Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är möjligt att det är mer naturligt för dig, men så uttrycker inte vi som har svenska som modersmål oss.

Kan man av någon anledning inte nöja sig med att grymta mellan, tack, så kan man säga då tar jag mellanvarianten eller mellanstorleken, men mellanstor är inget vi säger.

Sen kan man förstås förstå vad du menade ändå, men det är inte ett standardsvenskt uttryckssätt.
Mellanstor är ett alldeles normalt ord i Österbotten och i åtminstone delar av Norrland.

H heimlaga skrev:
Mellanstor är ett alldeles normalt ord i Österbotten och i åtminstone delar av Norrland.
Här med. I morse gav jag frugan en mellanstor tesked. Vi har faktiskt tre olika storlekar på små skedar. 😬

Intet Intet skrev:
Vi har faktiskt tre olika storlekar på små skedar.
Då borde det varit en mellanliten hon fick. 😂

Alfredo Alfredo skrev:
Då borde det varit en mellanliten hon fick. 😂
Japp. Men eftersom som det gällde småskedar, var den lilla skeden mellanstor.

• Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
I trakten av Mellansel, kanske? 😉

Mikael_L
Intet Intet skrev:
Japp. Men eftersom som det gällde småskedar, var den lilla skeden mellanstor.
Inte undra på att det sägs vara svårt att lära sig Svenska. 😄

• Haha
Intet
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
I den här tråden [länk] finns en snudd på episk särskrivning:
husbil derna

Jag är för en gångs skull mållös!
Mycket av tokigheterna kan förklaras med att texten är skriven på en smartphone. Har ibland skickat en del galenskaper utan att korrekturläsa texten.
Fick mig ett gott skratt då jag sökte på tre svenska artister och mobilen fick det till följande: Stefan Dement, Agneta Fläskig och Ola Marginell😆.

• Haha
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
Så börjar jag skriva när jag är trött och i synnerhet om jag har litet feber. Också när jag skriver med penna på papper.

• Haha
  • Gilla
Bitterhetsakademin och 2 till
  • Laddar…
Hörde på radion någon säga något jag aldrig hört förut -"gemene PERSON".
Så utomordentligt larvigt.
När kommer "Konsumentombudspersonen"?
"Styrpersonen"?
"Jungpersonen"?
"Barnombudspersonen"
"Tjänsteperson"?

De som inte begriper att "man" i dessa sammanhang redan är ett könsneutralt ord borde hålla flabben!😀

• Gilla
Mats_R och 1 till
  • Laddar…
Från Aftonbladet:

"Gryningsdemo i Malmö"​

Det är första gången jag hör ordet demo som förkortning för demonstration i betydelsen protest.
Min första tanke var: Vilken produkt behöver demonstreras i gryningen?

• Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Hörde på radion någon säga något jag aldrig hört förut -"gemene PERSON".
Så utomordentligt larvigt.
När kommer "Konsumentombudspersonen"?
"Styrpersonen"?
"Jungpersonen"?
"Barnombudspersonen"
"Tjänsteperson"?

De som inte begriper att "man" i dessa sammanhang redan är ett könsneutralt ord borde hålla flabben!😀
Gemene hen blir nästa steg, när vi ändå är på gång ska sagorna skrivas om så ingen blir sårad.
Snövit och de sju kortväxta😆. Redan för femton år sedan började feministiska studenter vägra skriva ordet man utan bytte det konsekvent mot en för att slippa det förhatliga ordet. Det bruket har idag spridit sig.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Gemene hen blir nästa steg, när vi ändå är på gång ska sagorna skrivas om så ingen blir sårad.
Snövit och de sju kortväxta😆. Redan för femton år sedan började feministiska studenter vägra skriva ordet man utan bytte det konsekvent mot en för att slippa det förhatliga ordet. Det bruket har idag spridit sig.
"Gemene hen" skulle ju i så fall ersätta "Gmene honom" eller "gemene henne", är det uttryck som du ofta använder?

G gaidin skrev:
"Gemene hen" skulle ju i så fall ersätta "Gmene honom" eller "gemene henne", är det uttryck som du ofta använder?
Är inte hen ett könsneutralt pronomen avsett att användas i stället för han eller hon eller har jag missuppfattat det hela? Det är inte alltid lätt att hålla sig ajour med det korrekta nyspråket.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Är inte hen ett könsneutralt pronomen avsett att användas i stället för han eller hon eller har jag missuppfattat det hela? Det är inte alltid lätt att hålla sig ajour med det korrekta nyspråket.
Jo, ett pronomen, alltså ersättning för han/hon, inte för man/kvinna/person

Använder du ofta uttrycket "Gemene honom" så är detta rätt tråd för dig att lära dig hur svenska språket fungerar. Välkommen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.