55 801 läst ·
1 180 svar
56k läst
1,2k svar
Svårt att hyra ut nyproduktion till "marknadspris"
Det var exakt så jag menade. Både utbud och efterfrågan är extremt enkla att rigga eller manipulera. Därför är de inga pålitliga faktorer att bygga hela familjens långsiktsplanering på utan B-plan. Och absolut ingen stabil grund för nationalekonomin.J JohanLun skrev:
Det viktigaste för att få ned boendekostnaderna är att få ned byggkostnaderna och snabba på bygglovsprocesserna hos kommunerna. Då ökar utbudet på marknaden och priserna sjunker.
Många urbaniserade tycker nog det, själv tänker jag att ett fullvärdigt liv borde innebära möjlighet till byggande utan en detaljplans begränsningar, eget kräftfiske, egen småviltsjakt, vedhuggning och svampplockning i egen skog..Nötegårdsgubben skrev:
Fast ökar inte bara markpriserna för att möta efterfrågan då?pacman42 skrev:
Om man är villig att betala 5 MSEK för ett nybyggt hus på en viss adress, där huset kostade 4 MSEK att bygga, och tomten resten. Om man då kan bygga huset för 3 MSEK misstänker jag värdet på tomten ökat och äter upp det mesta så att priset fortfarande landar strax under 5 MSEK.
Helt enkelt som det är vad målgruppen har råd och är villiga att betala för den typen av boende.
Finns alltid folk som sätter spikar i hjulen bara kolla vad som skett i Nynäshamns kommun i Stockholms län.pacman42 skrev:
Lång story kort.
Massor av nya bostäder villor och lägenheter ska byggas i Källbärga marken ägs av Wallenberg.
V/A utbyggnaden i Landfjärden stoppas av lokalpolitiker som belägger konsultrapporter med sekretess.
Allt för att hålla markpriserna uppe.
Dock så blev det ju fiasko ändå för folket på Länsstyrelsen är inte korrupta.
Nog finns det att göra även i byggbranschen. Det är knappast ett väloljat maskineri utan korruption och mygel.pacman42 skrev:
Ja, att många räknar med "bostadskarriär" tror jag också. Men jag definierar det inte som spekulation. Oftast köper man t.ex. en bostadsrätt, bor i den några år, köper sedan kanske en större bostadsrätt eller villa (folk bildar familj och får barn, så de har ofta ett faktiskt behov av att byta). Sen när barnen är utflugna så kanske man vill ha en bekvämare tillvaro och byter till en mindre bostadsrätt igen.J JohanLun skrev:
I många fall har man under denna resas gång gjort reavinster. Dessa beskattas av staten som inkomst av kapital.
Vill ni kalla detta spekulation, så var så goda, men då anser jag att ni har definierat om ordets hävdvunna innebörd.
Nu är ju bostadsköp inte enbart en investering, utan, som du själv antyder, en fråga om hur man vill bo. Och ser man det som en investering, så är det en betydligt mindre riskfylld investering än att köpa aktier. Normalt är risk och avkastning variabler som har ett starkt samband.J JohanLun skrev:Men, jag har också förstått att över tid vore det bättre att hyra sin bostad och lägga pengarna i aktier då de historiskt ökar mer än bostäder i de flesta fall (givetvis finns bostäder som ökat enormt, men om man tittar på hela riket...) - Grejen är den - många kan tänka sig att låna 5 MSEK för bostadsköp, men få får, kan eller vill låna 5 MSEK för att köpa aktier och sen bo i hyresrätt. Om bostaden ökar mer än räntekostnaden, så kommer den som lånar att göra en bra affär. Iom att värdeökningen sker mha lånade pengar.
Att investera i sin bostad (förutsatt att det inte är någon extremvariant) skulle jag säga är en investering med låg risk, ungefär motsvarande att investera i räntefonder. Och du kan ju själv kolla på tidningarnas affärssidor vad sådana ger för avkastning.
Barkarbystan hamnar på aftonbladet med nu:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Pdagnz/barkarby-splitternya-lagenheter-som-folk-inte-vill-ha
Det som inte nämns nu i artikeln (men omnämndes i den andra som någon länkade förut) är ju att "Bostad snabbt" går att använda utan att tappa sin köplats. Alltså är det ju inte konstigt om det är stor omsättning i dessa lägenheter i och med att någon hoppar dit för att få något men så fort det där lite billigare dyker upp har man sina ködagar kvar och kan hoppa vidare. Kan ju till och med vara så att man hoppar mellan husen i Barkabystan för att komma närmare stationen eller byter storlek i och med att det inte påverkar ködagarna.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Pdagnz/barkarby-splitternya-lagenheter-som-folk-inte-vill-ha
Det som inte nämns nu i artikeln (men omnämndes i den andra som någon länkade förut) är ju att "Bostad snabbt" går att använda utan att tappa sin köplats. Alltså är det ju inte konstigt om det är stor omsättning i dessa lägenheter i och med att någon hoppar dit för att få något men så fort det där lite billigare dyker upp har man sina ködagar kvar och kan hoppa vidare. Kan ju till och med vara så att man hoppar mellan husen i Barkabystan för att komma närmare stationen eller byter storlek i och med att det inte påverkar ködagarna.
Det är slående hur lika kritiken är mot Barkarbystaden och och den som snart dök upp i miljonprogramsförorterna. Folk flyttar in för att få nytt och fräscht och inser att det bara är en kuliss och inte ett fungerande område med sociala sammanhang.
Men samtidigt tycker jag förväntningarna på hyran är rätt märkliga. Max 10 000 kr per familj eller 5 000 kr per skalle i hyra för ett par. Låter orealistiskt i mina öron, hur ska så lite pengar kunna täcka kapitalkostnaderna för nyproduktion och underhållet av husen? Jag tror inte dessa människor förstår vad det kostar att hålla ett stort flerfamiljshus rullande.
Men samtidigt tycker jag förväntningarna på hyran är rätt märkliga. Max 10 000 kr per familj eller 5 000 kr per skalle i hyra för ett par. Låter orealistiskt i mina öron, hur ska så lite pengar kunna täcka kapitalkostnaderna för nyproduktion och underhållet av husen? Jag tror inte dessa människor förstår vad det kostar att hålla ett stort flerfamiljshus rullande.
Redigerat:
Jag körde runt i Google Maps i området. Sjukt tråkigt. Bara gatuparkering vad jag kunde se.
För de pengarna är det mesta annat mer värt. Känns som man byggt ett nytt miljonprogram utan att det ens blivit billigt.
För de pengarna är det mesta annat mer värt. Känns som man byggt ett nytt miljonprogram utan att det ens blivit billigt.
Fast att markpriser och huspriser ökat så mycket beror på att det jämfört med förr är mycket lättare att låna pengar- Så värdet av fastigheter blir uppblåsta till till nivåer som mest handlar om vad den största lånetorsken får låna. Och eftersom bankerna släppt all rim och reson när man förväntas ha återbetalat sina lån utan helst lånar ut på livstid så blir det givetvis höga fastighetspriser. Detta ligger våra styrande bakom då de skapat detta system. Vissa tjänar enormt mycket på att folk skuldsätter sig upp över öronen och staten får en lydigare befolkning då den som är satt i skuld inte är fri.A ajn82 skrev:
Sen är det ju uppenbart att detta är en form av pyramidspel som bygger på att priserna ökar hela tiden. Skulle det bli en annan utveckling lär hela systemet kollapsa. För extremen på låna-låna ideologin kan man ju se USAs statsskuld. Den dan det spricker kommer folk att säga. "Hur kunde de vara så dumma."
Nja många av husen har garage i botten, men är inte säker på om det främst gäller BRF eller hyresrätter. Nästan alla av husen var ju tänkta att vara BRF men några fick säljas som hyresrätter till de stora hyresbolagen istället då de färdigställdes mitt i krisen. Parkering har nog aldrig omnämnts som ett problem av någon jag pratat med utan det är främst att hyran är hög. Många av de som flyttat dit kommer ju från Kista och har där bott i de äldre sunkigare husen och tror kanske att man bara behöver betala lite mer för något nytt.pacman42 skrev:
Sedan är det väl många med mig som kanske minns när hyrespriserna i innerstan låg på typ 5000kr men det man missar är ju att detta är i över 100år gamla hus, de är avskrivna sedan länge medans dessa är byggda idag med massiva lån som ska avbetalas också, räntan har gått upp efter som dessa byggdes med 0 ränta osv.
Redigerat:
Bara gatuparkering?pacman42 skrev:
Ett av problemen i området är väldigt restriktiva regler att parkera på gatan. Och avsaknad av platser att hyra.
Den stora inflyttningen till städer hänger samman med att väldigt många företaget har enorma fördelar av att finnas där i kluster med andra företag. Och de flesta är privata och väljer plats helt av företagsekonomiska skäl.H heimlaga skrev:
Då blir det samtidigt attraktivt att bo där och starta andra verksamheter som kultur, restauranger och nöjen som bara de ytterligare höjer attraktionskraften.
Det handlar inte för fem öre om något som är riggat eller manipulerat.