Ska stolparna skruvas fast nedfällda eller ovanpå?

• Nedfällda

• Ovanpå

Logga in och rösta för att se resultatet.
Ännu ett hemmaprojekt igång där vi renoverar och bygger altan. Ska bygga räcke av tryckimpregnerat virke och diskuterar men snickaren. Vi bråkar - vänligt och på skoj - med varandra om vilken sätt som är bäst att fästa stolparna i altandäcket.

- Vi är överens om att sätta ihop 2st 45x95 till en stolpe är att föredra.
- Jag anser att vi får bättre stabilitet om den ena är längre och fälls ned i underliggande reglar, så att den skruvas fast horisontellt. Kräver då att man sågar ett hål i trallbrädan som ligger ytterst.
- Snickaren anser att det blir lika bra, men enklare, att ställa stolpen ovanpå och skruva med konstruktionsskruv ner i underliggande regel genom trallen.

Vilket anser forumet blir stabilast över tid?

Att vinklar, överliggare m.m behövs för bäst stabilitet vet jag. Men nu pratar vi enbart infästningen av stolpar 😉

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Totte_S
Du får erbjuda dig att betala för mertiden om du har fått fastpris, om han kan tänka sig att göra det då.
Jag hade blivit skogstokig om en snickare löste stolpinfästningen genom att skråskruva. Menar han att skruvarna inte kommer synas? Det är både fulare men synliga skruv och mindre stadigt, även som räcket säkert blir tillräckligt stadigt.
Märklig snickare som inte bara direkt säger att du får som du vill.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Du får erbjuda dig att betala för mertiden om du har fått fastpris, om han kan tänka sig att göra det då.
Jag hade blivit skogstokig om en snickare löste stolpinfästningen genom att skråskruva. Menar han att skruvarna inte kommer synas? Det är både fulare men synliga skruv och mindre stadigt, även som räcket säkert blir tillräckligt stadigt.
Märklig snickare som inte bara direkt säger att du får som du vill.
Jodå jag får som jag vill, löpande räkning så han får betalt oavsett. Det är grannen som är duktig och erfaren snickare. Därav att jag skrev att vi "bråkar vänligt och på skoj". Men jag "tycker" själv att det blir stabilare, även om andra stolpar vi haft i nära 10 år hållt bra skråskruvade också.

Men intressant att höra från andra med!

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S
Då ska ni ju fortsätta ta en go dricka tillsammans och diskutera fram en bra lösning. Granne som e snickare ska man ju handskas trevligt med.
Trevlig helg!

Det blir inte stabilt bara för att stolpen löper nere till till golvreglarna. Skjuvning kan stoppas på andra sätt, med hörn eller strävor. Om överliggaren fästs i fasad och sen i hörn så kommer det vara stumt oavsett om stolparna sitter på trallen eller bjälklaget.

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Jag tänkte också ge mig på det här med terassfötter.
Det är en sluttning med ca 40 cm höjdskillnad mellan ytterlägena. ( ca 4 m. mellan högsta och lägsta) Önskvärt vore att kunna sätta stolpar på terassfötterna och sen fästa bärlinor i vanlig ordning därifrån. En flytande konstruktion Men jag vet inte om det funkar?
Orsaken till stolparna är att ett staket ska byggas runt om, och tänker att det vore mest stabilt. Stolparna kommer att vara ca 2 m höga från terassgolvet sett.

Kan det funka? Och var skulle man kunna hitta sådana terassfötter? Om det finns….

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.