56 470 läst ·
1 220 svar
56k läst
1,2k svar
Svårt att hyra ut nyproduktion till "marknadspris"
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 651 inlägg
Nej, men vi är många som av kostnadsskäl hellre importerar. Då (med efterfrågan) sjunker förstås den inhemska produktionen.H heimlaga skrev:
Man kan argumentera för att det är en säkerhetsrisk, men i övrigt är det en relativ ickefråga. Vissa saker producerar vi ett överskott av och exporterar, andra ett underskott och importerar.
Det första är det väl ingen som förespråkar, men det gör väl inte det andra sant ens om det skett? Huvuddelen av industriproduktionen är storskalig. ca 90 % är från företag med mer än tio anställda, 70–80 % från företag med mer än 50 anställda.H heimlaga skrev:
Ok. Är det något många försöker med? Jag känner många småföretagare i Stockholm. Alla i tjänstesektorn.H heimlaga skrev:
Sverige är större än Stockholm, eller ens universitetsstäderna. Och vi saknar varken jordbruk eller industri. Men det är inte där den stora tillväxten sker.H heimlaga skrev:
Jo. Senast var möjligen under första världskriget. Över hundra år sedan.H heimlaga skrev:
Det är förstås djupt sorgligt, men också över 150 år sedan.H heimlaga skrev:
Ja, och i Sverige led vi (kanske mindre) 1917. Men det är som sagt länge sen.H heimlaga skrev:
Det finns väldigt mycket småindustri. Fabriker med någon eller några man som tillverkar väldigt mycket både för lokalt bruk och för export.Nötegårdsgubben skrev:
Här i Österbotten är den branschen ganska stor och mycket viktig för landsbygden och arbetsmarknaden. Den sysselsätter mycket folk och inverkar påtagligt på utrikeshandelsbalansen.
I och omkring storstäderna finns den branschen överhuvudtaget inte. I Sverige är småindustrin allmänt svagare än här. Till stor del verkar det bero på att landsbyden i Sverige är mindre livskraftig.
Ytterst sett handlar det om detta: att jag som har förutsättningar ska se till att leva aningens under min inkomstförmåga för att ha sparade resurser för egen del - eller för att kunna hjälpa människor omkring mig. Det ger större trygghet än aldrig så mycket stöd från statliga bidrag (och med barn med särskilda behov är jag ganska medveten om hur det kan vara - huvudsakligen positivt och ibland mindre positivtNötegårdsgubben skrev:
att ha med exempelvis försäkringskassan att göra) och ger också möjlighet att hjälpa andra. De enskilt roligaste episoderna jag och min fru gjort med våra pengar under alla våra år tillsammans har handlat om när vi gett bort till andra. Inte när vi själva sparat eller konsumerat... även om det också kan vara kul!
Det är här som tex tomträtter och arrenden skulle kunna göra nytta. En privatperson får köpa en tomträtt, som kan bebyggas med en av kommunen från början satt husstorlek, vägar, avlopp, el mm finns vid tomtgräns. En fördel om husen kan varieras så det inte blir områden med exakt lika hus, utan det är variation men ändå sammanhållet i form, storlek osv. Byggloven ges frikostigt om man håller sig inom ramarna, så att man kan sätta igång och bygga direkt.A ajn82 skrev:Fast ökar inte bara markpriserna för att möta efterfrågan då?
Om man är villig att betala 5 MSEK för ett nybyggt hus på en viss adress, där huset kostade 4 MSEK att bygga, och tomten resten. Om man då kan bygga huset för 3 MSEK misstänker jag värdet på tomten ökat och äter upp det mesta så att priset fortfarande landar strax under 5 MSEK.
Helt enkelt som det är vad målgruppen har råd och är villiga att betala för den typen av boende.
Man får tomten med ett kontrakt, man har säg 1 år på sig att börja bygga och 2 år till att slutföra för att få behålla rätten, det kan vara på säg 10 år. Vill man sälja innan så äger man inte tomten, och kan således inte göra vinst på själva tomten, utan då kan en ny ägare få arrendera på 10 år och sen köpa loss. Troligen behöver kommunen inte förlora speciellt mycket mot att sälja till bolag. Den som bygger huset vet utköpspriset och vet sin arrendekostnad. Slipper lån och räntor mot denna avgift.
Då kan inte byggföretag skörta upp, då DE inte kan lägga vantarna på tomterna.
Nu verkar processen så lång, mark bara säljas till stora bolag. Konkurrensen blir obefintlig.
Med detta upplägg skulle områdena bebyggas av många olika villatyper från många olika byggföretag. Områdena bli mindre likartade och sterilt uppbyggda. Troligen kostnaderna hållas nere.
Skogsägare
· 23 651 inlägg
Ja, men dess andel av produktionen är blygsam.H heimlaga skrev:
Nja. Det håller inte för granskning.H heimlaga skrev:
Ok. Jag kan inte Österbotten, men nyss skrev du om Sverige och det stämde inte.H heimlaga skrev:
Det tror jag du har relativt rätt i.H heimlaga skrev:
Ja, eller att vi är ett rikare land.H heimlaga skrev:
Skogsägare
· 23 651 inlägg
Ok. Så du har praktiska, inte principiella, invändningar.J JavelinX skrev:Ytterst sett handlar det om detta: att jag som har förutsättningar ska se till att leva aningens under min inkomstförmåga för att ha sparade resurser för egen del - eller för att kunna hjälpa människor omkring mig. Det ger större trygghet än aldrig så mycket stöd från statliga bidrag (och med barn med särskilda behov är jag ganska medveten om hur det kan vara - huvudsakligen positivt och ibland mindre positivt
att ha med exempelvis försäkringskassan att göra) och ger också möjlighet att hjälpa andra. De enskilt roligaste episoderna jag och min fru gjort med våra pengar under alla våra år tillsammans har handlat om när vi gett bort till andra. Inte när vi själva sparat eller konsumerat... även om det också kan vara kul!
Klicka här för att svara