56 470 läst ·
1 220 svar
56k läst
1,2k svar
Svårt att hyra ut nyproduktion till "marknadspris"
Vi måste ett högre pris för att ta höjd, jobbet som vi i normala fall gör på en dag, tar 2 dagar eller ännu längre.Huddingebo skrev:
Ska på ett jobb på måndag, de har nya regler, vi måste göra nya utbildningar, köpa nya kläder och ny hjälm mm.
Istället för att börja jobba kl 7, kan det ta hela dagen innan vi ens kommer in på bygget.
Det är sånt hela tiden på varje jobb.
Till en arbetsplats kom en chaufför för att leverera varor, han hade hjälm, skyddsskor och varselväst, d.v.s det normala. Det dög inte, han skulle som alla andra ha heltäckande varselkläder klass 2, skor med skaft mm.
Han fick åka därifrån, de som skulle ha grejerna fick rulla tummarna till dagen efter.
Ja, detta var ju lite mer nyanserat än "behövs inga bönder".Claes Sörmland skrev:
Tack jag klarar mig bra med att 1,5% av befolkningen sysselsatta i jordbruksnäringen. Och för varje år som går så blir det färre och färre. Och eftersom vi har ett svårt klimat i stora delar av landet så importeras mer och mer mat. Jag är beklagar, det är ingen näring som har potential att sysselsätta fler ungdomar än idag.
När mina morföräldrar blev arrendatorer för 65 år sedan var det på en gård (100 ha) som var traktens största. När de (efter att ha friköpt den) sålde för tio år sedan hade köparen tio gånger större yta under plogen - utan att vara traktens största gård. Förändringar går fort.Claes Sörmland skrev:
Tack jag klarar mig bra med att 1,5% av befolkningen sysselsatta i jordbruksnäringen. Och för varje år som går så blir det färre och färre. Och eftersom vi har ett svårt klimat i stora delar av landet så importeras mer och mer mat. Jag är beklagar, det är ingen näring som har potential att sysselsätta fler ungdomar än idag.
I min lilla socken står statarlängorna kvar vid godsen. I dag är det en enda heltidsanställd förvaltare som sköter hela jordbruket, det som krävde hundratals människor vid seklets början. Och detta är småskaligt jordbruk i någon mening.J JavelinX skrev:
Sedan - för att återknyta till något Heimlaga lyfte upp - Sverige är en udda fågel sett till att vi inte förväntas amortera lån under livstid. Familj i Norge förbluffas över lånereglerna här, med amorteringsfria lån - där är standarden amortering på 30 år. Det ska sägas att Norge skiljer sig från oss i det att en större del av vårt sparande ligger i värdepapper än i fastigheter (resursallokeringsproblematik är spännande!), men jämför vi Sverige med omvärlden så sticker vi ut. Och det gör oss illa räntekänsliga eftersom så många har stora lån med rörlig ränta.
Redan nu är bönderna för få för att långsiktigt kunna hålla igång produktionen.Claes Sörmland skrev:
Om man dessutom skall slå ihjäl alla andra landsbygdsnäringar så blir det slut på en stor del av den inhemska industriella produktionen också. Det är praktiskt taget omöjligt att dra igång en producerande småindustri i eller nära en storstad i dag. På grund av de höga fastighetskostnaderna. Om man inte längre möjliggör småindustri så finns det heller ingenting som kan växa till framtidens storindustri.
Sverige utan både jordbruk och industri blir fattigt............
Det är förresten inte så länge sedan som det var hungersnöd. För att den inhemska produktionen var för liten och importen stoppades.
Min farfars farfar var en av många som dog i hungertyfusen 1868. En epidemi som dräpte nästan enbart svårt undernärda men som välnärda i stort sett klarade utan problem. Han lämnade efter sig änka och oförsörjda barn.
Både 1917-1919 och 1944-48 var finland på yttersta gränsen mot verklig hungersnöd men klarade sig med ett nödrop.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 651 inlägg
Lev fattigt tills du blir gammal – dö rik.
Att amortera av sina huslån är genuint att offra sig för andra.
Att amortera av sina huslån är genuint att offra sig för andra.
Här där jag arbetar är det skogen som påverkat befolkningen - mekaniseringen för 70 år sedan förändrade allt. I vissa skogssocknar i Jämtland ökade befolkningen fram till ungefär 1960 - eftersom större uttag var möjliga om än med hög insats av mantimmar. Sedan kom motorsågen, traktorn, lastbilen... idag gör 4 personer (en skördare och en lastbil som vardera går i tvåskift) ett klart större arbete än vad drygt hundra helårsarbetare (huggare, bönder med häst för transporter, flottare) gjorde för 100 år sedan - trots att de senare jobbade dramatiskt längre dagar.Claes Sörmland skrev:
O ändå är trallabrädorna skitdyra!J JavelinX skrev:Här där jag arbetar är det skogen som påverkat befolkningen - mekaniseringen för 70 år sedan förändrade allt. I vissa skogssocknar i Jämtland ökade befolkningen fram till ungefär 1960 - eftersom större uttag var möjliga om än med hög insats av mantimmar. Sedan kom motorsågen, traktorn, lastbilen... idag gör 4 personer (en skördare och en lastbil som vardera går i tvåskift) ett klart större arbete än vad drygt hundra helårsarbetare (huggare, bönder med häst för transporter, flottare) gjorde för 100 år sedan - trots att de senare jobbade dramatiskt längre dagar.
Jag är principiellt tveksam till detta. Mina morföräldrar gav före (och efter) sin död ganska substantiella belopp till oss barnbarn. Kan jag få ge vidare till mina barn och barnbarn - delvis genom ett amorterat hus - så är det något gott och riktigt. Att det dessutom minskar systemriskerna på landsnivå är en bonus.Nötegårdsgubben skrev:
Tror nog att mycket är pga vi använder trä i så mycket större utsträckning att behovet drar upp priserna. Vi ska ju ha skithuspapper osså… vissa saker prioriteras högre.H heimlaga skrev:
Ok, jobb åt företag. Då kan det ju bli rejält krångligt. Gammal kollega jobbar idag med att räkna på jobb åt stora byggföretag så jag vet hur vansinnigt det kan vara.Isakare skrev:
Vi måste ett högre pris för att ta höjd, jobbet som vi i normala fall gör på en dag, tar 2 dagar eller ännu längre.
Ska på ett jobb på måndag, de har nya regler, vi måste göra nya utbildningar, köpa nya kläder och ny hjälm mm.
Istället för att börja jobba kl 7, kan det ta hela dagen innan vi ens kommer in på bygget.
Det är sånt hela tiden på varje jobb.
Till en arbetsplats kom en chaufför för att leverera varor, han hade hjälm, skyddsskor och varselväst, d.v.s det normala. Det dög inte, han skulle som alla andra ha heltäckande varselkläder klass 2, skor med skaft mm.
Han fick åka därifrån, de som skulle ha grejerna fick rulla tummarna till dagen efter.
Tänkte mer på jobb åt privatpersoner. Då är det väl mer kr per timme och krånglar kundens arbete pga uselt inköpta varor eller annat så drabbar det ju bara kunden med fler debiterade timmar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 651 inlägg
Ok. Vad är din principiella invändning?J JavelinX skrev:
Grattis! Då har du börjat på en hög nivå och har inte behövt genomgå den relativa fattigdom jag beskrev under dina egna familjebildande år.J JavelinX skrev:
Det är det absolut! Men det behöver som sagt vägas mot de uppoffringar man själv behöver göra för att producera överskottet.J JavelinX skrev:
Att du ger vidare är ju något annat än det jag beskrev.
Skogsägaren får nästan ingenting för massaved. Det brukar bara bli småpengar över när arbetet är betalat.T TypRätt skrev:
Fast industrin vill ha stora mängder nästan gratis massaved och har lyckats lobba igenom att storskaligt skogsbruk drivs med inriktning på att maximera mängden massaved. Inte mängden sågvirke. För att industrin tjänar mera på massaved.