NötegÄrdsgubben NötegÄrdsgubben skrev:
Jag trodde först du citerade mitt senaste inlÀgg och tyckte det var lite humorbritt, men nu ser jag att jag stÄr hÀr med byxorna nere.
😀 Kan tillĂ€gga att jag tidigare skrev att jag Ă€rligt talat inte visste om jag brukar anvĂ€nda ordet och med hjĂ€lp av det eminenta verktyget forumsök konstaterade jag att vi bĂ„da, bortsett frĂ„n denna trĂ„d, hade var sitt nyttjande hĂ€r pĂ„ forumet. I hederlighetens namn visar jag Ă€ven mitt missbruk. 😂
Alfredo Alfredo skrev:
De har Àven en mellanstor bultsax för 99:90 och ett digitalt skjutmÄtt för samma pengar.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
J
Mellanstor Àr ett ord som anvÀnds ganska mycket i det dagliga sprÄket!

D
K Kurtivan skrev:
Om det krÀvs att man ska uttala platsnamn som de som bor dÀr dÄ ska man vÀl inte heller sÀga Malmö utan Malmoe?
Malme tack!

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag har ju inte gÄtt SFI sÄ jag fÄr nog anmÀla mig.

• Haha
Testarn och 1 till
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
SÀger man bara "en mellan kaffe" sÄ kan man ju fÄ en liten mellanstark eller en stor mellanrost istÀllet.
SÄ talar vÀl ingen, om man inte Àr robot, man sÀger vÀl mellankaffe?

• Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har ju inte gÄtt SFI sÄ jag fÄr nog anmÀla mig.
SĂ„ lĂ€nge du inte skriver "mannen" eller "bror" till mig köper jag annars det mesta och att jag förstĂ„r vad som avses.😃

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
SĂ„ lĂ€nge du inte skriver "mannen" eller "bror" till mig köper jag annars det mesta och att jag förstĂ„r vad som avses.😃
DĂ„ blir det kompis!

• Haha
  • Älska
NötegÄrdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Kompis anvĂ€nder jag och hade jag varit munk kanske "broder" ocksĂ„ passat.😇

Diskussionen om mellan var kul! Om det hade funnits kaffe i 3 storlekar; liten, mellan, stor samt 3 styrkor; svagt, mellan, starkt sÄ hade det funnits ett behov att att sÀga "mellanstor" dÄ det annars hade varit oklart vilken mellan man syftade pÄ. Annars funkar det fint att sÀga bÄde mellan och mellanstor tycker jag. Men jag saknar orden "mittemellan" samt "emellan" i diskussionen.

J
A AndersS skrev:
Kom igen nu brorsan😉😁

• Haha
Intet
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Kom igen nu brorsan😉😁
LĂ€gg ner bro!

J
Alfredo Alfredo skrev:
LĂ€gg ner bro!
Vart det inte bror vi inte fick sĂ€ga eller Ă€r min SFI svenska sĂ„ dĂ„lig?😂

A AndersS skrev:
Det Àr inte mer Àn 50-60 Är sedan att det förekom att affÀrsbrev mellan bekanta affÀrspartners började med: "Broder, ..."

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B
T Thomas_Blekinge skrev:
Ville köpa kaffe idag pÄ en mack i SkÄne. Kilen i kassan sa: vi har liten, stor och mellan. OK, sa jag, jag tar en mellanstor. Lymmeln sa: mellanstor finns inte. SÄ det fick bli teckensprÄk.
För mig Àr MELLAN inte nÄgon storleksangivelse utan att relatera till nÄgot. MELLANmjölk, mellanvarmt, mm. DÀrför sade jag mellanstor för att antyda att mellan relaterar till storlek. Trodde mellanstor var ett vanligt uttryck för att beteckna mellanstora storleken. UngefÀr som medium size.
Den omogna idioten fattade dock inte det och var dessutom otrevligt. Jag hÀmnades genom att betala kontant.
Liknande sak har hÀnt mig, trots att svenska Àr mitt modersmÄl. Jag tycker ocksÄ att mellan Àr ett ord som inte kan anvÀnds ensamt pÄ det sÀttet, dÀremot gÄr bra att sÀga som en hantverkare - jag kommer nÄgon gÄng mellan Ätta och sexton. DÄ passar det med ensamt mellan.

Jag stannade vid en mack för att fika. Gick in och bestÀllde ett par mackor och tvÄ mellanstora bryggkaffe, minns inte om jag betalade kontant eller med kort, men nÀr min medresenÀr tittade pÄ kvittot nÀr vi Äkt ivÀg visade det sig att jag fÄtt betala för stor kaffe (tvÄ stycken). Fattar de i kassan inte vad folk menar kan de vÀl frÄga, ska det vara sÄ svÄrt?

Mikael_L Mikael_L skrev:
För mig skulle nÄgot av dessa tre (fyra) ord ligga nÀrmare till hands
Mellanstorleken
Medelstor
Medel
eller Mellan.

Jag tyckte förövrigt att exemplet med den mellanstora skiftnyckeln var bra, Ätminstone kÀndes det som att det var nÄgot jag mycket lÀtt skulle kunna sagt. Att det skulle kÀnts lite konstigt och beordra nÄgon att ta fram "medelskiftnyckeln", eller den "medelstora skiftnyckeln", eller bara "mellanskiftnyckeln" eller "mellan skiftnyckeln" (usch det dÀr sista gjorde t.o.m lite ont)
Om man ber om den medelstora skiftnyckeln sĂ„ menar man naturligtvis den som Ă€r snĂ€ppet större Ă€n den som Ă€r exakt medel av storleken pĂ„ alla skiftnycklar. Till skillnad frĂ„n medianen, som Ă€r den som Ă€r i mitten om du lĂ€gger alls skiftnycklarna i storleksordning. Men ska de storleksgraderas i lĂ€ngd eller i gap? đŸ€” (gjorde det mellanont nu, eller bara medel?)

UrsĂ€kta mellanurspĂ„rat inlĂ€gg. 😉

• Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.