49 981 läst ·
1 074 svar
50k läst
1,1k svar
Svårt att hyra ut nyproduktion till "marknadspris"
Det är ju så Kista och Akalla är byggt. Gångbroar en våning upp med följd att otrygghet upplevs eftersom du inte ser några förbipasserade bilar utan bara ödsliga gångbanor.makhno_ skrev:
Haha ditt förslag är för roligt för det är miljonprogrammet du beskriver. Generellt ligger trafiken en våning ner och du angör garage från en slinga. Fotgängare rör sig längs gångvägar och centrum som ligger ovanpå garage eller i högre liggande terräng.
En tysk arkitekt, Ludvig Hilberzeimer, var mig veterligen den som först skissade på iden. Han är känd för sina närmast dystopiska bilder och sina samarbeten med Mies van der rohe på stadsplaner och bebyggelse i USA. Tex Illinois Institute of Technology.
Kolla in den här snubben
[bild]
[bild]
[bild]
Det var inte en jämförelse mot just Barkarbystan, det är ju en liten klick av Järfälla. Barkarbystan är ju för övrigt trevligt i sig om man gillar lägenheter, det enda jag har emot det stället är att det är för få butikslokaler i botten på husen så när man går mellan huskropparna är det bara platta väggar utan fönster och gatuparkering. Med några få undantag är det inte mycket att se om man inte bor där.Huddingebo skrev:
Var på Lidingö var du då?
Lidingö har ju också tvingats bygga en del flerfamiljshus och där är det ju inte lika mysigt som de övriga 99% av landområdet..
Men fördelarna med områden som tex Lidingö handlar ju inte om att det är "finare" utan det handlar ju om vilken kategori människor som inte bor där i samma utsträckning.
Viktigt bland annat för de som har barn som går i skolan.
Senast jag var i Lidingö för några veckor sedan såg jag mest väldigt välmående villaområden och grönytor, parker och skog.
Barkarbystaden känns som ett getto i jämförelse.
Men slumpvalt kvarter på Lidingö:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Villor och smågator:
Del av Barkarby:
Logga in
Skapa konto
Järfälla eller Lidingö?
Vart är vi på väg?
Logga in
Skapa konto
Är det Ekholmsnäsbacken eller Brukets backe vi skymtar?
Lidingö eller Barkarby?
Logga in
Skapa konto
Är uppvuxen i Järfälla så är självklart lite färgad av det men Järfälla är överlag ett väldigt bra ställe att bo på, speciellt om man har barn.
Fast det där om otryggheten stämmer ju inte. Det blev stora protester när man skulle ta bort gångbroar och trafikseparering i Husby(?) eller var det nu var. Det har visat sig att folk faktiskt gillar trafikseparering vilket inte är så konstigt egentligen. Bilar är farliga på riktigt.P Pin skrev:
Jag gillar riktiga gator och "riktiga" städer men ser varför det så ofta blir på annat vis.
Redigerat:
Det ser ut som några av de nya husen i Barkarby bakom lägenhetshusen i Barkarbystaden. Jag gissar på Barkarby även om jag inte känner igen just det huset. Syriansk gräsmatta och Geländewagen är kulturella markörer. Inte svennar. Gissar på ganska dåligt läge och liten tomt och att allt krut har lagts på stort hus med mycket bling. Gissningsvis genomgående marmorgolv och endast svart och vitt i inredningen. Och kanske lite guld.T TypRätt skrev:
Ja det är ju bra att man inte riskerar bli påkörd av bilarna men gångbroar och ännu mer gångtunlar upplevs som otrygga. Jag har själv bott där några år för länge sedan och såg förfallet redan då som kulminerade för ett tag sedan när anställda på företagen på andra sidan tunnelbanespåren rånades hotades och trakasserades. Nu flyttar företag därifrån. Många till mall of scandinavia, som jag förutspår kommer gå samma väg.makhno_ skrev:
Fast det där om otryggheten stämmer ju inte. Det blev stora protester när man skulle ta bort gångbroar och trafikseparering i Hjulsta(?) eller var det nu var. Det har visat sig att folk faktiskt gillar trafikseparering vilket inte är så konstigt egentligen. Bilar är farliga på riktigt.
Jag gillar riktiga gator och "riktiga" städer men ser varför det så ofta blir på annat vis.
Jag har gått mycket i Kista och Akalla. Det är helt tvådimensionellt tänkt med några inkastade tredimensionella element i form av gångbroar. Vägarna skär av områdena. Husen ligger glest. Massor av buskar och skit runt gångbanorna.P Pin skrev:
Det jag tänkte var att helt täcka över bilarna. Kvarter med gågator mellan. Inga buskar eller gräsmattor. En stad med osynliga bilar och synliga fotgängare.
Der där med att "behöva" bil är ju intressant. Man behöver den för sin sommarstuga, sin båt, barnens hocketräning o.s.v.
Även dessa är såklart även något man "behöver".
Jag behöver en stadsnära herrgård. Varför har inte staten sett till att detta behov uppfylls?
Även dessa är såklart även något man "behöver".
Jag behöver en stadsnära herrgård. Varför har inte staten sett till att detta behov uppfylls?
En intressant detalj är att Hilberzeimer menade att städers centrum och periferi skulle få ny innebörd och att staden skulle decentraliseras. Det här är lite för nördig info för detta forum men men.makhno_ skrev:
Haha ditt förslag är för roligt för det är miljonprogrammet du beskriver. Generellt ligger trafiken en våning ner och du angör garage från en slinga. Fotgängare rör sig längs gångvägar och centrum som ligger ovanpå garage eller i högre liggande terräng.
En tysk arkitekt, Ludvig Hilberzeimer, var mig veterligen den som först skissade på iden. Han är känd för sina närmast dystopiska bilder och sina samarbeten med Mies van der rohe på stadsplaner och bebyggelse i USA. Tex Illinois Institute of Technology.
Kolla in den här snubben
[bild]
[bild]
[bild]
Man måste ju säga att han fått rätt med köplador vid vägar etc. centrum är i mångt och mycket som sagt en sorts nöjespark och plats för fritid och upplevelser.
Nästan, rätt. Det är i det som hette Barkarby innan Barkarbystaden tillkom, numera kallat Barkarby Villastad (Gamla Barkarby finns redan och ligger på andra sidan E18 dvs samma som Barkarbystaden). Huset ser ut att ligger på en trevlig gata och huset bredvid är rätt väl tilltaget det med. Men direkt in till där man bygger nya flerfamiljshus i Veddesta. Tomten är 1 374kvm så inte direkt liten tomt, men med pool på baksidan så är det inte mycket gräsmatta över. Men du har rätt i att övriga hus på gatan inte alls håller samma stil (Finns några till nya stora vräkiga villor) =)P Pin skrev:Det ser ut som några av de nya husen i Barkarby bakom lägenhetshusen i Barkarbystaden. Jag gissar på Barkarby även om jag inte känner igen just det huset. Syriansk gräsmatta och Geländewagen är kulturella markörer. Inte svennar. Gissar på ganska dåligt läge och liten tomt och att allt krut har lagts på stort hus med mycket bling. Gissningsvis genomgående marmorgolv och endast svart och vitt i inredningen. Och kanske lite guld.
Men det gillar jag med Barkarby allt finns, högt som lågt, men det var lite min poäng med stilen på Lidingö också. Radhuslängan är från Lidingö och ser precis ut som flertalet ställen runt om i Järfälla.
Ps vi tackar Google och hitta.se för deras medverkan.
Redigerat:
Finns några snarlika hus i Segeltorp och Huddinge. Är det så det ser ut när svennar kommer och ska bygga hus i Spanien, fastän tvärt om?T TypRätt skrev:Nästan, rätt. Det är i det som hette Barkarby innan Barkarbystaden tillkom, numera kallat Barkarby Villastad (Gamla Barkarby finns redan och ligger på andra sidan E18 dvs samma som Barkarbystaden). Huset ser ut att ligger på en trevlig gata och huset bredvid är rätt väl tilltaget det med. Men direkt in till där man bygger nya flerfamiljshus i Veddesta. Tomten är 1 374kvm så inte direkt liten tomt, men med pool på baksidan så är det inte mycket gräsmatta över. Men du har rätt i att övriga hus på gatan inte alls håller samma stil (Finns några till nya stora vräkiga villor) =)
Men det gillar jag med Barkarby allt finns, högt som lågt, men det var lite min poäng med stilen på Lidingö också. Radhuslängan är från Lidingö och ser precis ut som flertalet ställen runt om i Järfälla.
Ps vi tackar Google och hitta.se för deras medverkan.
Jo men jag får ju samma känsla när jag ser många av husen i Danderyd uppförda på 80-90 talet med, känns lite som en mindre kopia på hus från Beverly Hills inträngda på mycket mindre tomter. Ett ställe där villorna är mer homogent "spröjsade sekelskifteshus" är i Duvbo i Sundbyberg. Trevligt område men för dyrt. Eller ja i alla fall dyrare än jag vill ha det.S Staffan-N skrev:
Men är det inte lite tanken med dessa "-Staden" områden med att man bygger ett stadslikt centrum och sedan så småningom omgärdar det med småhusbebyggelse för att skapa en ny stadskärna där du på motsvarande vis finner allt så att man inte måste jämföra sig med "city". Att sedan ingen annan än de som gör planen tänker så är ju en annan sak.makhno_ skrev:
En intressant detalj är att Hilberzeimer menade att städers centrum och periferi skulle få ny innebörd och att staden skulle decentraliseras. Det här är lite för nördig info för detta forum men men.
Man måste ju säga att han fått rätt med köplador vid vägar etc. centrum är i mångt och mycket som sagt en sorts nöjespark och plats för fritid och upplevelser.
Senaste 15 årens nyproduktion, har i stort sett HELT styrts av exploatörerna och riskkapitalisternas agenda, att maximera avkastningen.makhno_ skrev:
Dom "formar" tyvärr våra samhällen "nuförtiden", och dom har inget intresse av ord som funktion, kvalité, trivsamt, lummigt, prisvärt, gediget, barnvänligt, samhällsfrämjande osv.
Och många kommuners katastrofala ekonomier, har sista 15 åren gynnat dessa "rötägg" & samhällssabotörer.