49 975 läst ·
1 074 svar
50k läst
1,1k svar
Svårt att hyra ut nyproduktion till "marknadspris"
Ja det är en klar nackdel med hur man byggt den spårburna kollektivtrafiken i Stockholm, det är ju enligt principen av en stjärna med City (o kanske Odenplan numera) som mittpunkt och sedan går allting ut därifrån. Så ska man på tvären behöver man först in till city och sedan ut igen, alternativt göra så många byten att det går fortare att cykla även om det är 1 mil.Claes Sörmland skrev:
Sen är det ju så att om man inte jobbar i samma vädersträcksdel som man bor i Stockholm så blir det väldigt lång pendling mellan jobb och bostad. Och vi ska inte prata om hur svårt det är att röra sig öst-väst i norra Stockholms förorter utan bil. Det är väldigt långt mellan Barkarby och Täby med SL t ex. Med bil går det snabbt.
Sedan är ju allting relativt, har kollegor som pendlar från andra städer. Själv har jag en dryg halvtimme dörr till dörr men jobbar även hemifrån så för mig är det inte ett problem.
Det är väl snarare så att bostäder har byggts utefter områden där man först anlade spårvägar. Alltså spåren aningen före bostäderna. Nu försöker man göra bättre tvärförbindelser med nya spårvagnslinjer i Stockholm men det går bara sådär får man väl säga.T TypRätt skrev:Ja det är en klar nackdel med hur man byggt den spårburna kollektivtrafiken i Stockholm, det är ju enligt principen av en stjärna med City (o kanske Odenplan numera) som mittpunkt och sedan går allting ut därifrån. Så ska man på tvären behöver man först in till city och sedan ut igen, alternativt göra så många byten att det går fortare att cykla även om det är 1 mil.
Det var dock ett svar till @Claes Sörmland inlägg https://www.byggahus.se/forum/threa...duktion-till-marknadspris.554058/post-6284586T TypRätt skrev:
Ok, sant låt oss säga 25min och att vi flyttar oss till april nästa år då de öppnar nya uppgången till Barkarbybron så att de stackars Barkarbystadsborna inte behöver gå 10 minuter extra för att komma till andra sidan perrongen. Samt att vi väljer någon som bor i husen närmast bron. =)K Kane skrev:
Det är ju dock rätt vanligt att man inte räknar med gångtid när man avger hur långt det är till en plats då det helt avgörs vart i närheten personen bor. Jag skulle också säga att Barkarbystan ligger 20 min från City men det är ju helt klart inte 20min hem till någon som bor i de bortre delarna.
Likväl ska de ha tunnelbana men det saknas 3 miljarder som Järfälla kommun ska bidra med.T TypRätt skrev:Ok, sant låt oss säga 25min och att vi flyttar oss till april nästa år då de öppnar nya uppgången till Barkarbybron så att de stackars Barkarbystadsborna inte behöver gå 10 minuter extra för att komma till andra sidan perrongen. Samt att vi väljer någon som bor i husen närmast bron. =)
Det är ju dock rätt vanligt att man inte räknar med gångtid när man avger hur långt det är till en plats då det helt avgörs vart i närheten personen bor. Jag skulle också säga att Barkarbystan ligger 20 min från City men det är ju helt klart inte 20min hem till någon som bor i de bortre delarna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Att det är svårt att i lågkonjunktur hyra ut dyra hyresrätter i pseudostad på en åker i Järfälla bevisar som jag ser det just ingenting.
Barkarby”staden” är kass för att det är en förortsenklav med stadsambitioner. Den saknar närmast all naturlig koppling till staden i stort. Det är 5*5 stadskvarter utan vardagskopplingar till något alls.
Mindre än Hammarby sjöstad, som de öppna kvarteren till trots är bättre genom sin egen storlek och relativa centralitet, men nästan lika kasst hopbyggd med stan i övrigt. Avsaknaden av kopplingar till Hammarbyhöjden är närmast kriminella i sin planmässiga uselhet.
En stad behöver en stadsväv med många gator som binder ihop vardagskontakter åt alla håll. Det har vi inte fått i någon nyproduktion sen före modernismens vidriga människofientliga inträde.
Att till och med DN:s i huvudsak socialdemokratiska ledarsida fått upp ögonen för att det som är populärt måste få kosta så att det kan komma mer av det medan dåligt planerade stadsdelar förtjänar att straffas prismässigt låter lovande. Att de skulle hänfallit åt någon utrerad nyliberalism låter dock mindre sannolikt.
TS verkar dock ha en lika skev bild av marknadsekonomi som av vilken typ av bostäder folk helst vill ha (det är villor), så jag gissar att bedömningen av ledartextens vinkel är klart överdriven.
Barkarby”staden” är kass för att det är en förortsenklav med stadsambitioner. Den saknar närmast all naturlig koppling till staden i stort. Det är 5*5 stadskvarter utan vardagskopplingar till något alls.
Mindre än Hammarby sjöstad, som de öppna kvarteren till trots är bättre genom sin egen storlek och relativa centralitet, men nästan lika kasst hopbyggd med stan i övrigt. Avsaknaden av kopplingar till Hammarbyhöjden är närmast kriminella i sin planmässiga uselhet.
En stad behöver en stadsväv med många gator som binder ihop vardagskontakter åt alla håll. Det har vi inte fått i någon nyproduktion sen före modernismens vidriga människofientliga inträde.
Att till och med DN:s i huvudsak socialdemokratiska ledarsida fått upp ögonen för att det som är populärt måste få kosta så att det kan komma mer av det medan dåligt planerade stadsdelar förtjänar att straffas prismässigt låter lovande. Att de skulle hänfallit åt någon utrerad nyliberalism låter dock mindre sannolikt.
TS verkar dock ha en lika skev bild av marknadsekonomi som av vilken typ av bostäder folk helst vill ha (det är villor), så jag gissar att bedömningen av ledartextens vinkel är klart överdriven.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Visst är det det. Men TS å sin sida skrev om att folk flyttar till villor för att det inte finns nog många stora lägenheter, vilket både är en generalisering och fel.Alfredo skrev:
Undersökningar visar att småhus både är den mest efterfrågade boendeformen och den bostadstyp som har i särklass högst andel nöjda boende.makhno_ skrev:
Så jag kan leva med att inte ha beskrivit alla delar av verkligheten. För egen del bor jag exempelvis i bostadsrätt och är nöjd med det.