Krilleman Krilleman skrev:
Men VARFÖR ska jag godkĂ€nna betalning mĂ„nadsvis utan att man Ă€r kritisk?
Det har inget att göra med att vara kritisk. Det Àr bara sÄ att det krÀver mindre arbetsinsats att nÄgon vÀldigt enstaka gÄng aktivt stoppa en felaktig betalning Àn att regelbundet aktivt behöva godkÀnna mÄnga korrekta betalningar. Jag föredrar lÄg arbetsinsats framför en högre.

Med den typ av godkÀnda betalningsmottagare jag har för autogiro kan jag faktiskt inte pÄminna mig att jag nÄgonsin behövt stoppa en planerad betalning.

• Gilla
Onnie och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Alfredo Alfredo skrev:
Med den typ av godkÀnda betalningsmottagare jag har för autogiro kan jag faktiskt inte pÄminna mig att jag nÄgonsin behövt stoppa en planerad betalning.
Fast dÀr Àr ju inte "alla" ungdomar dag.
Och dessutom lÄngt ifrÄn alla.

Att vanlig privatekonomi Àr ett maniditorium Àr ju oerhört betÀnksamt.
Ännu tyngre Ă€r ju varför inte FÖRÄLDRARNA berĂ€ttar detta.

RÀttare vore att man skickar faktura sÄ man fÄr en mÄnadsvis pÄtalan att man faktiskt betalat dessa pengar.
Det finns ingen motsÀttning mellan det och att betalningen sker med autogiro. För att ÄtergÄ till mitt exempel med trÀngselskatt skickar Transportstyrelsen en mycket tydligt specificerad faktura i ganska god tid innan deras önskade (och av mig ocksÄ avtalade) autogirobetalning. Skulle fakturan vara fel har jag god tid pÄ mig att stoppa betalningen. Det har dock Ànnu aldrig hÀnt...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Det Àr tÀmligen enkelt dÄ den (monetÀra) kostnaden för ett kort frÄn Northmill Àr noll.
Aha! That simplifies things, som Chesty Puller sa nÀr han fick veta att hans förband var omringat.
Alfredo Alfredo skrev:
Eller tÀnker du pÄ nÄgon annan slags kostnad?
Nej, jag utgick, nÄgot felaktigt, att det finns en prenumerationskostnad för Northmills kreditkort.

Krilleman
Alfredo Alfredo skrev:
Det har dock Ànnu aldrig hÀnt...
JodÄ, jag fick en trÀngselskatt nyligen.
Bestred omgÄende, och jag "slapp" betala 5,00:-

Vad kostade den hanteringen?

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
”Byt inte bank! Skaffa en till”

Det var en reklam för lÀngesedan. Genial. Jag har nog 4 olika banker.

En funderar jag pÄ att avsluta. DÄ hade jag gjort sÄ att jag bara flyttat över alla pengar frÄn den banken och Àndrat lönekontot frÄn dom. Ghostat dom och sen sagt upp allt. Inte krÄnglat med att de ska flytta pengar och sÄnt.
Praktiskt med 4 banker

JodÄ, jag fick en trÀngselskatt nyligen.
”Det har dock Ă€nnu aldrig hĂ€nt...” handlar givetvis om att det aldrig hĂ€nt mig. Givetvis förekommer det felaktiga aviseringar om autogirodragningar, precis som det kan förekomma fel i alla ”tekniker”.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
N Nogine2. skrev:
Praktiskt med 4 banker
Hur menar du?

Alfredo Alfredo skrev:
Hur menar du?
4 olika att logga in och ut ur. För du gör ju alla bankÀrenden sjÀlv dÀrhemma, eller hur?

P pmd skrev:
att det finns en prenumerationskostnad för Northmills kreditkort.
Det kort jag syftar pÄ för bankomatuttag Àr rent tekniskt ett debitkort. Jag vet inte om Northmill erbjuder kreditkort eller vad kostnaden för dessa i sÄ fall Àr.

N Nogine2. skrev:
4 olika att logga in och ut ur.
Menar du att du anser att det Ă€r opraktiskt fast du skriver praktiskt? Jag har banker som jag bara loggar in till nĂ„gon enstaka gĂ„ng per Ă„r sĂ„ jag ser inte nĂ„got större extrabesvĂ€r med nĂ„gra ytterligare inloggningar. RĂ€tt försumbart jĂ€mfört med hur ofta man Ă€ndĂ„ ”loggar in” pĂ„ olika platser.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jag har tvÄ banker idag, en jag anvÀnder för bankÀrenden, dvs ca en gÄng var varannan vecka. Och en för bolÄn dÀr jag loggar in pÄ sin höjd varannat Är.

Sen har jag fonder hos Lysa, men de Àr nog inte en bank, dÀr tittar man in dÄ och dÄ.
Och sÄ Àrvde jag lite hos Trine, men dÀr Àr jag inne mer sÀllan.
De tvÄ senaste tror jag dock inte kallas banker.

S Saelen skrev:
500 frÄgor för stt pÄ nÄder kanske fÄ öppna ett bankkonto.
Vilken bank stÀller 500 frÄgor? FormulÀret brukar se ut sÄ hÀr, dvs 10-15 frÄgor utöver personuppgifter dÀr de flesta Àr enkla ja/nejfrÄgor:

https://assets.alandsbanken.com/pdf/Sverige/Banktjanster/Blanketter/NY_ABS1286.pdf

Tar inte mer Àn 45 sekunder att svara pÄ för de allra flesta.

Ossian K Olsson
N Nogine2. skrev:
Praktiskt med 4 banker
Nu förstÄr jag ju pÄ ditt nÀsta svar att du Àr lite ironisk!

Men ja, det Àr faktiskt rÀtt praktiskt, framförallt Àr det bra nÀr en av bankerna har problem med betalning att man dÄ bara tar det andra kortet. Har hÀnt att Ica-banken haft problem, dÄ tar jag bara sparbankskortet. Sambon har dessutom SEB sÄ vi Àr ytterligare redundanta.

Inloggning gÄr fort med bank-id och dessutom, nÀr jag faktiskt behöver logga in pÄ flera banker samtidigt sÄ Àr det praktiskt att kunna ha tre olika sidor öppna pÄ datorn för att fÄ en överblick.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Vilken bank stÀller 500 frÄgor? FormulÀret brukar se ut sÄ hÀr, dvs 10-15 frÄgor utöver personuppgifter dÀr de flesta Àr enkla ja/nejfrÄgor:

[lÀnk]

Tar inte mer Àn 45 sekunder att svara pÄ för de allra flesta.
Jadu, siffran 500 var sÄ överdriven att jag trodde det framgick att det var ironi.

Men OK, lycka till med 45 sekunder pÄ Ziklo eller Lunar...

Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.