173 099 läst ·
2 454 svar
173k läst
2,5k svar
Svenska språket
Inte lätt att hänga med i svängarna, håller fast vid nionde upplagan av SAOL så slipper man det politiskt influerade nyspråket och konflikter kring detta. I den upplagan kallas en spade fortfarande för en spade och inget annat. Den är till stor del mitt rättesnöre och anser mig nog behärska mitt modersmål om än icke till fulländning så i varje fall gott nog.G gaidin skrev:
Ja, det är ju så att vissa vägrar utveckling och allt vad det innebär, rädsla är väl den största orsaken.B Bitterhetsakademin skrev:Inte lätt att hänga med i svängarna, håller fast vid nionde upplagan av SAOL så slipper man det politiskt influerade nyspråket och konflikter kring detta. I den upplagan kallas en spade fortfarande för en spade och inget annat. Den är till stor del mitt rättesnöre och anser mig nog behärska mitt modersmål om än icke till fulländning så i varje fall gott nog.
Tur inte alla tänker så och vi hade varit kvar i grottorna och sagt "ugh" till allt och alla.
Snövit låter nog inte heller riktigt korrekt i så fall. Vithet har smugit sig in och det passar ju sig inte. Är det ens könsneutralt? Kanske, men bäst att ta det säkra före det osäkra. Och kortväxta är väl egentligen lika illa. Om man nu skall undvika fokus på utseende.B Bitterhetsakademin skrev:
Så lika bra att välja något i stil med "Hen och de sju bergarbetarna" 😂
"Arbetare" är väl lite nedvärderande idag? "Hen och de sju löntagarna" låter bättre.Bönhas skrev:
Snövit låter nog inte heller riktigt korrekt i så fall. Vithet har smugit sig in och det passar ju sig inte. Är det ens könsneutralt? Kanske, men bäst att ta det säkra före det osäkra. Och kortväxta är väl egentligen lika illa. Om man nu skall undvika fokus på utseende.
Så lika bra att välja något i stil med "Hen och de sju bergarbetarna" 😂
All utveckling är inte till det bättre, mycket som kallas utveckling är nog mera avveckling. Jag är ärligt talat inte imponerad av flertalet ungdomars språkliga kunskaper. Min kritik delas av många lärare som förfasas över elevernas bristande kunskap, stavningen verkar de behärska relativt väl, kanske en konsekvens av rättstavningsprogrammen då de ser sina misstag men särskrivningar och andra fel samt bristande ordförråd drar ner helhetsintrycket.G gaidin skrev:
Å andra sidan har varje generation åtminstone sedan de gamla grekerna förfasats över det uppväxande släktets oduglighet.
Så du tycker inte att det har tillkommit några nya ord av värde sedan 1968? 😄B Bitterhetsakademin skrev:Inte lätt att hänga med i svängarna, håller fast vid nionde upplagan av SAOL så slipper man det politiskt influerade nyspråket och konflikter kring detta. I den upplagan kallas en spade fortfarande för en spade och inget annat. Den är till stor del mitt rättesnöre och anser mig nog behärska mitt modersmål om än icke till fulländning så i varje fall gott nog.
För tekniska fackuttryck och liknande, elektronhjärna, binär elektronisk sekvenskalkylator och datamaskin känns lite daterade men som språkpurist beundrar jag islänningarna och deras strävan att hålla det gamla vid liv.W Weimik skrev: