Varken broder som användes i gammal svenska och brorsan har jag inte noterat, utan det var "bror" som på senare tid slentrianmässigt förekommer i vissa kretsar utan att vara släktrelaterat.
Sedan används väl broder också vid tilltal av medlemmar i ordensammanslutning eller lite mera högtidliga sammanhang.

T
A AndersS skrev:
Varken broder som användes i gammal svenska och brorsan har jag inte noterat, utan det var "bror" som på senare tid slentrianmässigt förekommer i vissa kretsar utan att vara släktrelaterat.
Sedan används väl broder också vid tilltal av medlemmar i ordensammanslutning eller lite mera högtidliga sammanhang.
Varken brukar följas av eller, inte av 'och' innan det andra exemplet...
Sen undrar jag lite över 'inte' som kommer innan 'noterat' - menar du att du har noterat broder och brorsan? 🤔

T
R roger.lehrberg skrev:
Om man ber om den medelstora skiftnyckeln så menar man naturligtvis den som är snäppet större än den som är exakt medel av storleken på alla skiftnycklar. Till skillnad från medianen, som är den som är i mitten om du lägger alls skiftnycklarna i storleksordning. Men ska de storleksgraderas i längd eller i gap? 🤔 (gjorde det mellanont nu, eller bara medel?)

Ursäkta mellanurspårat inlägg. 😉
Varför är det 'naturligtvis' den skiftnyckel som är snäppet större än medelstor som ska väljas?

Har du samma urvalsprincip vid medianen om man har ett jämnt antal skiftnycklar?

Vill påstå att det inte gjorde ont alls, men lite frågor uppstod. 😉

T Testarn skrev:
Varken brukar följas av eller, inte av 'och' innan det andra exemplet...
Sen undrar jag lite över 'inte' som kommer innan 'noterat' - menar du att du har noterat broder och brorsan? 🤔
Fundera på så kanske du kommer på något. 😂😇

• Haha
Testarn
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Varför är det 'naturligtvis' den skiftnyckel som är snäppet större än medelstor som ska väljas?

Har du samma urvalsprincip vid medianen om man har ett jämnt antal skiftnycklar?

Vill påstå att det inte gjorde ont alls, men lite frågor uppstod. 😉
Men det säger ju sig självt: Den medellilla är den som är snäppet mindre. 🙄 Om jag har ett jämnt antal skiftnycklar så kan jag lösa problemet genom att köpa mig en till.😀

• Haha
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
T
R roger.lehrberg skrev:
Men det säger ju sig självt: Den medellilla är den som är snäppet mindre. 🙄 Om jag har ett jämnt antal skiftnycklar så kan jag lösa problemet genom att köpa mig en till.😀
Jag visste att det fanns en smidig lösning på problemet med jämnt antal skiftnycklar, en som dessutom ligger i linje med forumets allmänna riktlinjer kring verktygsinköp.😂

Att jag inte kom på det själv... 🙄

• Haha
  • Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Kan tillägga att jag tidigare skrev att jag ärligt talat inte visste om jag brukar använda ordet och med hjälp av det eminenta verktyget forumsök konstaterade jag att vi båda, bortsett från denna tråd, hade var sitt nyttjande här på forumet. I hederlighetens namn visar jag även mitt missbruk. 😂
Nu blev jag ju tvungen att kolla ifall JAG har något sådant missbruk, och minsann, hittar jag inte hela 8 st tillfällen, borträknat de två i denna tråden.
Mest "Mellanstor stad" (ort, kommun) - 4 träffar, och det är ju ganska ursäktligt kan jag tycka, för mellanstor stad (ort, kommun) är väl ändå ganska etablerat?

Sen hade jag ett "Mellanstor firma" och en "mellanstor bil"

Sen har jag tydligen lyckats skriva "mellanstor solcellsanläggning" och "mellanstor kontaktor", och den där sista börjar svida lite i språkögat.

Jag tycker i alla fall att Thomas Blekinge kan få gå fri, jag kommer i alla fall verkligen inte kasta den första stenen.

• Haha
  • Gilla
Testarn och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen har jag tydligen lyckats skriva "mellanstor solcellsanläggning" och "mellanstor kontaktor", och den där sista börjar svida lite i språkögat.
Trösta dig med att du verkar fullkomligt ensam på hela stora vida internätet om den kombon.... 😂🙃🤓

Google-sökning efter "mellanstor kontaktor" med resultat från Byggahus.se om effektutveckling och laddboxar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Älska
Jansson69 och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Se "herr-/broder-transformation" på https://wiki.basvrak.se/wiki/Ordbok#H

• Gilla
Smygnorden
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Kom igen nu brorsan😉😁
Det stavas "bruschan". 💂‍♂️

• Gilla
  • Haha
Krilleman och 3 till
  • Laddar…
J
H hhallen skrev:
Det stavas "bruschan". 💂‍♂️
Det beror givetvis på vilken dialekt och modersmål man har!

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns rimligen bara två accepterade skalor för blöta
J Jansson69 skrev:
Det beror givetvis på vilken dialekt och modersmål man har!
Finns bara ett modersmål: annat.

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har ju inte gått SFI så jag får nog anmäla mig.
👍Helt seriöst menar jag att du skulle kunna lära ut mycket om svenska språket på SFI.
De behöver kompetenta lärare. (allvarligt menat och inte det minsta ironi!)

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du någonsin sagt mellanstor, @useless?

Jag tycker @Thomas_Blekinges spaning är intressant men att det är lika bra att han som invandrare får veta att det inte är ett naturligt sätt att uttrycka sig på på svenska.
Fast, som useless försökte få dig att förstå, så är det ett helt korrekt ord. Jag använder det. Inget konstigt alls, och om man nu inte själv använt det så var det väl glasklart vad det betyder.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker i alla fall att Thomas Blekinge kan få gå fri,
Att använda det svenska ordet "mellanstor" bör man naturligtvis inte anmärka på rent generellt.
Mikael_L Mikael_L skrev:
jag kommer i alla fall verkligen inte kasta den första stenen.
Tyvärr kastade nog jag första stenen. Men det gällde beteendet att avsiktligt leka språkpolis och insistera på att macken skall byta namn på en produkt de kallar "mellan" till "mellanstor". Eller att avsiktligt använda en synonym som den man talar med inte förstår.

En mack får kalla sina produkter precis vad de vill. "Mellan" tycker jag fungerar utmärkt som namn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.