När byttes avföring och skit I annat än barnspråk ut till bajs?
Från SVT.

Putins ”bajsväska” –konspirationsteori eller säkerhetsfråga?
Stort hälsofokus bland ledarna – vill förlänga livet: ”Kan bli odödlig”

G gaidin skrev:
Jo, ett pronomen, alltså ersättning för han/hon, inte för man/kvinna/person

Använder du ofta uttrycket "Gemene honom" så är detta rätt tråd för dig att lära dig hur svenska språket fungerar. Välkommen!
Inte lätt att hänga med i svängarna, håller fast vid nionde upplagan av SAOL så slipper man det politiskt influerade nyspråket och konflikter kring detta. I den upplagan kallas en spade fortfarande för en spade och inget annat. Den är till stor del mitt rättesnöre och anser mig nog behärska mitt modersmål om än icke till fulländning så i varje fall gott nog.

• Svenska Akademiens ordlista över svenska språket, blå bok med gul text, ligger på ett brunmarmorerat underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bitterhetsakademin skrev:
Inte lätt att hänga med i svängarna, håller fast vid nionde upplagan av SAOL så slipper man det politiskt influerade nyspråket och konflikter kring detta. I den upplagan kallas en spade fortfarande för en spade och inget annat. Den är till stor del mitt rättesnöre och anser mig nog behärska mitt modersmål om än icke till fulländning så i varje fall gott nog.
Ja, det är ju så att vissa vägrar utveckling och allt vad det innebär, rädsla är väl den största orsaken.
Tur inte alla tänker så och vi hade varit kvar i grottorna och sagt "ugh" till allt och alla.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
när vi ändå är på gång ska sagorna skrivas om så ingen blir sårad.Snövit och de sju kortväxta😆.
Snövit låter nog inte heller riktigt korrekt i så fall. Vithet har smugit sig in och det passar ju sig inte. Är det ens könsneutralt? Kanske, men bäst att ta det säkra före det osäkra. Och kortväxta är väl egentligen lika illa. Om man nu skall undvika fokus på utseende.

Så lika bra att välja något i stil med "Hen och de sju bergarbetarna" 😂

Bönhas Bönhas skrev:
Så lika bra att välja något i stil med "Hen och de sju bergarbetarna"
Vad är det för fel på dig som föraktar hederligt arbetande gruvarbetare? Vet hut! 😂

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Snövit låter nog inte heller riktigt korrekt i så fall. Vithet har smugit sig in och det passar ju sig inte. Är det ens könsneutralt? Kanske, men bäst att ta det säkra före det osäkra. Och kortväxta är väl egentligen lika illa. Om man nu skall undvika fokus på utseende.

Så lika bra att välja något i stil med "Hen och de sju bergarbetarna" 😂
"Arbetare" är väl lite nedvärderande idag? "Hen och de sju löntagarna" låter bättre.

G gaidin skrev:
Ja, det är ju så att vissa vägrar utveckling och allt vad det innebär, rädsla är väl den största orsaken.
Tur inte alla tänker så och vi hade varit kvar i grottorna och sagt "ugh" till allt och alla.
All utveckling är inte till det bättre, mycket som kallas utveckling är nog mera avveckling. Jag är ärligt talat inte imponerad av flertalet ungdomars språkliga kunskaper. Min kritik delas av många lärare som förfasas över elevernas bristande kunskap, stavningen verkar de behärska relativt väl, kanske en konsekvens av rättstavningsprogrammen då de ser sina misstag men särskrivningar och andra fel samt bristande ordförråd drar ner helhetsintrycket.
Å andra sidan har varje generation åtminstone sedan de gamla grekerna förfasats över det uppväxande släktets oduglighet.

useless useless skrev:
Hen och de sju löntagarna
I min värld är den som tager något en tjuv. Du borde också veta hut!

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
useless useless skrev:
"Arbetare" är väl lite nedvärderande idag? "Hen och de sju löntagarna" låter bättre.
Lite för ospecifikt för min smak. Och är de ens löntagare och inte egenföretagare ?
”Hen och de sju ädelstensutvinnarna” kanske?

useless useless skrev:
Att arbeta för lönen är naturligtvis en aning omodernt. Men att ta är väl en synonym till att roffa. Man slipper ju kopplingen till det förhatliga arbetet.

B b8q skrev:
Lite för ospecifikt för min smak. Och är de ens löntagare och inte egenföretagare ?
”Hen och de sju ädelstensutvinnarna” kanske?
Jag tror det bara är obegripligt för dagens herdersmedvetna ungdom.
"Sagan om horan och de sju bruschorna" är nog begripligare.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
b8q och 4 till
  • Laddar…
Så du tycker inte att det har tillkommit några nya ord av värde sedan 1968? 😄

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Så du tycker inte att det har tillkommit några nya ord av värde sedan 1968? 😄
För tekniska fackuttryck och liknande, elektronhjärna, binär elektronisk sekvenskalkylator och datamaskin känns lite daterade men som språkpurist beundrar jag islänningarna och deras strävan att hålla det gamla vid liv.

• Gilla
Mats_R och 1 till
  • Laddar…
när vi ändå är på gång ska sagorna skrivas om så ingen blir sårad.
Snövit och de sju kortväxta😆.
Jag försökte få Gemini att föreslå en ny titel baserad på dagens prinsessa, Ebba Busch, och dvärgen Kristersson, men det är tydligen alldeles för känsligt...

AI-assistent förklarar att den inte ger politiska kommentarer eller uttalar sig om personers fysiska attribut.

• Haha
  • Gilla
djac och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag försökte få Gemini att föreslå en ny titel baserad på dagens prinsessa, Ebba Busch, och dvärgen Kristersson, men det är tydligen alldeles för känsligt...

[bild]
Använd bättre verktyg!
Skärmdump av chatt med satiriska tidningsrubriker med namn och eventuella maktrelationer, nämner sagoparodi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Älska
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.