Det Àr lite taskigt att fortsÀtta skriva om att byta nu nÀr TS berÀttat att det redan Àr bundet. Vi behöver inte strö salt i sÄren.

• Haha
Appendix
  • Laddar…
Swedbank Àr Sveriges sÀmsta bank alla kategorier. Byt.

P
Z Zodde skrev:
Det dÀr motsÀger ju sig sjÀlvt. Hur kan rabatter ge bÀttre intÀkter Àn kunder som betalar fullpris?
Efter introduktionspristiden smyghöjer förstÄs banken utlÄningsrÀntor och avgifter.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
P
S Saelen skrev:
Liten nyfiken frÄga.. Ni som sÀger stt det tar fem minuter att byta bank, hur kommer ni runt tjafset med KYC?
Jag tror att jag ska lÀgga till en frÄga till en presumtiv bank nÀsta gÄng jag skaffar ett bankkonto: hur besvÀrligt Àr det att sÀtta in och ta ut kontanter i er bank?

• Gilla
Hemtorparen och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Vilket illustrerar min poÀng. Du testar andra alternativ.
Hemkörning av matvaror Àr nÄgot av ett oligopol sÄ det Àr sÀllan jag finner det lönt att prova COOP ("andra alternativ").
Oligopolet bestÄr i stort sett av ICA, COOP och Systembolaget.

D DanielSt81 skrev:
Vilka nischbanker menar du dÄ gÀllande bolÄn? Jag tror det beror mycket pÄ förutsÀttningar man har. För vÄran del sÄ finns det inte en enda nischbank som ens kommer i nÀrheten av den rÀntan vi har hos storbank för vÄrt bolÄn.
Jag har kollat runt lite och har kommit fram till att bÄde Avanza och Nordnet ligger lÀgre Àn alla andra banker.
(fast jag kanske Àr en dÄlig förhandlare)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
S Saelen skrev:
Liten nyfiken frÄga.. Ni som sÀger stt det tar fem minuter att byta bank, hur kommer ni runt tjafset med KYC?
Vad Àr KYC?

A ansgar46 skrev:
Jag har kollat runt lite och har kommit fram till att bÄde Avanza och Nordnet ligger lÀgre Àn alla andra banker.
(fast jag kanske Àr en dÄlig förhandlare)
Nordnet och Avanza har ett tak pĂ„ 50% av bostadens vĂ€rde vad det gĂ€ller bolĂ„n. SĂ„ visst, optiskt ser det billigt ut men med endast 50% belĂ„ningsvĂ€rde fĂ„r du normalt matchande eller bĂ€ttre erbjudande av övriga banker. Tycker ocksĂ„ det Ă€r ett tveksamt agerande nĂ€r man utestĂ€nger alla förstagĂ„ngsköpare och enbart sĂ€ljer sin produkt till de som redan har ’sitt pĂ„ det torra’.

• Gilla
Hemtorparen och 3 till
  • Laddar…
S
A ansgar46 skrev:
Vad Àr KYC?
Know your Customer = KundkÀnnedom.

500 frÄgor för stt pÄ nÄder kanske fÄ öppna ett bankkonto. Allt för att motverka penningtvÀtt men som mest stÀller till det för oss normala bankkunder

• Gilla
ansgar46 och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Kan man fÄ en personlig handelsman i en matbutik som kan ge dig 25% pÄ hela sortimentet hade jag definitivt övervÀgt det.
Om inte blir din undran helt meningslös
Menar du att du har 25% pÄ hela bankens sortiment, eller var det bara en procentsats du fantiserade ihop helt utan koppling?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
25% pÄ hela sortimentet
FÄr du exempelvis rabatt pÄ fonders förvaltningsavgifter?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
MÄnga sitter nog och betalar otroligt mycket för mycket i rÀnta. En bekant ringde och klagade i vintras och sade sig varit kund i hela livet.
Vips sÄ var rÀntesiffran 1,3% lÀgre pÄ nÀsta avi.
Sedan om det varit nÄgon "ordinarie" sÀnkning under tiden vet jag inte, hur som helst sÄ verkade det finnas utrymme att sÀnka.
Men surt att inse att man i Äratal suttit och bara gött upp bankens vinst i onödan.

SjÀlv sÄ anvÀnder jag Swedbank mest som "transaktionsbank", mÄnga andra har ocksÄ Swedbank och överföringar vid affÀrer blir ju dÄ synliga direkt.
LÄn har jag i en annan bank.

Gjorde f.ö i vintras en överföring till ett annat Swedbankkonto pÄ 180' nÀr jag köpte en veterantraktor privat, det bara passerade helt krÄngelfritt. Jag var beredd pÄ motsatsen.

D Dilato skrev:
Menar du att du har 25% pÄ hela bankens sortiment, eller var det bara en procentsats du fantiserade ihop helt utan koppling?
Kopplingen var att Àr du helkund med personlig bankman fÄr du rabatter/erbjudanden som vanlige Svensson med 3 banker aldrig fÄr

Z Zodde skrev:
Kopplingen var att Àr du helkund med personlig bankman fÄr du rabatter/erbjudanden som vanlige Svensson med 3 banker aldrig fÄr
Man kan vara bĂ€gge delarna. 😉 Jag har för övrigt affĂ€rer med betydligt fler Ă€n tre banker om man nu ser aktörer som Northmill, Nordnet och SBAB som riktiga banker.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
NÀmn en produkt du anvÀnder som bara finns hos vissa svenska banker..?
Ytterligare en produkt jag anvÀnder Àr kontantuttag med kort frÄn Northmill. HÀr hittar jag inget vettigt alternativ frÄn andra svenska banker. Har du nÄgot förslag?

• Gilla
Hemtorparen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.