23 226 läst ·
109 svar
23k läst
109 svar
Strömbehov ~80kw - hur bör jag tänka?
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 362 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 362 inlägg
1.2kW: köper du bara 900kWh en vintermånad?Rabbithole skrev:
Säg att ett 20kWh batteri kan kapa topparna med 10kW?
Effektavgift Ellevio : 84:-/kW
10*84*12=10080:-/år i minskad effektavgift
20kWh batterisystem finns för ca 60' efter grönt avdrag
60'/10 = 6 år payoff
Kan vara rimligt iallafall, men frågan är hur mycket man kan skala av. Jag som har energisnålt hus skulle kanske kunna skala ner från 3,2kW i Januari till 1,2kW MAX. Om man verkligen smetar ut förbrukningen perfekt.
Fast med nattetidsoptimering går det att optimera ännu bättre då det är halva effektavgiften 22-06 hos Ellevio
2kW minskad effektavgift är värt 160kr/mån. 12.5år payoff ifall 10kWh batteri kostar 2500kr/kWh (om man ignorerar alternativkostnaden). Lite vinst på arbitrage så ser det ju nästan bra ut...
Jag ligger på upp till 2200kWh/mån (3kW om jag smetar ut det perfekt) och 4.5-5kW effekt (bilen oräknad då den ju är så lätt att styra bort).
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Jag köpte strax under 700 kWh i December och Januari. Hade väl hamnat på 400-500kWh om jag hade bergvärme istället för luft-vatten. Använder typ 800kWh de "kallaste" månaderna här sen hjälper solcellerna till en delAttitudeswe skrev:
1.2kW: köper du bara 900kWh en vintermånad?
2kW minskad effektavgift är värt 160kr/mån. 12.5år payoff ifall 10kWh batteri kostar 2500kr/kWh (om man ignorerar alternativkostnaden). Lite vinst på arbitrage så ser det ju nästan bra ut...
Jag ligger på upp till 2200kWh/mån (3kW om jag smetar ut det perfekt) och 4.5-5kW effekt (bilen oräknad då den ju är så lätt att styra bort).
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 279 inlägg
Den är helt konstruerad för stödtjänster och inte alls för effekttoppar mm.Rabbithole skrev:
Handbyggda i Norge med standard komponenter från elindustrin.
2år gammal teknik, helt omkörda av resten av marknaden både tekniskt och prismässigt.
Finns massor på lager i Sverige hos grossister som inte blir av med dem trots gigantiska rabatter. De hoppas fortfarande på att slippa ta stora avskrivningar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden