Alfredo Alfredo skrev:
Man kan vara bĂ€gge delarna. 😉 Jag har för övrigt affĂ€rer med betydligt fler Ă€n tre banker om man nu ser aktörer som Northmill, Nordnet och SBAB som riktiga banker.
Är man riktigt stor har man mĂ„nga banker. Tror nog alla börsnoterade bolag har ivartfall 3 av 4 svenska storbanker plus nĂ„gra utlĂ€ndska.
Jag utgick dock ifrÄn en medelinkomsttagare som Àr löntagare och ej egen företagare.
 
Z Zodde skrev:
Är man riktigt stor har man mĂ„nga banker. Tror nog alla börsnoterade bolag har ivartfall 3 av 4 svenska storbanker plus nĂ„gra utlĂ€ndska.
Jag utgick dock ifrÄn en medelinkomsttagare som Àr löntagare och ej egen företagare.
Ja, rör det sig om stora betalningar klarar inte enskilda banker att hantera dem. DÄ sÀtter man upp ett bankkonsortium med flera banker.
 
P
N Nogine2. skrev:
Praktiskt med 4 banker
Ja, jag har ocksÄ fyra banker. Det Àr mycket praktiskt.

Hur mÄnga livsmedels- och klÀdesaffÀrer har du?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
N Nogine2. skrev:
4 olika att logga in och ut ur. För du gör ju alla bankÀrenden sjÀlv dÀrhemma, eller hur?
Jag tror inte att jag har trÀffat pÄ inloggning med annat Àn bankid de senaste 5-10 Ären, sÄ man behöver ju inte vÀja sig vid flera inloggningsmetoder.

Av de fyra banker jag gör affÀrer med Àr en till för att betala rÀkningar. De övriga tre sköter mina kreditkort. KreditskortsrÀkningarna skickas som e-faktura till min betalbank, sÄ det Àr rÀtt sÀllan jag behöver logga in pÄ nÄgon av de tre bankerna.
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Det kort jag syftar pÄ för bankomatuttag Àr rent tekniskt ett debitkort. Jag vet inte om Northmill erbjuder kreditkort eller vad kostnaden för dessa i sÄ fall Àr.
Ja, en gratistjÀnst Àr svÄr att priskonkurrera med. :-)
Men dÄ mÄste du vÀl ha ett bankkonto hos Northmill och se till att det "alltid" finns tÀckning pÄ det?
 
P
useless useless skrev:
Vilken bank stÀller 500 frÄgor? FormulÀret brukar se ut sÄ hÀr, dvs 10-15 frÄgor utöver personuppgifter dÀr de flesta Àr enkla ja/nejfrÄgor:

[lÀnk]

Tar inte mer Àn 45 sekunder att svara pÄ för de allra flesta.
Det Àr dock irriterande att banken vill veta mer Àn kontaktuppgifter.
 
P
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Inloggning gÄr fort med bank-id och dessutom, nÀr jag faktiskt behöver logga in pÄ flera banker samtidigt sÄ Àr det praktiskt att kunna ha tre olika sidor öppna pÄ datorn för att fÄ en överblick.
Ibland behöver jag ocksÄ vara multiinloggad. Det Àr vid sÄdana tillfÀllet jag kan bli jÀttearg för att man inte tillÄts vara inaktiv i mer Àn 5-10 minuter utan att bli automatiskt utloggad.

NÄn hÀr som kÀnner till ett bra sÀtt att simulera aktivitet pÄ en webbplats?
(Jag har provat Auto Refresh Plus men den har en del brister).
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P pmd skrev:
Men dÄ mÄste du vÀl ha ett bankkonto hos Northmill och se till att det "alltid" finns tÀckning pÄ det?
Ja, och jag skulle sÀga att det Àr det normala förfarandet nÀr man tar ut kontanter. Att anvÀnda kreditkort för kontantuttag Àr ofta en ganska dyr lösning.

Northmill ger just nu 1.0 procent i rÀnta, vilket Àr rÀtt skapligt sÄ jag ser inga problem med att ha pengar för kommande kontantuttag under nÄgra dagar hos dem.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
S
P pmd skrev:
Det Àr dock irriterande att banken vill veta mer Àn kontaktuppgifter.
JodÄ, det Àr allt frÄn senaste lönebesked, transaktionshistorik 18 mÄnader bakÄt mm mm. Det ska de fullstÀndigt skita i...

För att öppna ett jÀvla bankkonto.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Ja, rör det sig om stora betalningar klarar inte enskilda banker att hantera dem. DÄ sÀtter man upp ett bankkonsortium med flera banker.
Storleken pÄ betalningar har inget med det hela att göra. Varför skulle en bank inte klara av det menar du?
Tror kanske du menar finansiering
?

Det handlar om riskspridning. Ett företag vill inte stÄ Ä falla med EN bankförbindelse.
Å sĂ„ kan man spela ut bankerna mot varandra vilket blir svĂ„rt om man bara har en bank

 
useless useless skrev:
Varför envisas folk med att fortsÀtta vara kunder hos storbankerna trots att de har de sÀmsta villkoren?
Har du nÄgot bÀttre förslag, less pÄ dem alla.
 
S Saelen skrev:
transaktionshistorik 18 mÄnader bakÄt
Vad menar de med det?
 
Z Zodde skrev:
Ett företag vill inte stĂ„ Ă„ falla med EN bankförbindelse. Å sĂ„ kan man spela ut bankerna mot varandra vilket blir svĂ„rt om man bara har en bank

Exakt samma argument anser jag Àven gÀller mig som privatperson. Jag vill inte fÄ besvÀrande problem bara för att en bank har datorstrul. Och de banker jag nyttjar mest Àr vÀl medvetna om att de inte Àr min enda leverantör av banktjÀnster.
 
S Saelen skrev:
JodÄ, det Àr allt frÄn senaste lönebesked, transaktionshistorik 18 mÄnader bakÄt mm mm. Det ska de fullstÀndigt skita i...

För att öppna ett jÀvla bankkonto.
Jag öppnade konto i en ny bank för ett halvÄr sedan senast. Det enda jag behövde göra var att identifiera mig med bankid och svara pÄ de vanliga KYC-frÄgorna. Klart pÄ nÄgon minut.

Du kanske har nÄgot i din kredithistorik som stÀller till det?
 
D DanielSt81 skrev:
Tror det blir svÄrt nÀr det Àr bundet i 2 Är. Banken har nog ingen stor anledning att justera under bindningstid. Jag hade inte heller Àndrat min rÀnta jag hade bunden pÄ 5 Är för 1,45 om banken hade hört av sig och frÄgat om det gÄr bra att höja nÀr den lÄg pÄ över 5%.
Utöver det sÄ skulle nog alla kunder börja höra av sig om dom fick vetskap om att banken gÄr med pÄ att sÀnka under en lÀngre bindningstid.
Man ska nÀstan aldrig binda sina lÄn. Det blir dyrare över tid
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.