27 661 lĂ€st ·
157 svar
28k lÀst
157 svar
Swedbank trogen kund đ
Jag fick 0,02 höjning. Swedbank försöker alltid höja varje gÄng rÀntan ska omförhandlas. Men det Àr fÄ andra banker som erbjuder lika bra rÀnta, oftast kan de andra bankerna bara prismatcha, och det efter att de kört nÄgra rundor internt först, sÄ i Är accepterade jag bara Swedbanks erbjudande. Fick 2,42 %.L Lars3344 skrev:
Deras fondlista har exakt 321 fonder. SĂ„ resterande 200+ andra fonder har dom nog vĂ€lgömda. Eller sĂ„ ser man att det Ă€r en lögn att skriva mer Ă€n 500 fonder. Ăven deras rĂ„dgivare erkĂ€nde att dom inte har ett stort utbud. Hon skĂ€mdes lite nĂ€r majoriteten av dom jag har inte finns hos dom. Som exempel sĂ„ finns det 12 fonder frĂ„n BGF. Avanza har 45. Totalt finns mer Ă€n 90 fonder. Det Ă€r liknande med andra.M Max R70 skrev:
Och det Àr ju inte bara fonder. Swedbanks utbud av ETF:er Àr inte ens vÀrd att ta upp.
Sen om man nöjer sig med deras egna Robur fonder dÄ Àr det absolut inget problem att ha sitt sparande dÀr.
Jag Àr kund hos ortens lokala Sparbank. De har ett kontor hÀr i byn som Àr öppet normala banktider alla vardagar. Och de hanterar kontanter, bÄde insÀttningar och uttag. Dessutom har de en stiftelse som delar ut pengar till lokala föreningar. Det Àr de viktigaste anledningarna till att jag har dem som min huvudsakliga bank.K Kuf1 skrev:Vi tog in 7-8 offerter pÄ bolÄn 2022. Mot billigaste var Swedbank 0.04% över, det blev inget byte. Kunde nog kommit ner ngn rÀntepunkt till med Swedbank men det fick vara. FÄr sÀga att det funkat bra med Swedbank.
Det jag saknar Àr ett kontor pÄ orten dÀr vi bor, den lokala Sparbanken hÀr Àr inget alternativ att byta till. Har bra erfarenhet av lokal Sparbank annars sÄ det Àr synd.
Ăr kund i en Sparbank och kan t.ex inom ISK vĂ€lja pĂ„ exakt 514 st olika fonder. ETF kan man handla via vĂ€rdepapperstjĂ€nsten.D DanielSt81 skrev:Deras fondlista har exakt 321 fonder. SĂ„ resterande 200+ andra fonder har dom nog vĂ€lgömda. Eller sĂ„ ser man att det Ă€r en lögn att skriva mer Ă€n 500 fonder. Ăven deras rĂ„dgivare erkĂ€nde att dom inte har ett stort utbud. Hon skĂ€mdes lite nĂ€r majoriteten av dom jag har inte finns hos dom. Som exempel sĂ„ finns det 12 fonder frĂ„n BGF. Avanza har 45. Totalt finns mer Ă€n 90 fonder. Det Ă€r liknande med andra.
Och det Àr ju inte bara fonder. Swedbanks utbud av ETF:er Àr inte ens vÀrd att ta upp.
Sen om man nöjer sig med deras egna Robur fonder dÄ Àr det absolut inget problem att ha sitt sparande dÀr.
DĂ„ verkar det ju finnas regionaler skillnader. PĂ„ Swedbanks sida finns det dock bara 321 i deras lista. Ser nu att min lokala sparbank har bara 301.M Max R70 skrev:
Jag vet att det gÄr att handla ETF. Men det Àr Ànnu mer begrÀnsad. Finns exakt 11 st hos min lokala sparbank. Aktier verkar begrÀnsat pÄ nordiska lÀnder, baltstaternas och USA. Det Àr ju mÀrkligt att det inte Àr samma pÄ alla som tillhör Swedbank.
Om du byter bank för att den bank du lÀmnar skall bry sig, sÄ har du inte riktigt förstÄtt varför man skall byta bank. Eller sÄ Àr du en alltigenom altruistisk person som byter bank bara för att de kunder som inte orkar bry sig skall fÄ bÀttre rÀnta.L Lars3344 skrev:
Kan sjÀlv!
· Trelleborg
· 19 650 inlĂ€gg
Har haft Swedbank i mĂ„nga Ă„r och Ă€r vĂ€ldigt nöjd. Visst, jag kanske hade kunna fĂ„tt nĂ„gon enstaka punkt billigare bolĂ„n om jag shoppat runt konstant men klart dĂ„lig timpenning för det arbetet. Dessutom stĂ€llde dom upp med bolĂ„n till min dotter nĂ€r hon fick sitt första jobb. Ingen av de sĂ„ kallade âutmanarnaâ ville ta in henne som ny kund med knackig lön och hög belĂ„ning, dom verkade mer intresserade att plocka russin ur kakan och inte intresserade att stĂ€lla upp för nĂ„gon vars risk var nĂ„got högre. Har numera Ă€ven 0 i courtage kostnad nĂ€r jag handlar aktier hos Swedbank vilket jag inte kan fĂ„ hos nĂ„gon annan aktör.L Lars3344 skrev:
Förresten, kul att detta byggforum nu blivit ett ekonomiforumđ
Redigerat:
Tror det blir svÄrt nÀr det Àr bundet i 2 Är. Banken har nog ingen stor anledning att justera under bindningstid. Jag hade inte heller Àndrat min rÀnta jag hade bunden pÄ 5 Är för 1,45 om banken hade hört av sig och frÄgat om det gÄr bra att höja nÀr den lÄg pÄ över 5%.P Patrik Zedendahl skrev:
Utöver det sÄ skulle nog alla kunder börja höra av sig om dom fick vetskap om att banken gÄr med pÄ att sÀnka under en lÀngre bindningstid.