13th Marine 13th Marine skrev:
För att det Àr ett jÀkla projekt att byta?
Nej, det Àr inte svÄrt, besök den bank du vill byta till pch intyga att du vill byta sedan ordnar banken med hela processen.

useless useless skrev:
Varför envisas folk med att fortsÀtta vara kunder hos storbankerna trots att de har de sÀmsta villkoren?
Bra frÄga! Noll % pÄ sparkonton, medelmÄttiga villkor pÄ bolÄn, medelhöga eller höga förvaltningsavgifter pÄ fonderna som ofta har skrala resultat och lÄga betyg.
Egentligen behöver man vÀl bara ha internetbanken och transaktionskontot pÄ storbanken för att betala rÀkningarna. Allt annat tycker jag Àr bÀttre hos de mindre bankerna samt Avanza och Nordnet.

• Gilla
Torsbyroland
  • Laddar…
StigPeter StigPeter skrev:
Bra frÄga! Noll % pÄ sparkonton, medelmÄttiga villkor pÄ bolÄn, medelhöga eller höga förvaltningsavgifter pÄ fonderna som ofta har skrala resultat och lÄga betyg.
Egentligen behöver man vÀl bara ha internetbanken och transaktionskontot pÄ storbanken för att betala rÀkningarna. Allt annat tycker jag Àr bÀttre hos de mindre bankerna samt Avanza och Nordnet.
Efter mÄnga Är pÄ swedbank har jag gjort precis som du beskriver. Jag har under Ären förlorat mÄnga tusenlappar pÄ att inte agera.

• Gilla
StigPeter
  • Laddar…
L Lars3344 skrev:
Har haft Swedbank sedan urminnes tider. Fick 0.09 sÀnkning pÄ bolÄnerÀntan, de gillar verkligen premiera trogna kunder.
Byt bank! Det gjorde jag!De tar betalt för allt och tjĂ€nar miljarder pĂ„ smĂ„sparare och bolĂ„nekunder. 😠

• Gilla
StigPeter
  • Laddar…
L Lars3344 skrev:
Har haft Swedbank sedan urminnes tider. Fick 0.09 sÀnkning pÄ bolÄnerÀntan, de gillar verkligen premiera trogna kunder.
Vi hamnade dÀr oxÄ 36Är förgÀves, bytte till LF bank. Det var inte sÄ jobbigt att byta som man fruktade, fick jÀttebra personlig hjÀlp o bra rabatter.

P Peter__1 skrev:
Skratt! Jag började spara som 5-Äring pÄ dÄtidens Swedbank. DÄ fick man ett exklusivt mottagande pÄ Ekens sparbank som det hette pÄ den tiden.
Idag gör dom allt för att trÄka ut sina kunder och fÄ dem att tappa intresset för att vilja ha ens med dom att göra. Allt dom Àr ute efter idag Àr att lura skiten av dig och helst vill dom skinna dig helt.
Det finns varken ödmjukhet eller annat. Dom Àr inte ens affÀrsmÀn. Bara skojare och banditer.
Jag Àr god för tillrÀckligt med pengar för att vilken bank som helst borde vara intresserade.
Jag hade en skuld under mitt hela liv. Det var efter lumpen nÀr man hade det knapert. Visserligen kunde jag betalat köksbordet i furu kontant med 6 stolar och 1 soffbord men jag köpte det med 3 mÄnaders rÀntefri avbetalning istÀllet. Det var i slutet pÄ 80-talet som jag tröttnade pÄ allvar pÄ dom. DÄ bytte jag istÀllet till en mer familjÀr gren av Swedbank som kunde tillhandahÄlla service. Skurups sparbank hette dom. Sen började det bli brÄk om att ta ut kontanter. Bankerna fÄr ju betala för att vi ska fÄ kontanter och se det vill dom undvika gÀrna helt för att maximera sin vinst. DÄ blev jag sur och bytte onyo bank till Forex bank. Sen började dom med tramsa sig genom att skylla pÄ att det minsann inte skulle tas ut eller sÀtta in kontanter. SÄ dÄ bytte jag tillbaka till sparbanken. Denna gÄng sparbanken Finn. Samma visa dÀr. Till sist blev jag sÄ trött pÄ deras frÄgor om "Var kommer pengarna ifrÄn?" NÀr jag skulle sÀtta in mer Àn 5K vid ett o samma tillfÀlle att jag svarade dom. Det kommer ifrÄn mina olagliga knarkaffÀrer! SjÀlvklart var ju detta inte sant utan det var ett svar dom fick av mig för att jag tyckte att det hade inte dom med att göra. En insÀttning pÄ 5000 Kr sÄ ska jag typ under erinran berÀtta för dom var pengarna kom ifrÄn. Det Àr ju löjligt! Sen ville jag ta ut pengarna för dÄ ville jag inte ha med dom att göra lÀngre. SjÀlvklart tog jag ut pengarna i kontanter bara för att jÀvlas med dom. Men jag fick bara ta ut max 50 K / gÄng. Och dÄ frÄgade dom.... "Vad ska du göra för pengarna?" Göra olagliga knark affÀrer sÄ klart fick dom rakt upp i ansiktet. (Payback time) !!! :-) Det fick dom till svar varje gÄng dom 9 gÄngerna det tog att tömma mitt konto. Givetvis visste dom ju att detta bara var just payback time jag gav dom. Idag har jag ICA banken för mina dag till dag konto och dom stora slantarna finns pÄ investerings konton. Aldrig mer kommer jag att lita pÄ en bank.
Jag hÀvdade att mina pengar kom frÄn sexuella tjÀnster som Àr lagliga men ska beskattas.

• Haha
SÄgspÄnPappspikEternit
  • Laddar…
L Lars3344 skrev:
vÀnsterbank fy

N
B BengtByggare32 skrev:
Har haft Swedbank i mĂ„nga Ă„r och Ă€r vĂ€ldigt nöjd. Visst, jag kanske hade kunna fĂ„tt nĂ„gon enstaka punkt billigare bolĂ„n om jag shoppat runt konstant men klart dĂ„lig timpenning för det arbetet. Dessutom stĂ€llde dom upp med bolĂ„n till min dotter nĂ€r hon fick sitt första jobb. Ingen av de sĂ„ kallade ’utmanarna’ ville ta in henne som ny kund med knackig lön och hög belĂ„ning, dom verkade mer intresserade att plocka russin ur kakan och inte intresserade att stĂ€lla upp för nĂ„gon vars risk var nĂ„got högre. Har numera Ă€ven 0 i courtage kostnad nĂ€r jag handlar aktier hos Swedbank vilket jag inte kan fĂ„ hos nĂ„gon annan aktör.

Förresten, kul att detta byggforum nu blivit ett ekonomiforum😉
Samma hÀr. 2 söner nobbades av andra banker efter examen nÀr de skulle köpa hus. Inga problem med Swedbank. Bra lÄn med 1.2% rÀnterabatt.

D DanielSt81 skrev:
DĂ„ verkar det ju finnas regionaler skillnader. PĂ„ Swedbanks sida finns det dock bara 321 i deras lista. Ser nu att min lokala sparbank har bara 301.
Jag vet att det gÄr att handla ETF. Men det Àr Ànnu mer begrÀnsad. Finns exakt 11 st hos min lokala sparbank. Aktier verkar begrÀnsat pÄ nordiska lÀnder, baltstaternas och USA. Det Àr ju mÀrkligt att det inte Àr samma pÄ alla som tillhör Swedbank.
Lokal sparbank sÀger du nu
?
Du sa Swedbank tidigare 
?.?.?.?

Det finns ett 60-tal lokala och fristĂ„ende sparbanker i Sverige som har ett djupgĂ„ende samarbete med Swedbank. De Ă€gs inte av Swedbank och tillhör inte samma koncern, men de delar IT-system, erbjuder gemensamma tjĂ€nster och har ofta ett orange mynt med en ek i logotypen Är det en av dessa du Ă€r kund i..?

BÀst Àr oftast att vara otrogen, byta ofta och spela ut olika aktörer mot varandra, ifall man orkar det.
Oavsett ifall det gÀller banker, elbolag, telefonbolag eller nÄgot annat.

Men om man ÀndÄ kÀnner att man inte orkar nÀr det gÀller banker, eller vill ha kÀnslan av att vara stamkund förstÄr jag inte varför inte fler vÀljer LÀnsförsÀkringar till bÄde försÀkringar och bank? Jag har i princip aldrig fÄtt billigare offerter pÄ nÄgra försÀkringar (fastigheter, bilar mm) och tycker bankdelen Àr rÀtt bra.
Har haft bÄde Swedbank och Skandia tidigare.
NÀr vi pratade bilförsÀkringar pÄ jobbet blev mina kollegor chockade nÀr jag berÀttade hur lite vi betalade för helförsÀkring jÀmfört med vad de hade.
Dessutom bra bankservice bÄde pÄ telefon och fysiskt. Möjligt att man skulle kunna hitta nÄgra hundradelar bÀttre bolÄn ibland.
Men man slipper kÀnslan av att bli lurad och att ens pengar gÄr till aktieÀgare eftersom det Àr medlemsÀgt. De senaste Ären har det varit bra ÄterbÀring ocksÄ, sÄ Ànnu mer fördelaktigt.

SjÀlv kompletterar jag ocksÄ med sparande i Lysa och nÄgra olika e-banker för bÀttre kort och överföringsavgifter utomlands, funkar bra.

• Gilla
StigPeter
  • Laddar…
P
NötegÄrdsgubben NötegÄrdsgubben skrev:
sen behöver e-fakturor flyttas över.
Systemet med e-fakturor Àr felkonstruerat. En e-faktura ska vara kopplat till en person, inte till en bank.
En pappersfaktura utstÀlld till mig kan nÄgon annan enkelt betala utan att blanda in nÄgon tredje part. Det gÄr inte med e-faktura.

• Gilla
Hemtorparen och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Handlar du allt du Àter i samma butik ocksÄ?
Det gör jag i stort sett.
Jag bestÀller matvaror (och lite annat ibland) frÄn ICA pÄ postorder. ICA levererar hem till mig.

Man det Àr förvisso sant att jag handlar mindre mÀngder mat lite hÀr och lite dÀr ibland om jag rÄkar vara i stan. Annars Àr det mycket bekvÀmt att slippa gÄ i affÀrer.

DÄ och dÄ provar jag att bestÀlla frÄn COOPs postorderbutik istÀllet, men den brukar oftast vara lite sÀmre.

NÀr det gÀller bankaffÀrer Àr det kanske lite enklare att sprida ut sina affÀrer. För matvaror kan det bli ganska dyr frakt om man vill handla pÄ postorder frÄn flera olika butiker.

• Gilla
lerbol
  • Laddar…
P pmd skrev:
DÄ och dÄ provar jag att bestÀlla frÄn COOPs postorderbutik istÀllet
Vilket illustrerar min poÀng. Du testar andra alternativ.

T Tela80 skrev:
nya rÀnterabatten som var sÄ usel att vi trots att rÀntorna generellt hade sjunkit skulle fÄ högre rÀnta efter avdragen rabatt Àn vi haft tidigare)
Precis likadant för mig i den banken. Detta var tidigare i Är. HÄller nu pÄ och avslutar mina konton o bolÄn dÀr. Jag Àr nöjd med mitt beslut. Inte sÄ svÄrt att byta bank, bra guidning av den nya banken och fullmakt sÄ hjÀlper de till med det mesta.

P
Z Zodde skrev:
limiterad?
Limiterad!

"Det finns de som urgerar en limitering av bostadsbyggandet, de skall de ge fan i". – Gunnar StrĂ€ng

Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.