56 331 läst ·
1 215 svar
56k läst
1,2k svar
Svårt att hyra ut nyproduktion till "marknadspris"
Ren killgissning här men jag tror inte att mer än 5% är tomma. Just Barkarbystaden är ju lite udda i och med att planen var att bygga lite bättre BRF och göra området för medel till övre medelklass område. Så mer tid har lagts på formgivning av hus och relativt många av dem har relativt stora lägenheter. Dvs de var aldrig byggda för att tillgodose det behov som finns i idag av billigare bostäder utan mer som ett bättre alternativ till Kista för de som jobbade där men kanske inte vill bo i det området, samt personer som jobbar i City med sin närhet till pendeltåg. Det som dödade förutsättningarna (enligt mig) var att marknaden dök mitt i projektet pga världsekonomi, pandemi mm. Lägenheterna blev klara men ingen ville flytta på sig när allting var så skakigt och priserna hade dykt på många håll så vem vill ta risken att signa sig på ett avtal för något som blir klart om 2 år när ingen kan spå vad det är värt om 2 år? Så den där övre medelklassen kom aldrig utan istället behövdes mycket göras om till ägarlägenheter (främst för att många från andra kulturer känner sig mer hemma med detta och även köper lägenheter som investering för uthyrning), eller hyresrätter. Med detta följde en helt annan klientel och området fick aldrig den positiva status som man tänkte sig.
Vad har avståndet till stan med saken att göra här? Det går ju fortare att ta pendeln in till stan och tar du bilen behöver du leta plats samt betala en vänsterarm för att ställa den någonstans i city. Det är ju i princip bara kulturlivet som inte finns inom gångavstånd (mat + nöjen).G Greger_08 skrev:
Förtydligande: Jag försvarar inte den dumma iden om att man inte behöver bil eller egen parkering, menar bara att den inte behövs mer eller mindre i Barkarbystan vs Stockholm city.
Om jag hade fått för mig att titta på lägenhet på ett ställe motsvarande Barkarbystaden så hade det varit för att det finns kollektivtrafik för nöjen och till flyg/tåg-resor och bil för att åka till jobbet (som också ligger längre ut, men i en annan kollektivtrafik-eker), samt att prisbilden är attraktiv. Nu är ju bara kollektivtrafikdelen uppfylld.T TypRätt skrev:
En av fördelarna att inte bo mitt i stan enligt mig är att det är lättare att ha bil och egen parkering.T TypRätt skrev:Vad har avståndet till stan med saken att göra här? Det går ju fortare att ta pendeln in till stan och tar du bilen behöver du leta plats samt betala en vänsterarm för att ställa den någonstans i city. Det är ju i princip bara kulturlivet som inte finns inom gångavstånd (mat + nöjen).
Förtydligande: Jag försvarar inte den dumma iden om att man inte behöver bil eller egen parkering, menar bara att den inte behövs mer eller mindre i Barkarbystan vs Stockholm city.
Dock så verkar ju det gälla nybyggda områden då man lyssnar för mycket på "proffsen".
Det där med att inte ha parkering till alla bostäder är ju något miljömuppigt som sprider sig. Det går ju bra att ha färre om du tex bygger studenbostäder nära kommunikationer eller skolorna i fråga men här var ju målet medelklass och då kanske man snarare pratar två bilar för vissa. Det finns mycket med Barkarbystan jag inte håller med om men den planerades ju under höjden av en bubbla så då verkade väl nästan allting möjligt. Skulle personligen inte heller bosätta mig där men inte för att jag tycker det är sämre än mycket annat utan bara för att jag verkligen gillade Sundbyberg (centrum) så skulle jag bo i lägenhet skulle det nog bli dit igen, men har inte några planer på att lämna villan i närtid.pacman42 skrev:
Om jag hade fått för mig att titta på lägenhet på ett ställe motsvarande Barkarbystaden så hade det varit för att det finns kollektivtrafik för nöjen och till flyg/tåg-resor och bil för att åka till jobbet (som också ligger längre ut, men i en annan kollektivtrafik-eker), samt att prisbilden är attraktiv. Nu är ju bara kollektivtrafikdelen uppfylld.
Det går ju inte att blunda för att mängder med politiska beslut tagits som haft en direkt följd att storstäderna ökat på bekostnad av övriga landet. En anledning kan ju vara att det ansågs som prestigefullt att ha stora städer. Eller så beror det på att de som styr oftast bor i Stockholm. Det är ändå helt uppenbart att makteliten under långa perioder verkar ha velat ha t.ex. ett större Stockholm och det är svårt att genomföra utan att det blir på bekostnad av övriga landet.Huddingebo skrev:
Skulle säga att det än mer är på bekostnad av Stockholm. Det är ju inte så att någon som redan bott i området blivit så där jätte lycklig av tillväxten av Storstockholm. Det är ju enbart till fördel för företagen, och den som söker jobb i närområdet. Vi som bott här sedan länge har ju visserligen haft möjligheten att åka med i prisökningen på bostäder så om vi en dag lämnar Stockholm för glesbygden kan man ju köpa sig en herrgård eller motsvarande. Men fram till dess är det ju bara trångt och långa köer. Att det finns ytterligare 5000 frisersalonger, och kiosker på hörnet blir ju ingen bortom 100m lycklig av.L lbgu skrev:Det går ju inte att blunda för att mängder med politiska beslut tagits som haft en direkt följd att storstäderna ökat på bekostnad av övriga landet. En anledning kan ju vara att det ansågs som prestigefullt att ha stora städer. Eller så beror det på att de som styr oftast bor i Stockholm. Det är ändå helt uppenbart att makteliten under långa perioder verkar ha velat ha t.ex. ett större Stockholm och det är svårt att genomföra utan att det blir på bekostnad av övriga landet.
Samma sak säger mina goda bekanta i Stockholm.T TypRätt skrev:Skulle säga att det än mer är på bekostnad av Stockholm. Det är ju inte så att någon som redan bott i området blivit så där jätte lycklig av tillväxten av Storstockholm. Det är ju enbart till fördel för företagen, och den som söker jobb i närområdet. Vi som bott här sedan länge har ju visserligen haft möjligheten att åka med i prisökningen på bostäder så om vi en dag lämnar Stockholm för glesbygden kan man ju köpa sig en herrgård eller motsvarande. Men fram till dess är det ju bara trångt och långa köer. Att det finns ytterligare 5000 frisersalonger, och kiosker på hörnet blir ju ingen bortom 100m lycklig av.
Det är till fördel för ett antal fastighetskapitalister och förbättrar BNP-siffrorna när folk tar överstora lån och de pengarna kommer i omlopp. Men den sortens falsk BNP-ökning gynnar inte landet.
Urbaniseringen har tjänat Sverige väl och gör vår ekonomi och vårt välstånd till en av de bättre i världen. Om unga istället suttit i backstugor på landet hade vi haft enorm fattigdom.H heimlaga skrev: