Maria T
För länge sen, vilket såklart är subjektivt, så läste jag att taggtråd inte är tillåtet var-som-helst, och de flesta ställen där jag sett dylikt är längs med tunnelbane- och pendeltågsspår, boskapsinhägnader och vid kriminalvårdsanstalter.

Igår gjorde jag en avstickare, biltur, för att besöka ett fikaställe där jag inte varit på länge och blev förvånad då jag såg ett antal, minst tre, vanliga villatomter där de ovanpå sitt Gunnebo- eller liknande stängsel satt taggtråd. Grindarna fullt öppna mot vägen, så jag förstår att de stänger till om kväll och natt och hoppas hålla rådjur och älg utanför.

Jag/vi, som har Gunnebostängsel vet att om ett rådjur eller älg för den delen, har möjlighet att ta sats så hoppar de lätt över.

Började fundera på om detta ens är lagligt, för jag skulle personligen bli olycklig om jag fann ett rådjur hängande på taggtråden med sönderskuren buk och inälvorna hängande. Så jag kontaktade kommunen (vilken även är samma kommun som jag bor i, fast annan del) och personen jag pratade med kunde inte svara direkt utan lovade återkomma vilken hon också gjorde, i morse.

Så här löd svaret:
"Det är inte en åtgärd som är lovpliktig men det finns aspekter som gör att det generellt kan anses olämpligt om det finns risk för skador på förbipasserande som gör att fastighetsägaren kan bli skadeståndsskyldig, Möjligen att det skulle kunna ses som en olägenhet men i det fallet behöver utredas i ett tillsynsärende".

Jag kan alltså gå vidare med ett tillsynsärende, men är verkligen inte ute efter att sätta dit nån på måfå om det nu är tillåtet, men måste tillstå att jag blev paff - i det lilla område där jag bor går barn hem från skolan och leker längs staketen och det skulle helt säkert kunna klassas som allmänfarligt. Detta gäller en kommun strax söder om Stockholm.

Vill gärna höra vad andra tycker, eller vad andra "vet" gäller i deras kommuner.

(För övrigt hade fikastället changerat totalt, så dit åker jag inte igen om jag inte får kännedom om att de bytt ägare),

• Haha
  • Gilla
Saaallss och 3 till
  • Laddar…
Vad är det för taggtråd som skär ut inälvorna på ett rådjur?
Jag tycker det känns lite märkligt att ha runt sin trädgård, skulle inte vilja ha det. Men barn har vuxit upp på gårdar där det finns taggtråd i åratal, dom klarar undvika det. Större risk med bilar på andra sidan trottoaren.

• Gilla
Artemisia och 10 till
  • Laddar…
Maria T
M Mellanbarn skrev:
Vad är det för taggtråd som skär ut inälvorna på ett rådjur?
Jag tycker det känns lite märkligt att ha runt sin trädgård, skulle inte vilja ha det. Men barn har vuxit upp på gårdar där det finns taggtråd i åratal, dom klarar undvika det. Större risk med bilar på andra sidan trottoaren.
Har ingen aning om ifall taggtråd kan skada djur, men tänkte att det skulle kunna hända. Självklart har barn i många tider vuxit upp med taggtrådsstängsel (vid kreatursinhägnader) men jag är rätt säker på att det inte är vanligt vid villatomter.

Vad är risken för bilar på andra sidan trottoaren?

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Saaallss och 4 till
  • Laddar…
Vet bara att man inte får använda taggtråd för hästhagar, men annars ingen begränsning för annan stängsling. Så på landsbygden finns taggtråd för att stängsla kohagar och med både rådjur/hjort i områdena.
Som noterats i inlägget före lärde man sig att undvika taggtråd som barn.😉
" i det lilla område där jag bor går barn hem från skolan och leker längs staketen" och de lär snabbt lära sig att inte klättra på andras staket/stängsel, visst kan det göra ont och de får revor men det är en lärdom för livet, inte bara "curlande" av föräldrar.😉

• Gilla
Byggaren Bengt och 17 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Vad är risken för bilar på andra sidan trottoaren?
Precis...

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Maria T
A AndersS skrev:
Precis...
Utveckla gärna.

Vad är problemet?

Maria T
mexitegel mexitegel skrev:
Vad är problemet?
Har inte per se uttryckt att det är ett problem - jag råkade se något som jag inte tidigare sett, nämligen taggtråd ovanpå ett trådstaket i några villaträdgårdar i tättbebyggt område. Kommunen tyckte tydligen att det kunde vara en olägenhet; jag tänker inte gå vidare med någon anmälan utan ställde frågan här för att få veta om det är vanligt förekommande landet över att villaträdgårdar där det finns en trottoar invid har taggtråd.

Maria T Maria T skrev:
Utveckla gärna.
Risken är större att allvarligt skadas av bilar, osv, och än taggtråd på ett staket.

• Gilla
Per Sandberg1 och 7 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Har inte per se uttryckt att det är ett problem - jag råkade se något som jag inte tidigare sett, nämligen taggtråd ovanpå ett trådstaket i några villaträdgårdar i tättbebyggt område. Kommunen tyckte tydligen att det kunde vara en olägenhet; jag tänker inte gå vidare med någon anmälan utan ställde frågan här för att få veta om det är vanligt förekommande landet över att villaträdgårdar där det finns en trottoar invid har taggtråd.
Kanske har de fått inbrott någon gång för mycket (om grindar går att låsa) eller så lär de bara rådjuren att deras tulpaner är off limits.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Perfekt. Preventivt syfte. Alltså med taggtråd på krönet.

Håller fylltrattarna på avstånd.

Ingen som vill få skador på ståndaren!

- Var i Ungern för många år sedan. Där var det vanligt med krossade flaskor längst upp på muren runt huset och taggtråd på grinden.

Höll barnen inne på gården.

Redigerat:
  • Gilla
Byggaren Bengt och 4 till
  • Laddar…
G
I min kommun (Huddinge) så är det typ förbjudet då enligt dom så får ett stängsel aldrig får utgöra en olägenhet eller fara för omgivningen vilket taggtråd gör.

Om någon skadar sig djur eller människa så är det ju du som är ansvarig så det är ju inte värt den risken speciellt då det tar sekunder för en tjuv att klippa tråden..

Sen lär ju alla grannar tycka att man är områdets idiot 😉

• Gilla
  • Haha
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
Maria T
G Greger_08 skrev:
I min kommun (Huddinge) så är det typ förbjudet då enligt dom så får ett stängsel aldrig får utgöra en olägenhet eller fara för omgivningen vilket taggtråd gör.

Om någon skadar sig djur eller människa så är det ju du som är ansvarig så det är ju inte värt den risken speciellt då det tar sekunder för en tjuv att klippa tråden..

Sen lär ju alla grannar tycka att man är områdets idiot 😉
Då bor vi i samma kommun, jag i östra (bortglömdadelen)och staketen jag såg var i Glömsta.

Verkar som jag har ställt en idiotisk fråga, men jag är uppvuxen i Stockholm och har varit i många villaområden i alla väderstreck runtom stan och aldrig, verkligen aldrig! sett att någon tomt i ett villaområde har taggtråd ovanpå stängslet.

Undrar om de som bor där inne tycker att det känns mysigt innanför stängslet. Hemtrevligt liksom...

• Gilla
Knug Olaf
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Undrar om de som bor där inne tycker att det känns mysigt innanför stängslet. Hemtrevligt liksom...
Du får tänka utanför boxen. Kan det vara kommunen som satt upp det för att hålla de som bor där inne.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Ruffeboy och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.