J
Tycker det är ett jäkla oskick att sätta upp taggtråd som kan skada människor och djur, speciellt när såren från den kanske inte blir stora men kan leda till infektioner.

Tycker det är väldigt otrevligt när man (oftare utomlands) ser rostig taggtråd på förfallna staket utmed skogsområden mm.

Troligen håller det bara ute folk med lägre iq än den som satte upp taggtråden, men tyvärr kanske vissa områden i Stockholms förorter i större och större omfattning börjar bebos av ett sådant klientel?

• Gilla
Tobaug
  • Laddar…
N
Maria T Maria T skrev:
För länge sen, vilket såklart är subjektivt, så läste jag att taggtråd inte är tillåtet var-som-helst, och de flesta ställen där jag sett dylikt är längs med tunnelbane- och pendeltågsspår, boskapsinhägnader och vid kriminalvårdsanstalter.

Igår gjorde jag en avstickare, biltur, för att besöka ett fikaställe där jag inte varit på länge och blev förvånad då jag såg ett antal, minst tre, vanliga villatomter där de ovanpå sitt Gunnebo- eller liknande stängsel satt taggtråd. Grindarna fullt öppna mot vägen, så jag förstår att de stänger till om kväll och natt och hoppas hålla rådjur och älg utanför.

Jag/vi, som har Gunnebostängsel vet att om ett rådjur eller älg för den delen, har möjlighet att ta sats så hoppar de lätt över.

Började fundera på om detta ens är lagligt, för jag skulle personligen bli olycklig om jag fann ett rådjur hängande på taggtråden med sönderskuren buk och inälvorna hängande. Så jag kontaktade kommunen (vilken även är samma kommun som jag bor i, fast annan del) och personen jag pratade med kunde inte svara direkt utan lovade återkomma vilken hon också gjorde, i morse.

Så här löd svaret:
"Det är inte en åtgärd som är lovpliktig men det finns aspekter som gör att det generellt kan anses olämpligt om det finns risk för skador på förbipasserande som gör att fastighetsägaren kan bli skadeståndsskyldig, Möjligen att det skulle kunna ses som en olägenhet men i det fallet behöver utredas i ett tillsynsärende".

Jag kan alltså gå vidare med ett tillsynsärende, men är verkligen inte ute efter att sätta dit nån på måfå om det nu är tillåtet, men måste tillstå att jag blev paff - i det lilla område där jag bor går barn hem från skolan och leker längs staketen och det skulle helt säkert kunna klassas som allmänfarligt. Detta gäller en kommun strax söder om Stockholm.

Vill gärna höra vad andra tycker, eller vad andra "vet" gäller i deras kommuner.

(För övrigt hade fikastället changerat totalt, så dit åker jag inte igen om jag inte får kännedom om att de bytt ägare),
I vissa länder är det närmast obligat med taggtråd på staket eller glasskärvor på toppen av en mur.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Det jag såg var vanligt trådstängsel (Gunnebo eller motsvarande) som har höjd 100 cm eller 120 cm, och med en överliggare med taggtråd på säg, 130-140 cm höjd. i tättbebyggt villaområde.
Kan det varit så att det var Café Nytorp du besökte och blev besviken😀?

Maria T
J Johan_kl skrev:
Kan det varit så att det var Café Nytorp du besökte och blev besviken😀?
Haha, jo så var det. De har en underbar gammal stuga och på 90-talet och en bra bit in på detta sekel var det gott och hembakat, nu mest Delicato, torra mackor och mikrovärmda pajer 👎(ägarbyte för fjärde gången typ).

Maria T Maria T skrev:
Haha, jo så var det. De har en underbar gammal stuga och på 90-talet och en bra bit in på detta sekel var det gott och hembakat, nu mest Delicato, torra mackor och mikrovärmda pajer 👎(ägarbyte för fjärde gången typ).
så det var ingen vanlig villa?

Maria T
M maria01 skrev:
så det var ingen vanlig villa?
Det var helt vanliga villatomter. Det du nu svarade på var en följdfråga om vilket café jag hade besökt, och det är inte första gången och troligen heller inte den sista, som du skriver ett hitte-på-svar.

Maria T Maria T skrev:
Tänkte på det stället direkt utifrån hur du beskrev det😀supermysig stuga ja, och trevligt med så mycket natur runt knuten. Men som du säger väldigt tråkigt fikat är så dåligt där

• Gilla
imka
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kohagen har gammaldags taggtråd här i dalen. Inga rådjur, dovhjortar eller kronhjortar som hänger där.

Men låter som ovanligt i vanliga villaområden. Å andra sidan är det nog inte farligare än en hagtornshäck, de gör också ont att slänga sig emot. Men ett estetiskt övertramp att ha det mot gatan.

J
Jag tänker att rostig taggtråd som djur skrubbat sig mot är något som man kan få stelkramp av, så jag tänker lite varför man alls ska ha det?

Jag kan tänka mig att om taggtrådesstängslet är nytt och helt så är det mindre farligt än när det ligger halvtrasigt på marken.

Kör man inte elstängsel numera?

Maria T Maria T skrev:
Det var helt vanliga villatomter. Det du nu svarade på var en följdfråga om vilket café jag hade besökt, och det är inte första gången och troligen heller inte den sista, som du skriver ett hitte-på-svar.
är glömsta ett vanligt villaområde?

J
M maria01 skrev:
Är inte kommunens slogan "Långtifrån lagom"? Känns som taggtråd och neoklassiska kolonner och förgyllda lejon passar i långtifrån lagom. Tillsammans med taggtråd? Trump style?

Maria T
M maria01 skrev:
Jag motsäger inte att du varit i Glömsta, nånsin, men om du varit där i nutid så känner du till att området dels består av äldre hus på stora tomter samt mycket nybyggnation då många av dessa stora tomter styckats av. Vad är din norm för vanligt villaområde?

Maria T
J JohanLun skrev:
Är inte kommunens slogan "Långtifrån lagom"? Känns som taggtråd och neoklassiska kolonner och förgyllda lejon passar i långtifrån lagom. Tillsammans med taggtråd? Trump style?
Det är Botkyrkas slogan.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
J
Maria T Maria T skrev:
Det är Botkyrkas slogan.
sorry, blandade ihop det med glömstavägen som väl börjar i botkyrka... Men, min bild är ändå att många nya villor i huddinge också är "långtifrån lagom" i det att de ser lite "lyxigt" kontinentala ut, fast lite budget, biltemalyx. Sen finns ju som nån skrev fantastiskt mycket vanliga radhus och villor, samt fina gamla villor där också...

På den byskola där jag gick på lågstadiet kröntes staketet med taggtråd i syfte att lära oss små idioter att använda grinden och gå lugnt och sansat för att hämta bollar och annat som hamnat utanför staketet. Var aldrig några föräldrar som klagade förmodligen för att skolområdet hade en sida som låg mot E45-an och annan som låg mot en hästhage. På den tiden, 70-talet, hade man en betydligt mer pragmatisk (för att inte säga darwinistisk 😀) syn på sådana saker än vad man har nu.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.