188 870 lĂ€st ·
2 816 svar
189k lÀst
2,8k svar
Svenska sprÄket
đ Kan tillĂ€gga att jag tidigare skrev att jag Ă€rligt talat inte visste om jag brukar anvĂ€nda ordet och med hjĂ€lp av det eminenta verktyget forumsök konstaterade jag att vi bĂ„da, bortsett frĂ„n denna trĂ„d, hade var sitt nyttjande hĂ€r pĂ„ forumet. I hederlighetens namn visar jag Ă€ven mitt missbruk. đNötegĂ„rdsgubben skrev:
Alfredo skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 201 inlĂ€gg
Jag har ju inte gÄtt SFI sÄ jag fÄr nog anmÀla mig.
Diskussionen om mellan var kul! Om det hade funnits kaffe i 3 storlekar; liten, mellan, stor samt 3 styrkor; svagt, mellan, starkt sÄ hade det funnits ett behov att att sÀga "mellanstor" dÄ det annars hade varit oklart vilken mellan man syftade pÄ. Annars funkar det fint att sÀga bÄde mellan och mellanstor tycker jag. Men jag saknar orden "mittemellan" samt "emellan" i diskussionen.
Medlem
· Blekinge
· 12 201 inlĂ€gg
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala lĂ€n
· 428 inlĂ€gg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala lÀn
- 428 inlÀgg
Liknande sak har hÀnt mig, trots att svenska Àr mitt modersmÄl. Jag tycker ocksÄ att mellan Àr ett ord som inte kan anvÀnds ensamt pÄ det sÀttet, dÀremot gÄr bra att sÀga som en hantverkare - jag kommer nÄgon gÄng mellan Ätta och sexton. DÄ passar det med ensamt mellan.T Thomas_Blekinge skrev:Ville köpa kaffe idag pÄ en mack i SkÄne. Kilen i kassan sa: vi har liten, stor och mellan. OK, sa jag, jag tar en mellanstor. Lymmeln sa: mellanstor finns inte. SÄ det fick bli teckensprÄk.
För mig Àr MELLAN inte nÄgon storleksangivelse utan att relatera till nÄgot. MELLANmjölk, mellanvarmt, mm. DÀrför sade jag mellanstor för att antyda att mellan relaterar till storlek. Trodde mellanstor var ett vanligt uttryck för att beteckna mellanstora storleken. UngefÀr som medium size.
Den omogna idioten fattade dock inte det och var dessutom otrevligt. Jag hÀmnades genom att betala kontant.
Jag stannade vid en mack för att fika. Gick in och bestÀllde ett par mackor och tvÄ mellanstora bryggkaffe, minns inte om jag betalade kontant eller med kort, men nÀr min medresenÀr tittade pÄ kvittot nÀr vi Äkt ivÀg visade det sig att jag fÄtt betala för stor kaffe (tvÄ stycken). Fattar de i kassan inte vad folk menar kan de vÀl frÄga, ska det vara sÄ svÄrt?
Om man ber om den medelstora skiftnyckeln sĂ„ menar man naturligtvis den som Ă€r snĂ€ppet större Ă€n den som Ă€r exakt medel av storleken pĂ„ alla skiftnycklar. Till skillnad frĂ„n medianen, som Ă€r den som Ă€r i mitten om du lĂ€gger alls skiftnycklarna i storleksordning. Men ska de storleksgraderas i lĂ€ngd eller i gap? đ€ (gjorde det mellanont nu, eller bara medel?)Mikael_L skrev:
För mig skulle nÄgot av dessa tre (fyra) ord ligga nÀrmare till hands
Mellanstorleken
Medelstor
Medel eller Mellan.
Jag tyckte förövrigt att exemplet med den mellanstora skiftnyckeln var bra, Ätminstone kÀndes det som att det var nÄgot jag mycket lÀtt skulle kunna sagt. Att det skulle kÀnts lite konstigt och beordra nÄgon att ta fram "medelskiftnyckeln", eller den "medelstora skiftnyckeln", eller bara "mellanskiftnyckeln" eller "mellan skiftnyckeln" (usch det dÀr sista gjorde t.o.m lite ont)
UrsĂ€kta mellanurspĂ„rat inlĂ€gg. đ