Byggahus.se

Svenska språket

1. K
    Medlem · Nivå 10
    Svenska språket utvecklas och förändras. Nu har det ju gått mer än ett halvt sekel sedan man fick lära sig grunderna och regler. Det är svårt att vänja sig vid förändringar och det liksom sticker till någonstans inne i huvudet när jag t ex ser flexiblare, aktivare, kändaste, nöjdaste etc
    Är det fler än jag som upplever det eller anammar ni snabbt nytt sätt att hantera språket?

2. K
    Husägare · Nivå 12
    Japp, jag får med ont i ögonen ibland. Finns ju massor med exempel, men något som stör mig är bland annat ”de och dem”.

• Laddar…
  3. 5
    Husspekulant · Nivå 9
    Som föregående skribent så finns det många exempel, men det som kan reta mig ibland är när man använder engelska ord eller försvenskade engelska ord, istället för att använda det svenska ordet.
    Gäller både privat och inom TV/tidningar/radio.
    Sen är det särskrivningar, inte pga att man har dyslexi, svenska som andraspråk etc. Utan för att man är för lat för att ändra

4. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Ja det stöter ibland ( =ganska ofta ). Hur ska man som tekniker tolka t.ex. konstnärsmaterial, när prylen ( en målarpensel ) består av järnplåt+ trä+ mårdhår ? I min värld består, i detta fall, konstnärsmaterielet av en pensel , bestående av materialen järn, trä och mårdpälshår.

5. K
    Medlem · Nivå 10
    Ja, precis, de finns dom som använder hela engelska fraser mitt i en mening; totally fucked up

6. 5
    Husspekulant · Nivå 9
    Beroende på ålder så används det ju för att låta lite "fränare" dvs tonårssnack.
    Det jag åsyftade var mer "Vad är login'et / passwordet". Där man kan säga vad har du för användarnamn /lösenord, osv.

7. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Oh! En gnälltråd!

Jag har stört mig länge på "addera", jag föredrar ordet "lägga till".

• Laddar…
  8. Robert63
    Medlem · Nivå 8
    Det är som att snubbla med ögonen varje gång man läser en text där de misshandlar de och dem. Snälla, använd DOM om det nu är så jäkla svårt.

9. Tss
    Medlem · Nivå 7
    Jag gillar uttrycket "ORKA !" sammanfattar på ett enkelt sätt :cool:

10. optimum
    Medlem · Nivå 10
    Ja visst, det snackas om pozidrive och torx och massa skit.
    Vart är vi på väg.

Vad är det för fel på spik? sådant fattar alla.

Minsta barn kan stava till "S P I K"

11. L
    Medlem · Nivå 14
    Ett ord, som som jag verkligen ogillar men har tvingats acceptera, är ordet "hen".

Jag kan köpa att man använder hen för att tala om en person i allmänhet, men när man kallar sin fru eller sina barn för hen så har det gått för långt. Vet man inte vilket kön ens fru har?

Nu är det här ordet så laddat, så jag har nog startat århundradets skitstorm. Bäst jag duckar under skrivbordet. :D

12. jac
    Medlem · Nivå 14
    "Addera" tycker jag kan vara helt rätt i vissa sammanhang, det är ju ett ord som väl funnits i svenska språket ganska länge. Men jag tror jag förstår av du menar.

Att använda "de" och "dem" felaktig kan faktiskt ofta, inte alltid, göra en text väldigt svårtolkad. Men det är väl snarare okunskap och/eller lathet än en språklig förändring så det kanske vi ska lämna därhän i denna tråden.

13. Raskus
    Medlem · Nivå 10
    Instämmer med föregående talare. Kräks lite i munnen varje gång jag hör det användas.

14. Rkarlsson
    Medlem Nivå 5
    Jag stör mig på;
    Tjenare bror.

Och sådant här skit;
    Hon ba går fram så här spin under, ba, paam och så in

I skriftlig form så bryr jag mig inte så mycket om man förstår meningen.
    Men när du talar så tala för fan rent och inte om du kommer från Skåne som om du kom från Mars.
    I tal tycker jag personer som säger ofta i nästan varje mening är jobbiga.

Jajamen så äre .

15. -RB-
    Renoverare · Nivå 13
    Ah, du menar "plussa"! ;)

• Laddar…