i grunden med att det verkar ordentligt udda att ha taggtråd på villastaketet och det signalerar väl "kuf" lång väg. Vill man hålla rådjur borta är väl ett högre staket betydligt trevligare än taggtråd. Det räcker nog för övrigt med högre stolpar och bara horisontell tråd på den översta biten för att förhindra att de hoppar över.

Lite OT men relaterat till att hitta stympade rådjur på staket så hittade min kompis ett rådjur utan huvud hängande på sitt staket för något år sedan. Lodjur kom de tydligen fram till.

N nybyggarn3 skrev:
Lite OT men relaterat till att hitta stympade rådjur på staket så hittade min kompis ett rådjur utan huvud hängande på sitt staket för något år sedan. Lodjur kom de tydligen fram till.
Ännu mera OT och en bild.
Gissar mera på räv, för lodjur tar inte så. Detta är ett loslaget rådjurskid, troligtvis bevakande när jag hittade det.
Tillhör naturen och taggtråd här är försumbar/obefintlig i skador, speciellt i Huddinge.
20240530_174806.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
För länge sen, vilket såklart är subjektivt, så läste jag att taggtråd inte är tillåtet var-som-helst, och de flesta ställen där jag sett dylikt är längs med tunnelbane- och pendeltågsspår, boskapsinhägnader och vid kriminalvårdsanstalter.

Igår gjorde jag en avstickare, biltur, för att besöka ett fikaställe där jag inte varit på länge och blev förvånad då jag såg ett antal, minst tre, vanliga villatomter där de ovanpå sitt Gunnebo- eller liknande stängsel satt taggtråd. Grindarna fullt öppna mot vägen, så jag förstår att de stänger till om kväll och natt och hoppas hålla rådjur och älg utanför.

Jag/vi, som har Gunnebostängsel vet att om ett rådjur eller älg för den delen, har möjlighet att ta sats så hoppar de lätt över.

Började fundera på om detta ens är lagligt, för jag skulle personligen bli olycklig om jag fann ett rådjur hängande på taggtråden med sönderskuren buk och inälvorna hängande. Så jag kontaktade kommunen (vilken även är samma kommun som jag bor i, fast annan del) och personen jag pratade med kunde inte svara direkt utan lovade återkomma vilken hon också gjorde, i morse.

Så här löd svaret:
"Det är inte en åtgärd som är lovpliktig men det finns aspekter som gör att det generellt kan anses olämpligt om det finns risk för skador på förbipasserande som gör att fastighetsägaren kan bli skadeståndsskyldig, Möjligen att det skulle kunna ses som en olägenhet men i det fallet behöver utredas i ett tillsynsärende".

Jag kan alltså gå vidare med ett tillsynsärende, men är verkligen inte ute efter att sätta dit nån på måfå om det nu är tillåtet, men måste tillstå att jag blev paff - i det lilla område där jag bor går barn hem från skolan och leker längs staketen och det skulle helt säkert kunna klassas som allmänfarligt. Detta gäller en kommun strax söder om Stockholm.

Vill gärna höra vad andra tycker, eller vad andra "vet" gäller i deras kommuner.

(För övrigt hade fikastället changerat totalt, så dit åker jag inte igen om jag inte får kännedom om att de bytt ägare),
Nej det är inte ok.

A AndersS skrev:
Ännu mera OT och en bild.
Gissar mera på räv, för lodjur tar inte så. Detta är ett loslaget rådjurskid, troligtvis bevakande när jag hittade det.
Tillhör naturen och taggtråd här är försumbar/obefintlig i skador, speciellt i Huddinge.
[bild]
Där ser man. Kanske var en felaktig slutsats. Såg rätt skrämmande ut. Hängde över staketet utan huvud.

Men tar verkligen en räv ett hyffsat rådjur?

Min kompis byggde söder om Sthlm och satte drygt 2 m högt plank (med bygglov) mot älg/rådjur. Där var det förbjudet att använda taggtråd - därav så högt plank. Det var utanför tättbebyggt område.

Maria T
yonna yonna skrev:
Min kompis byggde söder om Sthlm och satte drygt 2 m högt plank (med bygglov) mot älg/rådjur. Där var det förbjudet att använda taggtråd - därav så högt plank. Det var utanför tättbebyggt område.
Det jag såg var vanligt trådstängsel (Gunnebo eller motsvarande) som har höjd 100 cm eller 120 cm, och med en överliggare med taggtråd på säg, 130-140 cm höjd. i tättbebyggt villaområde.

Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Det jag såg var vanligt trådstängsel (Gunnebo eller motsvarande) som har höjd 100 cm eller 120 cm, och med en överliggare med taggtråd på säg, 130-140 cm höjd. i tättbebyggt villaområde.
Risken att någon skulle försöka klättra över ett sådant stängsel för att ta sig in på någons privata villatomt, göra illa sig och sedan anmäla detta, är väl ganska minimal.
Vem skulle göra detta?

• Gilla
Swedejohn och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Då bor vi i samma kommun, jag i östra (bortglömdadelen)och staketen jag såg var i Glömsta.

Verkar som jag har ställt en idiotisk fråga, men jag är uppvuxen i Stockholm och har varit i många villaområden i alla väderstreck runtom stan och aldrig, verkligen aldrig! sett att någon tomt i ett villaområde har taggtråd ovanpå stängslet.
haha glömsta inte direkt ett typiskt villaområden

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
P
är väl bara häst man inte får hägna in med taggtråd... Det är ok för dom flesta andra djur som går i hage men det är väl en ovanlig syn för många i storstan...
man väl använda taggtråd om man så önskar och det är väl egentligen rätt ovanligt att nån eller några skadas av taggtråden. iallafall om man jämför hur mycket taggtråd det finns och hur det ändå är rätt sällan nån pratar om upphittade skadade djur..

Var och varannan industri , järnvägsspår osv osv har ju taggtråd på lite högre viltstängsel för att undvika att idioter klättrar över i nån större skala..

Kanske lite nytt i villaområden men åk förbi det närmaste industriområdet så är det ju taggtråd på merparten av alla stängsel , visserligen är dom oftast 180-200cm höga men syftet är ju detsamma..Att hålla folk och fä på rätt sida stängslet..

Att spånhuven på kommunen funderar om det är lagligt i stan blir ju rätt tramsigt så länge det placeras så ingen sticker sig på det som råkar gå förbi så hur ska man få det till straffbart utan både banverket och industrin och att bonden skulle bli straffbar på samma vis för ko stängslet med taggtråd. du kan gå fram och ta i både taggtråden eller eltråden om man är tillräckligt lägrebegåvad... men då får man just lära sig nåt .....😀

Vanlig taggtråd är inte så jäkla lätt att göra sig illa på om man är någorlunda nomalbegåvad... låter som vissa blandar ihop taggtråd och sån millitär taggtråd typ nato tråd som är full i rakbladsvassa metallbitar. en sån kan man skära upp sig rejält på men vanlig taggtråd som är tänkt att hålla boskap på insidan ger mest skrubbsår och mindre skador så länge man inte är en häst med panik som lyckats fastna i skiten...

• Gilla
Swedejohn och 3 till
  • Laddar…
Min skola hade mur med taggtråd och vakter med maskingevär när jag var liten. Det är fult, men inga problem I vardagen. Fattar inte riktigt frågeställningen.

• Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
sysmali
Tycler nästan det är "farligare" när villaägare har smidesfest runt sin tomt med spetsiga staket, gärna höga staket, typ:

1776484485445.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I mina kvarter blir det allt vanligare med dessa staket i takt med att nysvenskar flyttar in, ibland i kombo med thujor.

• Gilla
  • Haha
hapazard och 3 till
  • Laddar…
G
Maria T Maria T skrev:
Då bor vi i samma kommun, jag i östra (bortglömdadelen)och staketen jag såg var i Glömsta.

Verkar som jag har ställt en idiotisk fråga, men jag är uppvuxen i Stockholm och har varit i många villaområden i alla väderstreck runtom stan och aldrig, verkligen aldrig! sett att någon tomt i ett villaområde har taggtråd ovanpå stängslet.
Aldrig sett det heller i Sverige ta en bild och skicka till kommunen så får väl dom ta han dom det.

Taggtråd på låga staket hör inte hemma i villa områden.

• Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Tycler nästan det är "farligare" när villaägare har smidesfest runt sin tomt med spetsiga staket, gärna höga staket, typ:

[bild]

I mina kvarter blir det allt vanligare med dessa staket i takt med att nysvenskar flyttar in, ibland i kombo med thujor.
Med sådana staket blir taggtråd försumbart utifrån vilka skador man kan få,

• Gilla
hjalmar17 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.