49 940 läst ·
1 074 svar
50k läst
1,1k svar
Svårt att hyra ut nyproduktion till "marknadspris"
Var ska du bo när du sagt upp lägenheten för att hyran är för hög? De flesta som har det problemet kan nog inte flytta från hyresrätt till bostadsrätt eller eget hus. Alternativet blir en mindre lägenhet eller en med lägre hyra/m2. I större städer är det kö till hyresrätterna så det är inget problem för hyresvärden. Skulle det vara ett problem att hyra ut och huset är i dåligt skick rivs det i avfolkningsbygder, alternativt blir det föremål för social dumpning. Sedan tror jag värden hellre accepterar en eller ett par tomma lägenheter mot att sänka hyran.BirgitS skrev:
Frågan får du ställa till hyresgästföreningen. Jag kan inte svara på hur förhandlingen gick till. Men man kan ju också se det som att om hyran går upp mycket så kommer en del att lämna sina lägenheter och bostäder står tomma, vilket ju sänker hyresinkomsten för fastighetsägarna, dvs. hyresrätterna blir olönsammare. Ett val mellan pest och kolera?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Det förekommer att unga vuxna flyttar tillbaks till sina föräldrar eller att pensionärer flyttar in hos sin barn. Det finns också de som flyttar runt bland sina kompisar.P Pin skrev:Var ska du bo när du sagt upp lägenheten för att hyran är för hög? De flesta som har det problemet kan nog inte flytta från hyresrätt till bostadsrätt eller eget hus. Alternativet blir en mindre lägenhet eller en med lägre hyra/m2. I större städer är det kö till hyresrätterna så det är inget problem för hyresvärden. Skulle det vara ett problem att hyra ut och huset är i dåligt skick rivs det i avfolkningsbygder, alternativt blir det föremål för social dumpning. Sedan tror jag värden hellre accepterar en eller ett par tomma lägenheter mot att sänka hyran.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Naturligtvis har de sina intressen att skydda. Att de bara skyddar insiders är tyvärr ett känt problem med den typen av halvstatliga intresseorganisationer.BirgitS skrev:
Det skulle man kunna. Men eftersom hyressättningen förhandlades ned till något annat än vad säljarna ville ha så tyckte de uppenbarligen inte så. Och vilka är då du och jag att överpröva deras val.BirgitS skrev:
Bi har inte för få bostäder. Vi har för många som vil ha ett eget boende. Hyresregleringen är inte ett problem i sig. Det skulle inte göra någon skillnad om bostäderna i storstäderna blev dyrare. Eller jo, det skulle öka segregationen. För de som har bra inkomstrr kommer ha råd och de stackars knegarna kommer bli tvingade utåt. De kommer qtt ta över bostäderna från socialfallen som pressas ut ytterligare än bit. De som äger fastigheterna i storstäderna kommer inte att lägga något kapital på nya fastigheter.
Som en liten bonus. Eftersom alla utsatta måste få bidrag för att klara av hyror etc. Tror alla är medvetna om vem som betalar den biten 🐣
Det är ganska orimligt att man ska öka hyrorna för fastigheter som har låga eller inga lån. Jämföra med nybyggnation med höga lån.
Som en liten bonus. Eftersom alla utsatta måste få bidrag för att klara av hyror etc. Tror alla är medvetna om vem som betalar den biten 🐣
Det är ganska orimligt att man ska öka hyrorna för fastigheter som har låga eller inga lån. Jämföra med nybyggnation med höga lån.
Tycker det är rimligt att hyrorna ser ut som dom gör i dagsläget. Det är så nära marknadshyror man kan komma. Det som finns nu är presumtionshyra på nybyggen så ...C cpalm skrev:
Jag har tjatat mycket om det men det är ingen ide att låtsas att bostäder fungerar som en ideal marknad.
Förutom alla sociala begränsningar, man kan rent praktiskt inte flytta fritt, så kan man inte producera nya bostäder som är mer attraktiva än gamla i storstäder pga läge och byggekonomi. Nästan alla andra "produkter" blir, skenbart bättre och i alla fall billigare. Att få till en marknad där det nya är dyrare och sämre fungerar inte.
Förutom alla sociala begränsningar, man kan rent praktiskt inte flytta fritt, så kan man inte producera nya bostäder som är mer attraktiva än gamla i storstäder pga läge och byggekonomi. Nästan alla andra "produkter" blir, skenbart bättre och i alla fall billigare. Att få till en marknad där det nya är dyrare och sämre fungerar inte.
Nja, SINK får du bara i 6 månaderA ajn82 skrev:
Skatteverket skriver ”Är du bosatt utomlands men arbetar i Sverige under en kortare tid än sex månader kan du ansöka om SINK”
Då e det faktiskt bättre omvänt.
Jobbar man i Danmark (jag gjorde det i 5 år) så kan man få ”forskerskat ” 32% flat upp till 7 år.
När jag jobbade var det 30% å 5 år.
Förutsätter månadslön över 70kkr
https://skat.dk/erhverv/ansatte-og-loen/udenlandsk-arbejdskraft/forskerskatteordningen
Jag tror reglerna du syftar på är för folk som bor i Sverige under en tidsbegränsad period, inte för de som kontinuerligt bor utomlands men jobbar i SverigeZ Zodde skrev:
https://www.skatteverket.se/privat/...askattisverige.4.18e1b10334ebe8bc8000325.htmlOm du är begränsat skattskyldig i Sverige ska du bara betala skatt för arbete du utfört i Sverige. Det du betalar är en särskild inkomstskatt för utomlands bosatta personer (SINK). Från och med den 1 januari 2018 är SINK 25 procent. Om du är artist eller idrottsman betalar du i stället särskild inkomstskatt för utomlands bosatta artister med flera (A-SINK). A-SINK är 15 procent.
Klicka här för att svara