171 673 läst ·
2 447 svar
172k läst
2,4k svar
Svenska språket
Varken broder som användes i gammal svenska och brorsan har jag inte noterat, utan det var "bror" som på senare tid slentrianmässigt förekommer i vissa kretsar utan att vara släktrelaterat.
Sedan används väl broder också vid tilltal av medlemmar i ordensammanslutning eller lite mera högtidliga sammanhang.
Sedan används väl broder också vid tilltal av medlemmar i ordensammanslutning eller lite mera högtidliga sammanhang.
Varken brukar följas av eller, inte av 'och' innan det andra exemplet...A AndersS skrev:Varken broder som användes i gammal svenska och brorsan har jag inte noterat, utan det var "bror" som på senare tid slentrianmässigt förekommer i vissa kretsar utan att vara släktrelaterat.
Sen undrar jag lite över 'inte' som kommer innan 'noterat' - menar du att du har noterat broder och brorsan? 🤔
Varför är det 'naturligtvis' den skiftnyckel som är snäppet större än medelstor som ska väljas?R roger.lehrberg skrev:Om man ber om den medelstora skiftnyckeln så menar man naturligtvis den som är snäppet större än den som är exakt medel av storleken på alla skiftnycklar. Till skillnad från medianen, som är den som är i mitten om du lägger alls skiftnycklarna i storleksordning. Men ska de storleksgraderas i längd eller i gap? 🤔 (gjorde det mellanont nu, eller bara medel?)
Ursäkta mellanurspårat inlägg. 😉
Har du samma urvalsprincip vid medianen om man har ett jämnt antal skiftnycklar?
Vill påstå att det inte gjorde ont alls, men lite frågor uppstod. 😉
Men det säger ju sig självt: Den medellilla är den som är snäppet mindre. 🙄 Om jag har ett jämnt antal skiftnycklar så kan jag lösa problemet genom att köpa mig en till.😀T Testarn skrev:
Jag visste att det fanns en smidig lösning på problemet med jämnt antal skiftnycklar, en som dessutom ligger i linje med forumets allmänna riktlinjer kring verktygsinköp.😂R roger.lehrberg skrev:
Att jag inte kom på det själv... 🙄
Nu blev jag ju tvungen att kolla ifall JAG har något sådant missbruk, och minsann, hittar jag inte hela 8 st tillfällen, borträknat de två i denna tråden.Alfredo skrev:
Mest "Mellanstor stad" (ort, kommun) - 4 träffar, och det är ju ganska ursäktligt kan jag tycka, för mellanstor stad (ort, kommun) är väl ändå ganska etablerat?
Sen hade jag ett "Mellanstor firma" och en "mellanstor bil"
Sen har jag tydligen lyckats skriva "mellanstor solcellsanläggning" och "mellanstor kontaktor", och den där sista börjar svida lite i språkögat.
Jag tycker i alla fall att Thomas Blekinge kan få gå fri, jag kommer i alla fall verkligen inte kasta den första stenen.
Se "herr-/broder-transformation" på https://wiki.basvrak.se/wiki/Ordbok#HA AndersS skrev:Varken broder som användes i gammal svenska och brorsan har jag inte noterat, utan det var "bror" som på senare tid slentrianmässigt förekommer i vissa kretsar utan att vara släktrelaterat.
Fast, som useless försökte få dig att förstå, så är det ett helt korrekt ord. Jag använder det. Inget konstigt alls, och om man nu inte själv använt det så var det väl glasklart vad det betyder.Nötegårdsgubben skrev:
Att använda det svenska ordet "mellanstor" bör man naturligtvis inte anmärka på rent generellt.Mikael_L skrev:
Tyvärr kastade nog jag första stenen. Men det gällde beteendet att avsiktligt leka språkpolis och insistera på att macken skall byta namn på en produkt de kallar "mellan" till "mellanstor". Eller att avsiktligt använda en synonym som den man talar med inte förstår.Mikael_L skrev:
En mack får kalla sina produkter precis vad de vill. "Mellan" tycker jag fungerar utmärkt som namn.