188 912 läst ·
2 816 svar
189k läst
2,8k svar
Svenska språket
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 629 inlägg
Själv förstod du inte skillnaden mellan ett pronomen och ett substantiv.B Bitterhetsakademin skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 629 inlägg
Detta är en språktråd, full med folk som är intresserade av språk.B Bitterhetsakademin skrev:
Vad förväntar du dig när du klankar ner på andras bristande språk och sedan själv skriver ett språkfel... 😆
Är du själv felfri, orkar inte gå igenom dina tvåtusen inlägg, hittade ett stavfel när du gnällde i inlägg 2293. Kasta inte sten i glashus eller termiter i trädito eller är ditt gnäll en senkommen reaktion över ditt missnöje med mina inlägg i elpristråden där du anklagade mig att vara lögnare på falska grunder.G gaidin skrev:
Tjänsteperson är väl redan etablerat....?Intet skrev:
Hörde på radion någon säga något jag aldrig hört förut -"gemene PERSON".
Så utomordentligt larvigt.
När kommer "Konsumentombudspersonen"?
"Styrpersonen"?
"Jungpersonen"?
"Barnombudspersonen"
"Tjänsteperson"?
De som inte begriper att "man" i dessa sammanhang redan är ett könsneutralt ord borde hålla flabben!😀
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 182 inlägg
Näeee. Tjänstehjon säger väl alla? Det var för övrigt den enda jag kunde utöver jungfru.
Nog är det nu ynkligt om en kvinna inte kan vara statstjänsteman och en karl inte kan vara dagistant.
Hur kvinnor i barnafödande ålder diskrimineras på arbetsmarknaden, och hur gynekologiska sjukdomar ofta går långt innan de tas på allvar i vården, och hur samhället ställer överstora krav på unga flickor så de till slut blir kollriga i bollen, det är viktiga frågor om anstår en riktig hedervärd feminist att bråka om.
Att bråka om benämningar är väl bara ett sätt att dra bort folks uppmärksamhet från sakfrågorna till någonting lämpligt ofarligt som går att driva utan att stöta sig med partietablisemanget (som förövrigt heter politruker på österbottniska).
Vi skall komma ihåg att i nutidens svenska har orden "mann" som ungefär betyder "arbetsför människa" och "maðr" som betyder "människa av karlkön" börjat uttalas lika och småningom smultit ihop i dagligt tal. Om någon känner sig påtrampad av det får de skilja åt dem på nytt som i nutida färöiska och isländska och litet äldre svenska.
Hur kvinnor i barnafödande ålder diskrimineras på arbetsmarknaden, och hur gynekologiska sjukdomar ofta går långt innan de tas på allvar i vården, och hur samhället ställer överstora krav på unga flickor så de till slut blir kollriga i bollen, det är viktiga frågor om anstår en riktig hedervärd feminist att bråka om.
Att bråka om benämningar är väl bara ett sätt att dra bort folks uppmärksamhet från sakfrågorna till någonting lämpligt ofarligt som går att driva utan att stöta sig med partietablisemanget (som förövrigt heter politruker på österbottniska).
Vi skall komma ihåg att i nutidens svenska har orden "mann" som ungefär betyder "arbetsför människa" och "maðr" som betyder "människa av karlkön" börjat uttalas lika och småningom smultit ihop i dagligt tal. Om någon känner sig påtrampad av det får de skilja åt dem på nytt som i nutida färöiska och isländska och litet äldre svenska.
Det verkar onekligen ynkligt. Men jag tycker nog de som kallas statstjänstemän som dagisfröknar kan vara såväl man som kvinna, ja att de kan ha vilket kön som helst. Men det kanske finns lokala variationer på det.H heimlaga skrev:
Men om vi skall tala om ynkligheter tycker jag det är ynkligt att ingen av Sveriges feministiska regeringar har sett till att Sveriges tronarvinge kan få bli Kung. Att man fortfarande reserverar den titeln till män är minst sagt efterblivet om man tänker på att redan de gamla egyptierna hade ett könsneutralt ord för motsvarande. Kungariket Egyptens ledare kallades Farao. En titel som Farao Cleopatra hade redan för över 2000år sedan.
I Sverige duger inte vår tronarvinge till att bli Kung, så hon kommer att bli Drottning istället.
Vår nuvarande regents äkta maka är Drottning hennes man Kung. Men inte ens Victorias man får bli Kung. Kungariket Sverige kommer bli utan Kung när Victoria och därefter Estelle tar över. Ynkligt var ordet.
Vi kanske skulle avskaffa båda titlarna Kung och Drottning. De behövs knappast när vi har det fiffiga "statstjänsteman".
Hens majestät statstjänsteman Victoria är väl könsneutralt så det räcker?
Ja, allt efter Gamla Testamentet är bara skit...!B Bitterhetsakademin skrev:Inte lätt att hänga med i svängarna, håller fast vid nionde upplagan av SAOL så slipper man det politiskt influerade nyspråket och konflikter kring detta. I den upplagan kallas en spade fortfarande för en spade och inget annat. Den är till stor del mitt rättesnöre och anser mig nog behärska mitt modersmål om än icke till fulländning så i varje fall gott nog.