56 470 läst ·
1 220 svar
56k läst
1,2k svar
Svårt att hyra ut nyproduktion till "marknadspris"
Det har absolut ingenting med prestige att göra.L lbgu skrev:Det går ju inte att blunda för att mängder med politiska beslut tagits som haft en direkt följd att storstäderna ökat på bekostnad av övriga landet. En anledning kan ju vara att det ansågs som prestigefullt att ha stora städer. Eller så beror det på att de som styr oftast bor i Stockholm. Det är ändå helt uppenbart att makteliten under långa perioder verkar ha velat ha t.ex. ett större Stockholm och det är svårt att genomföra utan att det blir på bekostnad av övriga landet.
Det handlar om effektivitet, samverkan, samarbeten, klusteruppbyggnad, närvaro av högskolor, nära bra transporter och inte sällan sjöfart och många andra faktorer som världen över driver städers framväxt.
Hela idén med en stad är att allt blir effektivt och alla tjänar på det.
En av få nackdelar med städer är att bygggnadspriserna stiger pga det attraktiva läget.
Finns inget behov av bönder idag. De hade suttit hemma och levt på bidrag eftersom det inte finns någon försörjning i glesbygd för dem. Och lycka till att försöka låsa ute unga människor från städerna, särskilt de unga kvinnorna accepterar inte ett sådant liv.T TypRätt skrev:
Intressanta uppgifter! Man gjorde alltså om en del från bostadsrätter till ägarlägenheter?T TypRätt skrev:Ren killgissning här men jag tror inte att mer än 5% är tomma. Just Barkarbystaden är ju lite udda i och med att planen var att bygga lite bättre BRF och göra området för medel till övre medelklass område. Så mer tid har lagts på formgivning av hus och relativt många av dem har relativt stora lägenheter. Dvs de var aldrig byggda för att tillgodose det behov som finns i idag av billigare bostäder utan mer som ett bättre alternativ till Kista för de som jobbade där men kanske inte vill bo i det området, samt personer som jobbar i City med sin närhet till pendeltåg. Det som dödade förutsättningarna (enligt mig) var att marknaden dök mitt i projektet pga världsekonomi, pandemi mm. Lägenheterna blev klara men ingen ville flytta på sig när allting var så skakigt och priserna hade dykt på många håll så vem vill ta risken att signa sig på ett avtal för något som blir klart om 2 år när ingen kan spå vad det är värt om 2 år? Så den där övre medelklassen kom aldrig utan istället behövdes mycket göras om till ägarlägenheter (främst för att många från andra kulturer känner sig mer hemma med detta och även köper lägenheter som investering för uthyrning), eller hyresrätter. Med detta följde en helt annan klientel och området fick aldrig den positiva status som man tänkte sig.
Och det om övre medelklassområde mm, kan man läsa om det någonstans? Hur vet du detta?
Jasså....... om du inte äter....... hur håller du dig då vid liv?Claes Sörmland skrev:
Jag är född och uppvuxen i Järfälla och har bott här hela mitt liv med undantag för några år med studier och några år i Sundbyberg. Har följt detta projekt med intresse sedan start. Min mor jobbade även mycket mot/med våra politiker så känner flertalet av de som varit partiaktiva. Bästa kompisens pappa var även ansvarig för markupphandlingar för kommunen, så hört en del från det hållet med. Men mycket är ju från samtal under åren med de som jobbar med byggena och projektering när kommunen haft info möten och liknande.Huddingebo skrev:
Vad det gäller parkeringssituationen så åkta jag just en vända där igenom för jag var på Webhallen o ICA. Det verkar som väldigt många använder sin bil för att komma till jobbet för nu dagtid var i alla fall 75-80% av gatuparkeringarna tomma längs det stråket jag åkte.
Omtag med allt som gäller säkerhet innom bygg skulle sänka priserna.T TypRätt skrev:Precis, det är helt enkelt för dyrt att bygga. Vi måste tillbaka till tiden då hantverkare var B-laget, så kapa deras löner med 50%, lönedumpning är ända utvägen. Alternativt så skapar vi någon form av munkkloster där vi hämtar in fattiga från andra länder och utbildar dem i svensk byggstandard och sedan bor och arbetar dem inom företaget. Lönen är hårt slit, egen fil rakt genom pärleporten, samt mat och sovplats.
På mitt företag har vi helt olika priser i offerterna till när kunden själv inhandlar, eller om en stor byggare är inblandad, då får man slå på mint 100% för att det är så in i helvete omständigt att utföra jobbet.
Vad är omständigare? Det är väl timpris och antalet arbetade timmar som avgör kostnaden för kunden?Isakare skrev:
Nu är du väl lite väl kategorisk. Annars har du besynnerliga matvanor🙄.Claes Sörmland skrev:
Nog behöver vi bönder som odlar och producerar den mat vi äter. Allt kan inte importeras, och även sådant som kan importeras behöver vi ha en egen produktion av för beredskapsändamål.
Kan någon seriöst förklara för mig något jag inte förstår om hyressättning i nybyggda hyresrätter;
Varför har bostadsföretagen satt hyresnivåer som medför att lägenheterna inte blir uthyrda på grund av att folk inte har råd att bo där?
Jag förstår att de vill ha in kostnad för bygge+drift+vinst mm, men när lägenheterna står outhyrda så måste förlusten bli större än om de hade sänkt sina krav.
Är det inte viktigare att göra förlusten mindre genom att i varje fall få in 80% än 100%?
Jag hoppas verkligen inte att de har möjlighet att i ett sådant läge göra skatteavdrag för outhyrda lägenheter.
Varför har bostadsföretagen satt hyresnivåer som medför att lägenheterna inte blir uthyrda på grund av att folk inte har råd att bo där?
Jag förstår att de vill ha in kostnad för bygge+drift+vinst mm, men när lägenheterna står outhyrda så måste förlusten bli större än om de hade sänkt sina krav.
Är det inte viktigare att göra förlusten mindre genom att i varje fall få in 80% än 100%?
Jag hoppas verkligen inte att de har möjlighet att i ett sådant läge göra skatteavdrag för outhyrda lägenheter.
Om de sänker i detta området så blir det en press nedåt i andra områden också. Därför är det (hur konstigt det än må låta) billigare att låta lägenheter stå tomma.Methane skrev:
Kan någon seriöst förklara för mig något jag inte förstår om hyressättning i nybyggda hyresrätter;
Man har lagt lägenheter i malpåse efter konkursen av Northvolt i Skellefteå. Man skulle kunna hyra ut dem, men det skulle ge en prissänkning på lägenheter i allmänhet och dessutom leda till att andra lägenheter blir tomma istället.
Jag tror det händer relativt sällan att nybyggda lägenheter står outhyrda under lång tid (år). Även om det är trögt i början brukar de hitta hyresgäster så småningom. Jag har sett det hända i t.ex. Linköping, där jag bodde 2010-2021. Det byggdes fina nya hyreshus, t.ex. i Vallastaden nära universitetet. Alla klagade i högan sky över de astronomiska hyresnivåerna, och det tog ett tag innan husen fylldes. Men nu är såvitt jag vet i stort sett allt uthyrt.Methane skrev:
Det kan under en kortare tid (säg upp till ett år) vara bättre för en fastighetsägare att ha tomma lägenheter, om man tror att de kommer att bli uthyrda inom rimlig tid. Inga hyrestgäster => inget slitage, lägenheten ser fortfarande fräsch ut för intresserade som kommer för att titta på den. Färre hyresgäster => lägre kostnader för fastighetsskötsel, vatten m.fl. rörliga kostnader. Och kanske viktigast, om man hyr ut till väsentligt lägre hyra så finns det en inlåsningseffekt. Man kanske inte senare kan höja hyran till den nivå som skulle behövas, även om det då finns intressenter som skulle kunna tänka sig att betala denna hyra. Detta p.g.a. vår absurda hyresreglering.
Slutligen, apropå "skatteavdrag": Naturligtvis finns inga specifika avdrag för outhyrda lägenheter. Företag skattar för de vinster som redovisas i varje räkenskapsårs bokslut. Outhyrda lägenheter medför uteblivna intäkter och oundvikliga kostnader (räntor och vissa underhållskostnader), vilket drar ned resultatet. Det gör givetvis att skatten också blir lägre än den hade varit om lägenheterna hade varit uthyrda och genererat intäkter. Men detta är likadant för alla företag oavsett verksamhetstyp, och det kan inte gärna vara på något annat sätt.
H heimlaga skrev:
Tack jag klarar mig bra med att 1,5% av befolkningen sysselsatta i jordbruksnäringen. Och för varje år som går så blir det färre och färre. Och eftersom vi har ett svårt klimat i stora delar av landet så importeras mer och mer mat. Jag är beklagar, det är ingen näring som har potential att sysselsätta fler ungdomar än idag.H hhallen skrev: