173 100 läst ·
2 454 svar
173k läst
2,5k svar
Svenska språket
Mellanstor är ett alldeles normalt ord i Österbotten och i åtminstone delar av Norrland.Nötegårdsgubben skrev:
Det är möjligt att det är mer naturligt för dig, men så uttrycker inte vi som har svenska som modersmål oss.
Kan man av någon anledning inte nöja sig med att grymta mellan, tack, så kan man säga då tar jag mellanvarianten eller mellanstorleken, men mellanstor är inget vi säger.
Sen kan man förstås förstå vad du menade ändå, men det är inte ett standardsvenskt uttryckssätt.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
I den här tråden https://www.byggahus.se/forum/threa...teras-om-det-ej-staemmer.559392/#post-6363959 finns en snudd på episk särskrivning:
husbil derna
Jag är för en gångs skull mållös!
husbil derna
Jag är för en gångs skull mållös!
Mycket av tokigheterna kan förklaras med att texten är skriven på en smartphone. Har ibland skickat en del galenskaper utan att korrekturläsa texten.SågspånPappspikEternit skrev:
Fick mig ett gott skratt då jag sökte på tre svenska artister och mobilen fick det till följande: Stefan Dement, Agneta Fläskig och Ola Marginell😆.
Hörde på radion någon säga något jag aldrig hört förut -"gemene PERSON".
Så utomordentligt larvigt.
När kommer "Konsumentombudspersonen"?
"Styrpersonen"?
"Jungpersonen"?
"Barnombudspersonen"
"Tjänsteperson"?
De som inte begriper att "man" i dessa sammanhang redan är ett könsneutralt ord borde hålla flabben!😀
"Styrpersonen"?
"Jungpersonen"?
"Barnombudspersonen"
"Tjänsteperson"?
De som inte begriper att "man" i dessa sammanhang redan är ett könsneutralt ord borde hålla flabben!😀
Gemene hen blir nästa steg, när vi ändå är på gång ska sagorna skrivas om så ingen blir sårad.Intet skrev:
Hörde på radion någon säga något jag aldrig hört förut -"gemene PERSON".
"Styrpersonen"?
"Jungpersonen"?
"Barnombudspersonen"
"Tjänsteperson"?
Snövit och de sju kortväxta😆. Redan för femton år sedan började feministiska studenter vägra skriva ordet man utan bytte det konsekvent mot en för att slippa det förhatliga ordet. Det bruket har idag spridit sig.
"Gemene hen" skulle ju i så fall ersätta "Gmene honom" eller "gemene henne", är det uttryck som du ofta använder?B Bitterhetsakademin skrev:Gemene hen blir nästa steg, när vi ändå är på gång ska sagorna skrivas om så ingen blir sårad.
Snövit och de sju kortväxta😆. Redan för femton år sedan började feministiska studenter vägra skriva ordet man utan bytte det konsekvent mot en för att slippa det förhatliga ordet. Det bruket har idag spridit sig.
Är inte hen ett könsneutralt pronomen avsett att användas i stället för han eller hon eller har jag missuppfattat det hela? Det är inte alltid lätt att hålla sig ajour med det korrekta nyspråket.G gaidin skrev:
Jo, ett pronomen, alltså ersättning för han/hon, inte för man/kvinna/personB Bitterhetsakademin skrev:
Använder du ofta uttrycket "Gemene honom" så är detta rätt tråd för dig att lära dig hur svenska språket fungerar. Välkommen!