Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För egen del bor jag exempelvis i bostadsrätt och är nöjd med det.
Antar det är en villa med bostadsrätt då? 😂 Du behöver inte svara... 😳

Alfredo Alfredo skrev:
Antar det är en villa med bostadsrätt då? 😂 Du behöver inte svara... 😳
Det är på femte våningen i ett flerbostadshus.

Att städer, i synnerhet tätbebyggda städer, är något bra säger jag verkligen inte emot. Det är dynamiska platser som driver utveckling och förändring. Men faktum kvarstår, det är inte vad de flesta av oss i första hand efterfrågar när det kommer till boende.

25 kvarter på en åker i Järfälla är dock inte en stad, så att det inte är det som lockar dem som söker det urbana torde inte ens kunna överraska en arkitekt.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nej det var nog ingen som trodde folk skulle flytta till Barkarbystaden för att de ville bo i centrala Sthlm. Tanken var väl att locka med närhet till Kista (utan att behöva bo i Kista) rimlig förbindelse in till stan och nya trevliga lägenheter. Även en hel del nöjen som inomhus skidcenter och andra anläggningar var planerade. När sedan byggkrisen kom försvann planerna på en del kvarter, eller i alla fall sköts på framtiden. Då kundunderlaget inte längre spås vara lika attraktivt ströps planerna på skidanläggningen och det mesta annat med verkade helt plötsligt rätt flytande. Något sjukhus blev det inte heller osv. Så kvar blir i alla fall just nu mest bara väldigt mycket bostäder. När mer av allt börjar bli klart kanske det blir bra, husen ser så när som ett helt ok ut. Det hus jag inte gillar ser precis ut som de i Tensta, grått utan dekorativa inslag. Men det finns trevliga parker för barnfamiljer nära till all form av shopping och rimliga kommunikationer när man vill någon annanstans. Men mysigt är det absolut inte och även helt utan charm.

Personligen skulle jag gärna bo i ett trevånings-”townhouse” gärna placerat på en tvärgata till Karlavägen i city. Så om ni råkar ha en förmögenhet över så tänk på mig 😆

Radhus med klassisk brun fasad och smidesjärnstrappor, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ denna från NY

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Och östra Kista är ju snart öde. En stor del av husen saknar hyresgäster (företag) från vån tre och uppåt. Kan ju inte dröja länge innan fastighetsägare börjar riva dessa fastigheter, eller möjligen börjar bygga om en del av dem till bostäder, trots att de ligger på "fel sida" av T-banan. De måste bara få bygglov till detta först...

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Tänk dig att du har en lägenhet som du kan hyra ut för 22000 kr/månad om du hittar rätt hyresgäst. Ungefär en sådan om året dyker upp. Om du istället vill ha en hyresgäst omdelbart så finns det en som är beredd att betala 18000 kr/månad. Hyr du då ut för 18000 kr eller sitter du kvar med en tom lägenhet?
Då får de väl sluta gnälla om att lägenheterna står tomma. Det är en medveten risk de tar, de hoppas på att det förr eller senare kommer nån som är beredd att betala den där hyran.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Visst är det det. Men TS å sin sida skrev om att folk flyttar till villor för att det inte finns nog många stora lägenheter, vilket både är en generalisering och fel.
Nu vet jag inte hur det ser ut idag, men när vi köpte vår villa i slutet av 90-talet konstaterade vi att de första åren kostade vårt boende (lån, drift etc) mindre än om vi hade bytt från vår 2:a till en 4:a. Kruxet är alltså, som jag ser det, att hyresrätter är för dyra i relation till vad man får för pengarna. Och bostadsrätter ska vi inte tala om, månadsavgifterna brukar vara i samma storlek som hyran för motsvarande hyresrätt och ovanpå det har man ett lån som ska betalas.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Nu vet jag inte hur det ser ut idag
God självinsikt.
N Nerre skrev:
Kruxet är alltså, som jag ser det, att hyresrätter är för dyra i relation till vad man får för pengarna.
Det kan man ju tycka subjektivt, men eftersom de oftast inte bär sig jämfört med andra upplåtelseformer är det objektivt fel.
N Nerre skrev:
bostadsrätter ska vi inte tala om, månadsavgifterna brukar vara i samma storlek som hyran för motsvarande hyresrätt och ovanpå det har man ett lån som ska betalas.
Då jämför du förmodligen en hyresreglerad hyresrätt med en fritt prissatt bostadsrätt. Det är en meningslös jämförelse. I nyproduktion med relativt marknadsmässiga hyresrätter (vilket alla inte är, men i många områden får man ta ut rimliga priser som värd) så är förhållandena inte alls så. Där är avgiftsdelen till en bostadsrätt kanske 25–50 % av hyran på en hyresrätt.

• Gilla
Riemann
  • Laddar…
Claes Sörmland
25 kvarter på en åker i Järfälla är dock inte en stad, så att det inte är det som lockar dem som söker det urbana torde inte ens kunna överraska en arkitekt.
Och tar man en promenad genom området får man inte uppleva mer än sex kvarter som mest. Fyra kvarter på de kortare gatorna.

Nej detta är inte stad. Och det vet ju de som har skapat denna förort. Precis som att DDR inte var en demokratisk republik så att man var tvungen att skriva in det i namnet, så är Barkarbystaden, ingen stad.

• Gilla
TypRätt
  • Laddar…
Claes Sörmland
N Nerre skrev:
Nu vet jag inte hur det ser ut idag, men när vi köpte vår villa i slutet av 90-talet konstaterade vi att de första åren kostade vårt boende (lån, drift etc) mindre än om vi hade bytt från vår 2:a till en 4:a. Kruxet är alltså, som jag ser det, att hyresrätter är för dyra i relation till vad man får för pengarna. Och bostadsrätter ska vi inte tala om, månadsavgifterna brukar vara i samma storlek som hyran för motsvarande hyresrätt och ovanpå det har man ett lån som ska betalas.
Det där är märkligt, att flerbostadshus är så dyra att bygga och underhålla att boende i dem blir dyrare än småhus. Å andra sidan har jag sett ett antal småhus byggas och de är idag enormt enkla och snabba att bygga. Lite schaktning på under en vecka, gjutning av en platta på en dag. Montering av husstomme på en dag, tak på en dag eller två. Och så efter att ha väntat på att plattan torkar i många veckor några veckors arbete att inreda huset och ordna med våtrum. Svårt att se att det kan bli enklare och billigare.

Flerbostadshus däremot kräver avancerade konstruktioner, kranar, betongelement, dyra centrala ventilationssystem, brandskyddshänsyn o s v. Och medan småhusägaren själv kan sköta driften av sitt småhus måste man i flerbostadshuset ta in proffs som kostar lön för det.

Logiken ger ett dyrare boende i lägenhet jämfört med småhus. Lägenhetsboende är bara vettigt om man vill bo mer centralt. I perifera Barkarby passar enkla och billiga småhus bättre.

• Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
Angående att de flesta vill bo i villor...till skillnad från flerbostadshus är de möjliga att uppföra i egen regi. Bara att köpa en tomt och sätta igång. Vad är problemet?

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Precis som att DDR inte var en demokratisk republik så att man var tvungen att skriva in det i namnet, så är Barkarbystaden, ingen stad.
Nåja. Suffixet -staden må vara överuttnyttjat och lite bajsnödigt, men jag skulle säga att både Hagastaden och Älvsjöstaden (som förstås borde kallas Hagastan respektive ingennting mer än Älvsjö) blir rimliga stadsdelar/nytillskott av god stadskaraktär.

I viss mån får man väl bara ha överseende med kommuners och byggbolags hyperboler.

N Nerre skrev:
månadsavgifterna brukar vara i samma storlek som hyran för motsvarande hyresrätt
Det där stämmer inte rent generellt även om det går att hitta sådana exempel.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Staffan-N skrev:
Angående att de flesta vill bo i villor...till skillnad från flerbostadshus är de möjliga att uppföra i egen regi. Bara att köpa en tomt och sätta igång. Vad är problemet?
Det är ju vad folk gör. Där det finns tomter.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Det där stämmer inte rent generellt även om det går att hitta sådana exempel.
I nybyggen brukar det ju årsavgiften ligga väldigt högt eftersom man har dolt lånen för de boende genom att lägga dem i föreningen.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lägenhetsboende är bara vettigt om man vill bo mer centralt. I perifera Barkarby passar enkla och billiga småhus bättre.
Jag är inte alls främmande för att det kan vara bra med flerbostadshus även i kranskommuner som Järfälla. Men då måste man antingen planera för större områden, ha en något intressantare miljö än Barkarbyfältet eller på ett vettigt sätt knyta ihop det med staden i övrigt.

Sannolikheten att man vill/kan/får bygga ihop med vare sig Akalla eller Hjulsta känns dock minimal. Järfälla kommer hålla sig på sin kant och området är därför för alltid dömt till tristess. Om än med tunnelbana.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.